5569
Sök

lågnivå o slutsteg frågor

110 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
hej sitter o funderar på om man koppla flera slutsteg till en o samma lågnivå utgång för jag har bara en utgång på min stereo eller finns de andra lösningar på sånt??

är helt ny på sånt här

21 761 Inlägg
25 september 2008
Om något av stegen har en lågnivåutgång så kan man koppla därifrån och till nästa steg, men om det inte finns lågnivåutgång på något steg så kan man använda en "splitter" (Y-förgrening). Det är en förgreningskabel till lågnivåkablarna så att man delar upp tex två kablar till fyra kablar. smile

110 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
tack då vet ja kan nämligen tänka mig att jag behöver 2 slutsteg sen men hur många kan man koppla till samma eller efter varandra finns de nån gräns eller så? tänker me elen o sånt

21 761 Inlägg
25 september 2008
Jag vet inte hur många steg man kan koppla efter varandra med endast ett par lågnivåkablar, däremot tror jag att man helst inte bör ha mer än 3 steg för att stereons remoteutgång ska orka med att starta stegen.

Har man 3 steg eller ännu fler, då ska man sätta dit ett relä som får sköta om att starta stegen. Den vanliga remotekabeln från stereon kommer bara att sköta om reläspolen, sedan får relät ta hand om strömmen till stegens remoteingångar.

Att ha två steg är inga problem varken med lågnivåkablar eller remotekabel, det man ska komma ihåg är att inte "skarva" strömkablarna från ena steget till det andra steget. Istället använder man ett kopplingsblock som fördelar strömmen vidare från huvudkabeln. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2008)

110 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
okey tack för svaren då vetja smile

1 785 Inlägg
26 september 2008
Drönirettab skrev:
Jag vet inte hur många steg man kan koppla efter varandra med endast ett par lågnivåkablar, däremot tror jag att man helst inte bör ha mer än 3 steg för att stereons remoteutgång ska orka med att starta stegen.

Har man 3 steg eller ännu fler, då ska man sätta dit ett relä som får sköta om att starta stegen. Den vanliga remotekabeln från stereon kommer bara att sköta om reläspolen, sedan får relät ta hand om strömmen till stegens remoteingångar.

Att ha två steg är inga problem varken med lågnivåkablar eller remotekabel, det man ska komma ihåg är att inte "skarva" strömkablarna från ena steget till det andra steget. Istället använder man ett kopplingsblock som fördelar strömmen vidare från huvudkabeln. smile

Du måste även montera en skyddsdiod över relä spolen för att inte riskera att en backspänning tar död på din remote utgång

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
26 september 2008
Jo, just ja, det glömde jag att nämna. Säkrast att göra så. smile

Sök