A4 1,8t Vart fasen är mitt Pyschh-ljud?

MilleN
26 september 2008 · 9 108 Inlägg

Benan skrev:
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Det är 'lite' skillnad på en bil från 1970 och dagens bilar wink Sedan är det såklart många med nya bilar som kör med öppet filter utan problem och det finns även dom som fått problem. Jag hade chansat roll

Camitz
26 september 2008 · 646 Inlägg

Sätter du öppet filter på så garanterar jag att du kommer få dit ljud som du vill ha!
Har inte än på 3 år varit med om att öppet filter jävlas men däremot byter man dump så finns chansen!

Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 september 2008 · 2 203 Inlägg

Gunclub skrev:

Benan skrev:
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.

Det är ingen fara att ha ett öppet filter sålänge du inte dränker filtret i olja.

dabby född blåvit
26 september 2008 · 624 Inlägg

Högre förbrukning kanske kan hänga ihop med att du nu drar som fan på höga varv konstant för att framkalla pys? tongue

MrKerm Avstängd
26 september 2008 · 1 557 Inlägg

Jag fick stänga min luft burk pga av fel på LMM hmm Vet inte hur det e på A4 men på min skulle det tydligen troligtvis funka om man flyttade LMM en bit från luft filtret.. Sitter väldigt nära på min.. Vet som sagt inte hur det är på A4an men orka tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Gunclub
29 september 2008 · 195 Inlägg

Alla verkar rekomendera et öppet filter. Men om jag nu skulle skaffa ett. Hur fasen sätter jag dit det? på en volvo tex så sitter ju lmm osv fast i slangen men på audin sitter ju det mesta i själva burken..

Crille88
29 september 2008 · 1 353 Inlägg

problemet med att sätta öppet filter i din bil är att du samtidigt måste ha ett filter till vevhusvent också för dom slangarna går in i lutburken också..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Palander Sir
29 september 2008 · 201 Inlägg

tja.. har inte läst alla inlägg..

Har du satt dit en kolvdump ska den vändas allså inte sitta som orginalen som öppnas på vacum bara.
Så har du kolvdump så börja med att vända dumpen. Den undre anslutningen på dumpens kolv ska gå mot intercooler slangnen och den på sidan blir återcirkuleringen. Kolvdump öppnas med både vacum och tryck.

Har du gjort detta redan så ställs dumpen in att den ska öppna snabbt och stänga långsamt. 

Med öppet filter plockar du ut LMM med LMMhuset som sitter inne i luftburken. Plocka bort burken och montera luftfiltret med ett litet rör imellan för att minska turbulensen så Lmm inte vibrerar sönder. kör med ett oljefritt luftfilter..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Pi Just another freak in the freak kingdom
29 september 2008 · 378 Inlägg

Som vw___tompa skrev. Vänd på dumpen så ska du få pys. Uppenbarligen så ska man göra det med hybrid dumpar på vag motorer (står nog även det om du läser instruktionerna för dumpen). Men räkna inte med några monster pys med 0,5 i ladd wink

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
jocke_gronberg
29 september 2008 · 4 586 Inlägg

kör mer orginaldumpen istället inga fel på den som sitter orginal. sedan ifall du inte vill sabba luftmassemätaren så skaffa en bra avskärmning samt tvätta filtret var 500e mil då kommer du inte ha några problem alls sedan ifall du kör på vintern så stoppa dit vanliga luftburken igen

Mezaroth
29 september 2008 · 2 Inlägg

de är inte säkert att du får ett pyss ljud för att du byter dump.
Prova med att sätta dit ett öppet filter med.
7 mvh Mez.

Stener
29 september 2008 · 6 Inlägg

Är egentligen inte så insatt men är det inte lättrycksturbo på Audi A4 1.8T som standard? Får man ens något pysljud av det lilla laddtryck en sådan ger ifrån sig?

Ford ST220 (2003)
Gunclub
29 september 2008 · 195 Inlägg

Crille88 skrev:
problemet med att sätta öppet filter i din bil är att du samtidigt måste ha ett filter till vevhusvent också för dom slangarna går in i lutburken också..

Ja och vad kostar ett sånt?  Allt är så förbaskat komplicerat så fort man kommer till audins luftburk.

Gunclub
29 september 2008 · 195 Inlägg

Stener skrev:
Är egentligen inte så insatt men är det inte lättrycksturbo på Audi A4 1.8T som standard? Får man ens något pysljud av det lilla laddtryck en sådan ger ifrån sig?

Det tror jag man skall få, Polarens 940 laddar 0,5 och den pyser rejält.

Gunclub
29 september 2008 · 195 Inlägg

Palander skrev:
tja.. har inte läst alla inlägg..

Har du satt dit en kolvdump ska den vändas allså inte sitta som orginalen som öppnas på vacum bara.
Så har du kolvdump så börja med att vända dumpen. Den undre anslutningen på dumpens kolv ska gå mot intercooler slangnen och den på sidan blir återcirkuleringen. Kolvdump öppnas med både vacum och tryck.

Har du gjort detta redan så ställs dumpen in att den ska öppna snabbt och stänga långsamt. 

Med öppet filter plockar du ut LMM med LMMhuset som sitter inne i luftburken. Plocka bort burken och montera luftfiltret med ett litet rör imellan för att minska turbulensen så Lmm inte vibrerar sönder. kör med ett oljefritt luftfilter..

Jag har satt dumpen precis som den sitter på bilden (bypass valve):
http://www.biokinesis.com/audi/Audi%20engine%201.8t.jpg

Jag har också provat att vända den bakockfram men utan något vidare resultat:/

husmus www.avgassystemet.se
29 september 2008 · 936 Inlägg

satte du på rätt ventil? för ena ventil pyser inte. den vid luftburken. finns en längre ner om du kollar.. kika på det. kan tyvär inte se länken för bild. men skicka bild så kan ajg ringa in hur du ska göra om du har gjort fel dvs.

-den satt som en fläskläpp-
Gunclub
29 september 2008 · 195 Inlägg

husmus skrev:
satte du på rätt ventil? för ena ventil pyser inte. den vid luftburken. finns en längre ner om du kollar.. kika på det. kan tyvär inte se länken för bild. men skicka bild så kan ajg ringa in hur du ska göra om du har gjort fel dvs.

http://www.biokinesis.com/audi/Audi%20engine%201.8t.jpg


"Se Bypass valve!!!" wink

husmus www.avgassystemet.se
29 september 2008 · 936 Inlägg

säker på att du inte satt på ventilen från luftburken då? för om du sätter den vid "bypass walve" så ska det funka.. om inte, köp ny dump.. fan va skumt

-den satt som en fläskläpp-
isso \m/(><)\m/
29 september 2008 · 742 Inlägg

kan vara så att det bara inte ger nått dumpljud när du har luftburken.. grejade lite med min S40 när den gick illa för att veta om det va nått av det jag monterat som gjorde att den gick skit bla öppen dump, öppet filter mm. med öppen dump och orginal luftburk så lät det typ inget om dumpen, låter mycket mer med orginaldump som sitter på turbon och öppet filter än öppen dump och luftburk. med öppen dump och filter så låter det som faan.. nästan lite störigt.. laddar närmare 1,5 bar

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Gunclub
30 september 2008 · 195 Inlägg

husmus skrev:
säker på att du inte satt på ventilen från luftburken då? för om du sätter den vid "bypass walve" så ska det funka.. om inte, köp ny dump.. fan va skumt

Huh ventilen från luftburken? vad menar du nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang