A4 1,8t Vart fasen är mitt Pyschh-ljud?

Gunclub
25 september 2008 · 195 Inlägg

Införskaffade en dumpventil idag till min audi a4 1,8t för att jag ville ha lite roligare ljud. En hybriddump " Art nr:CRHB252 på creatix.se". Jag monterade på den där orginaldumpen sitter "jag bytte alltså ut den gamla mot den nya" Den sitter alltså strax bakom luftburken/bredvid wastegaten. Men hur jag än ställde in skiten så fick jag fan inget Pyschhljud. Jag har provat allt jag kunnat komma på och det innebär att jag har: ställt in styrkan på fjädern i ca tusen olika lägen, Bytt fjäder till en mjukare och tillockmed kapat fjäderaset. Vad kan vara galet? Bilen går och låter precis som vanligt O.o.

För att redan från början svara på eventuella wiseguy-kommentarer.
JA jag har skruvat på allt ordentligt.
JA jag har ställt in den så att dumpen är stängd på tomgång men öppen vid gassläpp.
JA jag har läst varenda tråd om ämmnet men utan att hitta något användbart.
JA jag har också läst trådarna på NordicAudi.
Nej jag vill inte ha något öppet luftfilter.

Tack på förhand.big_smile

diamond_ Diamond
25 september 2008 · 540 Inlägg

när man har återcirkulerande så brukar man inte få pysscchhljudet?

Får inte jag iallafall..  men med tanke på att du köpte en hybrid så ska du kunna köra med en öppen+återcirkulerande... då borde ju ljudet komma ut..

I'm Rick James Bitch!
Gunclub
25 september 2008 · 195 Inlägg

diamond_ skrev:
när man har återcirkulerande så brukar man inte få pysscchhljudet?

Får inte jag iallafall..  men med tanke på att du köpte en hybrid så ska du kunna köra med en öppen+återcirkulerande... då borde ju ljudet komma ut..

Jo men det är väll det jag gör? Den ditter ju monterad precis som orginalet Dvs: en slang in och en slang ut. Det som skiljer dem är ju att den nya hybriden har en tratt/trumpetöppning som skall släppa ut luft också.
Och "rätta mig om jag har fel" om allt är rätt inställt så skall ventilen (om man tittar ner i tratten/trumpeten) vara stängd vid tomgång och öppen vid gassläpp. Men icke! det kommer inget ljud ens när jag gasar iväg på ettan och slänger i tvåan vid 60blås.  sad

MrKerm Avstängd
25 september 2008 · 1 557 Inlägg

Finns någon ställ skruv på den va? Den skall inte öppna bara för att du gasar utan öppna när trycket blir för högt.. Vill säga va man brukar ställa med en lite skruv typ...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Gunclub
25 september 2008 · 195 Inlägg

MrKerm skrev:
Finns någon ställ skruv på den va? Den skall inte öppna bara för att du gasar utan öppna när trycket blir för högt.. Vill säga va man brukar ställa med en lite skruv typ...

Ja det finns om du kommar på hemsidan så ser du hur den ser ut, för att ställa in den så vrider man på hela överdelen och jag har provat detta på ett antal olika sätt men utan resultat:/

MrKerm Avstängd
25 september 2008 · 1 557 Inlägg

Hmm en dump skall liksom inte öppna bara du gasar hmm Då får du ju aldri något turbo tryck...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

MrKerm skrev:
Hmm en dump skall liksom inte öppna bara du gasar hmm Då får du ju aldri något turbo tryck...

Nej det är klart. Det gör den inte heller men jag tycker att jag har provat alla olika sätt att ställa skiten men det händer ju ingenting.

MrKerm Avstängd
26 september 2008 · 1 557 Inlägg

Skall vara 2 olika fjädrar med va? Den du använder kanske är för hård? Du kanske redan har provat båda hmm

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
MilleN
26 september 2008 · 9 108 Inlägg

Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.

WolfZap Volvo-Beroende
26 september 2008 · 289 Inlägg

Säker på att du har tillräckligt högt tryck då? Ingen effektändring sedan du monterade dumpen?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Brandis Diktator
26 september 2008 · 968 Inlägg

MilleN skrev:
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.

tror också på det... hade nog nästan räkt med öppet filter med orginal dumt för att få lite turbo nyssningar med öppet filter...

testa plocka bort luftburken en provtur och se om det ger resultat, funkar det då så är det ju löst, funkar det inte så har du inte förlorat mer än lite tid

Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

MrKerm skrev:
Skall vara 2 olika fjädrar med va? Den du använder kanske är för hård? Du kanske redan har provat båda hmm

Jag har provat båda=( och tillockmed kapat en av dem för att få det lite mjukare.

Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

MilleN skrev:
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.

Nope, Vill inte ha något öppet filter då detta har en ful tendens att jävlas med Lmm.

Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

WolfZap skrev:
Säker på att du har tillräckligt högt tryck då? Ingen effektändring sedan du monterade dumpen?

Ja det borde jag ha, Den laddar ca 0,5 och det är ingen skillnad mot vad det var med orginaldumpen på.



Bilen verkar förövrigt dra ca70ggr mer bensin nu.

Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

Brandis skrev:

MilleN skrev:
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.

tror också på det... hade nog nästan räkt med öppet filter med orginal dumt för att få lite turbo nyssningar med öppet filter...

testa plocka bort luftburken en provtur och se om det ger resultat, funkar det då så är det ju löst, funkar det inte så har du inte förlorat mer än lite tid

Plockar man bort burken så mördar man ju lmm

Benan
26 september 2008 · 271 Inlägg

Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

Benan skrev:
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.

Markus_MR2
26 september 2008 · 761 Inlägg

Du skriver att du inte vill jävlas med LMM,,, tänkt på att även hybriddumpar gör det???

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Gunclub
26 september 2008 · 195 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Du skriver att du inte vill jävlas med LMM,,, tänkt på att även hybriddumpar gör det???

Jo detta är jag medveten om men vad jag förstår så är "jävelskapen" nästintill 0% med en rätt inställd hybriddump.

vw___tompa Avstängd
26 september 2008 · 386 Inlägg

har du satt den åt rätt håll? På min GTI samma motor som din så bytte jag till en alukolvdump och jag satt den som den satt org då lät det inget men när jag vände på den så blev det lite pys.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang