3057
Sök

Har hittat ett underbart radhus men behöver råd! (bolånekrisen bl.a.)

Teddan
2 495 Inlägg
26 september 2008
till mina norska företag använder jag Dnb nor och det är väll en bank som alla andra banker.

Jag personligen hatar swedbank då dom har mycket konstigheter för sig, förmodligen är konstigheterna lokala som tex att dom inte tar imot eller kan ta ut kontanter efter kl 13:00.

Som personlig bank i sverige använder jag Handelsbanken där jag tycker att jag har en bra relation, relation är mycket viktigt oxå när det gäller valet av bank.

Upplys din bank om vilken ränta du får hos konkurenten så skall du nog se att du får samma hos din nuvarande.

Lycka till oxå

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
26 september 2008
TessGTI skrev:
Nej nej nej, inte binda på 10 år, men jag tog det som ett exempel ur de uppgifter som banken har gett mig. Jag skulle aldrig binda lånet nu när räntan är så hög lite har man förstått smile

Hur kan du vara så säker på att räntan är hög nu ?? bolåneräntan har varit uppe i 20% då är det hög ränta.

men den går nog faktiskt ner ....... eller så går den upp .
ett par riktiga börsras till  i Usa , volvo går i konkurs och lite mer sånna härliga historíer så ska vi nog se på fan:D

Lyssna inte för mycket på mig, mitt jobb är att vara skeptisk och kunna räkna med alla svackor i marknaden ( företagare inom byggbranschen)

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Men då pratar vi skräckexempel (vilket du gillar wink Men som jag har förstått så är räntan hög nu om man jämför med det senaste året/åren, många menar att man kanske inte ska binda lånet då det spås en nedgång vid årsskiftet ungefär, enligt experterna då förstås. smile

Teddan
2 495 Inlägg
26 september 2008
ja jag tror oxå på en nedgång av räntorna.

den som lever får se , jag hoppas verkligen räntorna går ner iaf vilket ökar köpkraften som i sin
tur ökar storleken på min plånbok ..

597 Inlägg
26 september 2008
Bostäderna blir billigare men räkna med att räntorna blir högre... Det gäller att överväga dessa för i slutändan så kanske du inte tjänar så mycket på det men å andra sidan så kanske du gör det beror ju på vilken bank du har samt räntan....

född blåvit
624 Inlägg
26 september 2008
TessGTI skrev:
Var ju i förrgår och pratade med Swedbank (som jag är kund hos sen långt innan) och vi räknade på en ränta på 6,30% (10år), satt nu och slökikade på andra bankers boräntor och ser bla. att DnB NOR ligger på 6,05%. Är man dum och man kör med sin gamla vanliga bank? Jag tänkte att det kanske vore smidigast att ha allt under samma tak men jag kanske är helt ute och cyklar..? Är pengavinsten, per månad, stor mellan räntesatserna om vi räknar med ett lån på 1,2  milj SEK?

Slutligen, någon som har erfarenhet DnB NOR?

Tack igen! smile

/Therese

http://www.finansportalen.se/borantor.htm

Pruta pruta pruta!
Du ska absolut inte gå till din vanliga bank för att "har haft den så länge ändå..", alltså inget presonligt smile men det finns lätta pengar att spara med att se sig om. Bara för att du varit kund sedan länge, innebär inte det några fördelar när det kommer till ett nytt bolån.

Visst kan det kännas smidigt att ha allt på ett ställe, men det ger inga pengar i kassan eller nåt sånt.
Nä gå istället till 1 eller 2 andra banker så att du kan komma tillbaka till din bank och säga "den här och den här banken ger mig dessa villkoren, kan vi ordna det här med?".

Lycka till i vilket fall smile

Thorssa
26 september 2008
Du kan ju flytta över allt till en annan bank, även lönekonton osv, det är hur smidigt som helst. Kör på rörlig ränta om du känner att du har marginalerna för att klara en ev. räntauppgång. I längden har det historiskt varit mest lönsamt att ha rörlig ränta.

174 Inlägg
26 september 2008
Angående vilken bank man ska låna ifrån så är det ungefär samma som när man ska teckna försäkring.
Ring runt/boka möten med lite olika banker, jämför och ta reda på alla villkor.
Ta alltid upp det bästa erbjudandet du fått med nästa bank du går till.
I och med att du, som du säger, har varit kund länge i samma bank så går det säkert att pruta på det förslaget dom har gett dig.

Men det brukar oftast finnas bättre alternativ än "den gamla vanliga banken".

Avstängd
367 Inlägg
27 september 2008
man kan väll inte va så dum att man betalar 1.1mille för radhus . 70kv de ju ingen villa. de ju lägenhet. är det månads hyra oxå? då är man ju helt galen

jag köpte 220kv stor hus för 1.4 med jacuzzi och pool . tegel villa. tegel garage för två bilar. bastu allt
byggt 1994. som nytt med mycket marmor och granit golv osv osv. litet palatts

MVH Beyond

Teddan
2 495 Inlägg
27 september 2008
beyond skrev:
man kan väll inte va så dum att man betalar 1.1mille för radhus . 70kv de ju ingen villa. de ju lägenhet. är det månads hyra oxå? då är man ju helt galen

jag köpte 220kv stor hus för 1.4 med jacuzzi och pool . tegel villa. tegel garage för två bilar. bastu allt

om du har fått både jacuzzi och pool med huset för 1.4milj så kan det inte vara mycket till palats?
låter som nått budget bygge.

sen betalar man ju för läget oxå, en lägenhet som i norrland kostar 5000kr ,är i en storstad värd 2miljoner.

tala om att vara insnöad

Avstängd
367 Inlägg
27 september 2008
r-ted skrev:
beyond skrev:

om du har fått både jacuzzi och pool med huset för 1.4milj så kan det inte vara mycket till palats?

sen betalar man ju för läget oxå, en lägenhet som i norrland kostar 5000kr ,är i en storstad värd 2miljoner.

tala om att vara insnöad

om du såg detta läge skulle du vara tyst bara

vackrare bor få
inte uppåt till det kalla. tvärtom mot värmen

fusk bygge knappast . huset har kostat 3.2 miljoner bygga enbart 1994

den är värd en 2 miljoner kanske

men jag kan inte bo bättre. inte ens för 3miljoner tror ja nånstans

MVH Beyond

Teddan
2 495 Inlägg
27 september 2008
beyond skrev:
r-ted skrev:
beyond skrev:

tala om att vara insnöad

vackrare bor få

även om du tycker läget är fint så kan det inte vara i ett attraktivt område då skulle det kostat 5-6miljoner.

Har själv pool (8x4meter), 100kvm altan och ganska påkostat hus , men tyvärr så gör ju läget att mitt hus inte är värt över 1miljon.

Avstängd
367 Inlägg
27 september 2008
r-ted skrev:
beyond skrev:
r-ted skrev:

tala om att vara insnöad

vackrare bor få

även om du tycker läget är fint så kan det inte vara i ett attraktivt område då skulle det kostat 5-6miljoner.

Har själv pool (8x4meter), 100kvm altan och ganska påkostat hus , men tyvärr så gör ju läget att mitt hus inte är värt över 1miljon.

LÄGET?

vill du bo i storstan med massa pundare .alkisar och gå på gator som luktar piss och sopor klotter mm överallt?
kallar du sånt lägen?

skulle inte bo så om jag ens fick gratis helt ärligt

jag ska bo nära en sjö. så man kan gå fiska direkt
folk ska va enkla att göra me
inga stressade puckon osv
och det får aldrig existera bilköer
man ska känna sig FRI där man bor
Senast redigerat av beyond (27 september 2008)

MVH Beyond

1 661 Inlägg
27 september 2008
beyond skrev:
r-ted skrev:
beyond skrev:

vackrare bor få

LÄGET?

vill du bo i storstan med massa pundare .alkisar och gå på gator som luktar piss och sopor klotter mm överallt?
kallar du sånt lägen?

skulle inte bo så om jag ens fick gratis helt ärligt

jag ska bo nära en sjö. så man kan gå fiska direkt
folk ska va enkla att göra me
inga stressade puckon osv
och det får aldrig existera bilköer
man ska känna sig FRI där man bor

Jo, men oavsett vad du tycker om att bo i en stad så är en tomt värd 10-50 gånger så mkt om den ligger i en stad än ifall den ligger ut på landsbygden.
På vishan kostar ett vanligt fint hus ca 1 miljon.  I eller nära en större stad kostar ett likadant hus mellan 5-10 miljoner.

Teddan
2 495 Inlägg
27 september 2008
det har inte med var du och jag vill bo .

det är marknaden som styr priserna.
Ja trivs med mtt boende oxå, annars skulle jag inte byggt pool, badrum, kök osv för mer pengar än jag kan få tillbax.
Bor oxå på landet och älskar det, men vi människor är olika allti en storstad är inte negativt.
skulle så vara fallet så är det många miljoner som är pundare wink

Avstängd
367 Inlägg
27 september 2008
back 2 topic nu smile

MVH Beyond

3 059 Inlägg
27 september 2008
Hardjim skrev:
Jo, men oavsett vad du tycker om att bo i en stad så är en tomt värd 10-50 gånger så mkt om den ligger i en stad än ifall den ligger ut på landsbygden.
På vishan kostar ett vanligt fint hus ca 1 miljon.  I eller nära en större stad kostar ett likadant hus mellan 5-10 miljoner.

En tomt är INTE mer värd för att den ligger i stan.. det är bara så att mäklarna kan plocka ut ett kraftig överpris beroende på efterfrågan. Det har inget med att göra att den är VÄRD det för det är den inte.
Allt handlar om efterfrågan. Folk jobbar istan och vill gärna ha en egen liten gräsplätt att sitta på och är villiga att pröjsa hur mycket som helst för att få sitt gräs.. mäklarna vet ju om detta och priset blir därefter.

Och ett vanligt hus påvischan hittar du inte för 1 miljon överallt.. beror helt på vilken del och var i landet du bor.
Om jag tar ett exempel som mitt eget. 1plans 122kvm, byggt 2006, 40kvm garage, 1000kvm hörntomt, 6 kilometer till nämaste stad, 2,5 mil till närmaste storstad, . Säljer jag idag skulle det väl ge mig litta över 2,5 miljoner.
Samma hus med samma förhållande uppe i norr får du för 700tusen.

Många i denna tråden som inte ens har eget hus eller vet hur det funkar vid köp/sälj.
Senast redigerat av Smajly (27 september 2008)

Avstängd
367 Inlägg
28 september 2008
men så länge köpare är dumma så är dom

ett hus som kostar nytt bygga 1.8 och lite gräsmatta värde kanske i rimliga fall (skit i läget nu) 300tusen ? .totalt 2.1miljoner nypris. ja så då hajjar jag inte hur man kan betala 5mille för d
när det är några år gammalt.

det måste man vara STHLMARE TILL för att klara av lol

som i det här fallet . 70kv . radhus .dvs bo vägg i vägg me nån. inte kunna spela stereo som man vill

1.1 miljoner. och säkert en hyra på oxå för 4-5 tusen per månad

eller så ligger det i vishan . 4mil utanför city utan hyra

JAG HADE EJ KÖPT

men det kan va för jag är galen som person
JAG ÄR FRI

jag vill kunna sola naken på min egen tomt
jag vill kunna köra med en jeep på min tomt
jag vill kunna spela musik hur högt jag vill när jag vill
jag vill kunna skrika ut mina känslor hur högt jag vill när jag vill
jag vill kunna ta det lungt oxå lol
jag vill slippa bilköer
jag vill ha vägen för mig själv nästan
jag vill kunna lägga en burnout precis före infarten

ALLT DET HÄR VILL JAG och kan göra utan att en enda idiot kommer och stoppar eller säger GÖR INTE SÅ .alltså ingen kommer och leker min pappa

DET HÄR BORDE VARA VÄRT 5MILJONER . vad säger ni?
vilket dröm läge jag har lol

1mil till liten stad har ja . så om man får PIZZA ångest så går det på 10min, jävligt goda oxå . man beställer via telefon. den är precis klar när du är framme. slippa vänta liksom

VILKET DRÖM LÄGE
när sjö .allt

Låååångt från närmaste storstad . lååångt från stress , ALLA MÅR BRA  ., ingen tutar eller jävlas

allt lungt

jag vill säga precis som det är SKIT I STHLM smile låt er inte luras och ta skulder man aldrig klarar av att betala . 4-5miljoner för en villa. då är nått sjukt . hur många års löner går inte åt helvete på det. och som innan. varför betala dubbla nyvärdet ens? 08or snälla svara varför är ni så dumma?

MVH Beyond

3 059 Inlägg
28 september 2008
beyond skrev:
men så länge köpare är dumma så är dom

ett hus som kostar nytt bygga 1.8 och lite gräsmatta värde kanske i rimliga fall (skit i läget nu) 300tusen ? .totalt 2.1miljoner nypris. ja så då hajjar jag inte hur man kan betala 5mille för d
när det är några år gammalt.

det måste man vara STHLMARE TILL för att klara av lol

som i det här fallet . 70kv . radhus .dvs bo vägg i vägg me nån. inte kunna spela stereo som man vill

1.1 miljoner. och säkert en hyra på oxå för 4-5 tusen per månad

eller så ligger det i vishan . 4mil utanför city utan hyra

JAG HADE EJ KÖPT

men det kan va för jag är galen som person
JAG ÄR FRI

jag vill kunna sola naken på min egen tomt
jag vill kunna köra med en jeep på min tomt
jag vill kunna spela musik hur högt jag vill när jag vill
jag vill kunna skrika ut mina känslor hur högt jag vill när jag vill
jag vill kunna ta det lungt oxå lol
jag vill slippa bilköer
jag vill ha vägen för mig själv nästan
jag vill kunna lägga en burnout precis före infarten

ALLT DET HÄR VILL JAG och kan göra utan att en enda idiot kommer och stoppar eller säger GÖR INTE SÅ .alltså ingen kommer och leker min pappa

DET HÄR BORDE VARA VÄRT 5MILJONER . vad säger ni?
vilket dröm läge jag har lol

1mil till liten stad har ja . så om man får PIZZA ångest så går det på 10min, jävligt goda oxå . man beställer via telefon. den är precis klar när du är framme. slippa vänta liksom

VILKET DRÖM LÄGE
när sjö .allt

Låååångt från närmaste storstad . lååångt från stress , ALLA MÅR BRA  ., ingen tutar eller jävlas

allt lungt

jag vill säga precis som det är SKIT I STHLM smile låt er inte luras och ta skulder man aldrig klarar av att betala . 4-5miljoner för en villa. då är nått sjukt . hur många års löner går inte åt helvete på det. och som innan. varför betala dubbla nyvärdet ens? 08or snälla svara varför är ni så dumma?

Ja jag måste ju fullständigt hålla med dig.. Detta är bara ett av dom få anledningar till att vi valde att bygga 6 kilometer utanför närmaste stad/2,5 mil från närmaste storstad.

En gång landet, ALLTID landet.
Hade själva ALDRIG valt radhus.. inte ens om det kostade hälften av miljonen..
som sagt ja.. det är KÖPARNA som själva trissar upp priserna till det som vi har idag.. Som jag sa innan att mäklarna tar ju hutlösa överpriser bara för att dom kan och vet att ** för att citera beyond "-men så länge köpare är dumma så är dom"

Hoppas verkligen att detta radhus som det frågas om i tråden är "köpehus" och inte hyreshus med insats..

Avstängd
367 Inlägg
28 september 2008
ja men en människa ska ha rätt till friheten och naturen

och vettiga priser

priserna i storstäder är OCKER
man bor sämre där
borde va billigare än på landet . igentligen ärligt

nepp nu ska jag snacka om bilar istället. hörs på bil trådarna

hejs svejs smile

MVH Beyond

Sök