7531
Sök

Bygga ljud Chrysler voyager

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare hade tänkt att byta upp mig i ljud i min Chrysler voyager. Hade inte tänkt något super bra utan bara uppgradera så man kan spela någorlunda musik utan att spräng högtalarna. I instrument brädan är det ingen ide tror jag då jag inte lyckas få bort dom gammla(hitta dom). Så jag tänkte kanske 4" i dörrarna kanske?. sen har jag även högtalare i bak i bagageluckan som jag tänkte byta ut?, då kanske det passar med 6.5"?. Vill inte lägga ut så mycket pengar direkt, Hade även tänkt att hålla på med detta en tid så köper lite närsomhelst.

Slutsteg behöver jag inte ha än om det inte finns till bra pris nånstans?. En bas hade jag tänkt att köpa senare en sån bas som är som en låda som man inte behöver skruva fast direkt utan bara ställa där och koppla in?. Stereo ska ingå.

Är det nån som kan hjälpa mig att hitta något bra? är lite bakomflötet när det gäller det här. har läst lite ur boken på internet om att bygga ljud, vad hette den? byggaljudipraktiken?.


hade tänkt mig en budget på 2.5-3.500 för fram och bak högtalare samt stereo. gör ju inget om det blir dyrare lol
Senast redigerat av Zajpner (23 september 2008)

Dom kallar mig Danino

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 september 2008
#2
Zajpner skrev:
Tjenare hade tänkt att byta upp mig i ljud i min Chrysler voyager. Hade inte tänkt något super bra utan bara uppgradera så man kan spela någorlunda musik utan att spräng högtalarna. I instrument brädan är det ingen ide tror jag då jag inte lyckas få bort dom gammla(hitta dom). Så jag tänkte kanske 4" i dörrarna kanske?. sen har jag även högtalare i bak i bagageluckan som jag tänkte byta ut?, då kanske det passar med 6.5"?. Vill inte lägga ut så mycket pengar direkt, Hade även tänkt att hålla på med detta en tid så köper lite närsomhelst.

Slutsteg behöver jag inte ha än om det inte finns till bra pris nånstans?. En bas hade jag tänkt att köpa senare en sån bas som är som en låda som man inte behöver skruva fast direkt utan bara ställa där och koppla in?. Stereo ska ingå.

Är det nån som kan hjälpa mig att hitta något bra? är lite bakomflötet när det gäller det här. har läst lite ur boken på internet om att bygga ljud, vad hette den? byggaljudipraktiken?.


hade tänkt mig en budget på 2.5-3.500 för fram och bak högtalare samt stereo. gör ju inget om det blir dyrare lol

Va har du för årsmodell ?

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#3
Ojj ursäkta att jag glömde det. Det är en -95 SE

Dom kallar mig Danino

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 september 2008
#4
Då om jag inte missminner mig sitter det 6x9" i bakluckan och 5,25 i instrumentpanelen, men hur du kommer åt dom i instrumentpanelen e jag lite osäker på, jag hade en -93:a och på den tog man dom ovan ifrån.....i bakluckan så får man kolla djupet på högtalaren, jag satt i några billiga 6x9 från Sony och det spelade väl ok...

Lycka till

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#5
Ahh okej. låter lite mysko med att ta dom ovanifrån du hade ju en 93 så det kan ju skilja sig lite. aja men vad tror du om ett par 4" eller liknande i dörrarna?(fram)

Tack för hjälpen.

Dom kallar mig Danino

5 852 Inlägg
23 september 2008
#6
5,25" Kitsystem fram och 6x9" bak som du inte behöver monteringsadaptrar på nån av ställena. Sen har du gott om monteringsdjup på båda ställen.

Sen gallret fram ska bara dras uppåt men ta lite i var hörne så ska det gå bra.

Lycka till

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 september 2008
#7
Zajpner skrev:
Ahh okej. låter lite mysko med att ta dom ovanifrån du hade ju en 93 så det kan ju skilja sig lite. aja men vad tror du om ett par 4" eller liknande i dörrarna?(fram)

Tack för hjälpen.

Jo det stämmer nog att det skiljer sig på -93 och -95, i -95:an har du väl en hel ovansida av instrumentpanelen.....du måste nog släppa hela brädan för att komma åt dom.
I dörrarna så bör du kunna sätta 5,25 istället för 4"....och i bakluckan behöver du inte sätta någon adapter ring för att 6x9 ska passa, tom. skruvhålen bör passa så du kan använda skruvarna som sitter där....underlättar för i min va det gängat i plåten i bakluckan...

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#8
tujbo skrev:
5,25" Kitsystem fram och 6x9" bak som du inte behöver monteringsadaptrar på nån av ställena. Sen har du gott om monteringsdjup på båda ställen.

Sen gallret fram ska bara dras uppåt men ta lite i var hörne så ska det gå bra.

Lycka till

Tack så mycket för infon, ursäkta att jag ställer flera saker om det men, gallert ifram då menar du själva plast längan som högtalargallren sitter i?.

Låter bra att det är bra djup.

Dom kallar mig Danino

5 852 Inlägg
23 september 2008
#9
Ja precis smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#10
tujbo skrev:
Ja precis smile

Så det ska vara att vara "slita" loss det?, sitter det fast inågot? typ kaborg som det sitter fast i stolparna med?. för jag va där och kolla lite och då satt det som satan, vågade inte dra så hårt i det.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#11
busfabror skrev:
Zajpner skrev:
Ahh okej. låter lite mysko med att ta dom ovanifrån du hade ju en 93 så det kan ju skilja sig lite. aja men vad tror du om ett par 4" eller liknande i dörrarna?(fram)

Tack för hjälpen.

Jo det stämmer nog att det skiljer sig på -93 och -95, i -95:an har du väl en hel ovansida av instrumentpanelen.....du måste nog släppa hela brädan för att komma åt dom.
I dörrarna så bör du kunna sätta 5,25 istället för 4"....och i bakluckan behöver du inte sätta någon adapter ring för att 6x9 ska passa, tom. skruvhålen bör passa så du kan använda skruvarna som sitter där....underlättar för i min va det gängat i plåten i bakluckan...

Mvh
Jonas

Låter intressant, det är som du säger det är en del av instrument brädan, men  släppa hela brädan då menar du hela skiten?. Det sitter några skruvar på sidan har jag sett, det är inte dom eller?. För annars har jag ingen arning. Ska bara säga att jag är djupt tacksam för svaren. Då menar jag verkligen tacksam. Båda 2 Tjubo pch Busfarbror. Och det med batteri och generator, tror ni att man måste byta upp sig inågot av fallen? och ni har inte något tips på något kit? kollat lite på MDS men vet inte rikigt kollat op totalljud också men, inte så bra på det där med märken och sånt. det kan vara utan slutsteg nu i början tills jag fått lite mera kulor. för det finns väl stereos som kan driva 4 st högtalare hyfsat iaf?.
Senast redigerat av Zajpner (23 september 2008)

Dom kallar mig Danino

5 852 Inlägg
23 september 2008
#12
Oh ja det finns en hel del att kika på ett komplett kit om du redan har bilstereon i sig.

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=483

Där har du ett skönt kit för små pengar. Är väldigt hifibetonat och inte värst av allt men dock prisvärt, har installerat dessa kit i flera bilar nu och ja har inte haft nån som vart missnöjd.

Mvh

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#13
aa det ser ju bra ut men, är inte i behov av Bas och slutsteg just nu. Har inte en stereo så skulle ju vara skit bra om det fanns ett med det. Tänkte att jag bara skulle börja med Fram och bak kit och en stereo ska köpa lite närsomhelst när jag har pengar och tid och då blir det bas och slutsteg. vet du något bra under 3000, behöver inte vara super bra?. ska kolla lite imorgon på fram delen om den går att får låss. Får la ta i som fan annars. Du råkar inte möjligen vet hur man välter hela istrument brädan om jag intel lyckas?.


Tack förhjälp

//Mvh// Robin.

Dom kallar mig Danino

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 september 2008
#14
Zajpner skrev:
aa det ser ju bra ut men, är inte i behov av Bas och slutsteg just nu. Har inte en stereo så skulle ju vara skit bra om det fanns ett med det. Tänkte att jag bara skulle börja med Fram och bak kit och en stereo ska köpa lite närsomhelst när jag har pengar och tid och då blir det bas och slutsteg. vet du något bra under 3000, behöver inte vara super bra?. ska kolla lite imorgon på fram delen om den går att får låss. Får la ta i som fan annars. Du råkar inte möjligen vet hur man välter hela istrument brädan om jag intel lyckas?.


Tack förhjälp

//Mvh// Robin.

Hur ser det ut ovanför högtalaren, e de typ bara "ribbor" i instrumentpanelen eller är det mer typ fintnät, typ 35 cm långt och en bredare sektion precis över högtalaren ? Är det så, så sitter det klämt med små plast bitar som sticker ner i instrumentpanelen in åt bilen, typ mot där man sitter....

Mvh
Jonas

Ps. Du har PM
Senast redigerat av busfabror (23 september 2008)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Fritidsforskare
344 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#15
busfabror skrev:
Zajpner skrev:
aa det ser ju bra ut men, är inte i behov av Bas och slutsteg just nu. Har inte en stereo så skulle ju vara skit bra om det fanns ett med det. Tänkte att jag bara skulle börja med Fram och bak kit och en stereo ska köpa lite närsomhelst när jag har pengar och tid och då blir det bas och slutsteg. vet du något bra under 3000, behöver inte vara super bra?. ska kolla lite imorgon på fram delen om den går att får låss. Får la ta i som fan annars. Du råkar inte möjligen vet hur man välter hela istrument brädan om jag intel lyckas?.


Tack förhjälp

//Mvh// Robin.

Hur ser det ut ovanför högtalaren, e de typ bara "ribbor" i instrumentpanelen eller är det mer typ fintnät, typ 35 cm långt och en bredare sektion precis över högtalaren ? Är det så, så sitter det klämt med små plast bitar som sticker ner i instrumentpanelen in åt bilen, typ mot där man sitter....

Mvh
Jonas

Ps. Du har PM

Ska kolla på det imorgon, men det låter som att du fattat rätt. det är som ribber där Luften kommer ifrån när man kör med värmen om det är imma ribborna är mellan högtalarna. och sen är det som ett grovare nät där högtalar ljudet kommerifrån.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#16
Tja igen. Kollade på det ifram, lyckades få bort plast skiten och komma in till högtalaran. tack för hjälpen!! big_smile
När jag tog loss högtalarna för att kolla lite så upptäckte jag det att det va några andra typer av sladdar än vad det brukar vara tror jag. Det va gröna och lila ifram och svart och gula i bak, så åker nog på att köpa nya sladdar också. Men vad ska man  då ha för sladdar?, finns ju olika mm2 på dom, 2.5 verkar vanligaste och sen finns ju 1.6, har det någon betydelse?.


Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (24 september 2008)

Dom kallar mig Danino

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
24 september 2008
#17
Zajpner skrev:
Tja igen. Kollade på det ifram, lyckades få bort plast skiten och komma in till högtalaran. tack för hjälpen!! big_smile
När jag tog loss högtalarna för att kolla lite så upptäckte jag det att det va några andra typer av sladdar än vad det brukar vara tror jag. Det va gröna och lila ifram och svart och gula i bak, så åker nog på att köpa nya sladdar också. Men vad ska man  då ha för sladdar?, finns ju olika mm2 på dom, 2.5 verkar vanligaste och sen finns ju 1.6, har det någon betydelse?.


Mvh//Robin.

Kanon att du hittade dom, sladdarnas färg är kanske av mindre betydelse, om det finns möjlighet så kapa sladden så nära högtalaren som möjligt och sätt på kabelskor som passar på högtalarna du ska sätta i...

Det kommer ett PM lite senare ikväll..

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se


Sök