Decibel skrev:
På internet är det alltid svårt att vara motpart när en person råkar ut för något, det skapas lätt en mobb och man anfaller utan att veta om det som skrivs är sant, eller för den delen om det motparten säger är sant.
Man får helt enkelt använda sin logik, vad är sant och vad är möjligen osant i detta ärende.
Det, överlåter jag till ER själva att avgöra.
Vi bygger detta i olika block för lättare överskådelse.
Först och främst!
Varken jag eller bolaget var försatt i konkurs vid beställningstillfället (080727), jag försattes i det 7;e aug. och bolaget är NYLIGEN i dagarna inlämnat.
M5Audio var en satsning från sent 2007 som var menat till att enbart arbeta med bilstereoprylar.
Vi förde upp en enklare hemsida och med utvalt sortiment.
M5Audio låg då under mitt gamla IT-bolag, ett handelsbolag som körts sen 2006, den verksamheten avslutades tidigt 2008.
Vi började flytta ut alla tjänster och produkter till ett utländskt bolag (Aclett LTD), även där ingick M5A.
I webbshoppen låg däremot en modul kvar, kallad "förskottsbetalning", denna modul är automatisk och mailar ut kontouppgifter direkt vid beställning.
När ordern kommer in dröjer någon dag innan vi får ett mail.
Innefattar även vår respons.
> Date: Wed, 30 Jul 2008 00:02:27 +0200
> From: info@m5.se
> To: splits79@hotmail.com
> Subject: Re[2]: Orderstatus
>
> Hej Marcus,
>
> Verkar helt som vårt spamfilter tuggat upp ordermailet, inte sett det
> tidigare.
>
> Ska genast fixa en lådberäkning till dig och se till att du får info
> för förskottsbetalning och göra klar prylarna för avfärd med posten.
>
> Återkommer med lådritning anpassad för 855 och denna bas.
>
> -------------------------
> Håkan Persson
> M5Audio
>
www.m5.se> -------------------------
>
> den 29 juli 2008, 23:55:48, skrev du:
>
> > Hallå
> >
> > Vill bara höra om grejerna är på väg, Så det inte har dykt upp något problem eller så.
> > Vill även gärna veta lådvolymen så jag kan börja bygga lådan.
> > Har ju inte hänt något under "Orderhistoriken" på sidan, men ni kanske har semester?
>
> > Mvh Marcus.
>
I detta läge hade vi således inte en jäkla aning om att kunden betalat in pengar, allraminst till ett bolag som egentligen inte ens skulle användas för denna verksamhet.
Följdmail
> den 30 juli 2008, 00:06:20, skrev du:
>
> > oj...jag har redan betalat nämligen...står så här på min internetbank
>
> > "2008-07-28 Betalning JX SYSTEMS HB -5 588,00"
> > Skrev mitt namn som meddelande..hoppas verkligen det inte blivit
> > någon miss för då är jag nästan 6000 kr fattigare...
Här börjar problemen.
Då kunden i detta fall, p.g.a. vårt fel i att inte kontrollera att alla system så det står korrekt, helt klart vår miss.
Dagen efter inaktiverade vi möjligheten att beställa mot förskotstbetalning, just för att inte liknande skulle ske igen.
Senare efter semestrarna erhåller jag dokument som även hindrar mig till att bedriva näring i handelsbolaget där jag är bolagsman, jag tillåts till viss del hantera fakturor och ordrar, men inte aktivt arbeta med nya kunder.
För att ta upp snacket om lev-tider.
Vi har hela tiden baserat oss på information från generalagenten, klipp ur mail.
Delivered-To: virtuser_503@homer.ansluten.se
by homer.ansluten.se (Postfix) with ESMTP id 2D5FD1C4C342
for <hp@ansluten.se>; Mon, 8 Sep 2008 15:53:38 +0200 (CEST)
Subject: Sinus Live & Element inkommet!
Date: Mon, 8 Sep 2008 15:49:52 +0200
Hej,
Nu har Sinus live SL-A 500 & SL-A1500V2 inkommit i lager.
Vi kommer skicka ut alla restorder samt f=F6rbokningar under morgondagen Tisdag ) s=E5 att ni b=F6r ha dem under Onsdag.
.....
Dagen innan hade vi lämnat denna information till kund, och hela tiden denna info vi lyssnade på för att återge korrekt leveranstid.
Vi lämnar nu snacket om produkterna och återgår till det juridiska.
Det var aldrig aktuellt att ordern ens skulle hamna i det bolag som det nu gjorde, men p.g.a. vår miss gick inbetalningen dit och det hela slutade som det gjort.
Rent juridiskt blev det hela en förbindelse mellan kunden och det gamla bolaget, vilket då också medförde att konkursförvaltare har insyn, då kan man inte vara där och röra i grytan hur som helst, allraminst då det innebär brott mot konkurslagen.
I samma veva, i förrgår, valde vi därav att inte fullfölja övergången av M5A till det nya bolaget, då det dels varit fel info ute på nätet hela tiden och system legat kvar med fel info, så valde vi att låta M5A glida med i konkursen.
Samtidigt tog vi omedelbart beslut att omedelbart upphöra med all försäljning av bilstereoutrustning (i övriga bolag), vår bedömning är att vi genom M5A fått en skada på vårt rykte och seriositet att vi väljer att fokusera på annat.
Dels också för att jag börjat arbeta på annat håll och min kompanjon startar eget i södra sverige.
Bilstereointresset kvarstår däremot, och jag kommer lika ofta som tidigare hjälpa till och komma med tokiga trådar, precis som innan.
Men inte som leverantör.
Jag önskar eder alla en fortsatt trevlig vecka och riktar återigen en officiell ursäkt till den drabbade kunden.
Jag finner det djupt beklagligt att situationen uppstått och hade igår en lite diskussion med Marcus om att jag kunde fixa det ur egen ficka bara för att få allt ur världen och att inga kunder ska drabbas.
Men när man bemöts på detta sätt, tappar jag lite lusten till det, allrahelst när allt är en stor hög av missuppfattningar och fel, som kunnat redas ut.
Detta är den ENDA kund som hamnat i klistret, inte heller är vi skyldiga någon leverantör några pengar, men vi anser ändå att vi, för ögonblicket, gjort vårt i bilstereosverige som leverantörer åtminstone.
Jag vill också starkt påpeka att jag inte alls tycker denna tråd är fel, men håll er på mattan och skippa personliga påhopp och förtal, det gör ingen gott.
Att sundsvalltuning blandas in i detta tycker jag bara är tragiskt, har INGENTING med M5A att göra, förutom att vi ibland levererat helheltslösningar ifrån de båda och diskutetar M5 saker på SundsvallTuning.
Juridiskt är de två skilda bolag och sundsvalltuning ska fanimej inte få skit för någonting det inte är ansvarigt för.