A4 1,8t Vart fasen är mitt Pyschh-ljud?

Gunclub
30 september 2008 · 195 Inlägg

isso skrev:
kan vara så att det bara inte ger nått dumpljud när du har luftburken.. grejade lite med min S40 när den gick illa för att veta om det va nått av det jag monterat som gjorde att den gick skit bla öppen dump, öppet filter mm. med öppen dump och orginal luftburk så lät det typ inget om dumpen, låter mycket mer med orginaldump som sitter på turbon och öppet filter än öppen dump och luftburk. med öppen dump och filter så låter det som faan.. nästan lite störigt.. laddar närmare 1,5 bar

Är det så illa så blir jag riktigt grinig hehe

Alx199
6 oktober 2008 · 4 Inlägg

Dumpen kanske e gjort för minst 0,7bar tongue ? för hårda fjädrar?

Två hjul räcker igentligen
KHRacing
6 oktober 2008 ·

MilleN skrev:
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.

Intämmer - kolla mina videoklipp på polarens A4 1,8t smile

David_FT
7 oktober 2008 · 183 Inlägg

Gunclub skrev:

diamond_ skrev:
när man har återcirkulerande så brukar man inte få pysscchhljudet?

Får inte jag iallafall..  men med tanke på att du köpte en hybrid så ska du kunna köra med en öppen+återcirkulerande... då borde ju ljudet komma ut..

Jo men det är väll det jag gör? Den ditter ju monterad precis som orginalet Dvs: en slang in och en slang ut. Det som skiljer dem är ju att den nya hybriden har en tratt/trumpetöppning som skall släppa ut luft också.
Och "rätta mig om jag har fel" om allt är rätt inställt så skall ventilen (om man tittar ner i tratten/trumpeten) vara stängd vid tomgång och öppen vid gassläpp. Men icke! det kommer inget ljud ens när jag gasar iväg på ettan och slänger i tvåan vid 60blås.  sad

Du hör "pys" ljudet bäst på höga växlar.  Bygg upp ladd sen släpper du snabbt. Hör du ett "kvitter" liknande ljud så är dumpen för hårt spänd.

Gunclub
14 oktober 2008 · 195 Inlägg

URC skrev:
Du har ju inget monsterladd, möjligt att det är för lite laddtryck för den den hybriden
då det andra hålet sitter en bit längre ner än återcirk.

Öppet filter och din originaldump bör funka bra, ljudet brukar bli rätt lagom.

Hur monterar man bäst ett öppet filter på en 1,8t a4 då?

ezz4
14 oktober 2008 · 313 Inlägg

min polare hade en a4 1.8T.original dump och öppet filter och den "pös" men inte de där monster pyset.
och den gick hur bra som helst med de filtret.de va ett JR filter på den.
hur du monterar vet jag ej hur man gör på en a4.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
PL158
14 oktober 2008 · 59 Inlägg

Gunclub skrev:

Benan skrev:
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.

Bara för att kliva in och beyra min okunskap.

Öppetluftfilter innebär det att man tar bort hela luftburken och sätter dit ett cylinder/kon format filter likt det som sitter på motocyklar eller räknas ett sk insatsfilter (ett sådant man bara byter ut själva insatsfiltret) också som "öppet" filter.


(frågan gäller en Audi A3 2.0T)

mvh, sorry om jag snodde tråden..

Crille88
14 oktober 2008 · 1 353 Inlägg

PL158 skrev:

Gunclub skrev:

Benan skrev:
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter! smile

Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.

Bara för att kliva in och beyra min okunskap.

Öppetluftfilter innebär det att man tar bort hela luftburken och sätter dit ett cylinder/kon format filter likt det som sitter på motocyklar eller räknas ett sk insatsfilter (ett sådant man bara byter ut själva insatsfiltret) också som "öppet" filter.


(frågan gäller en Audi A3 2.0T)

mvh, sorry om jag snodde tråden..

öppet filter e den konen/cylindern för den e öppen..
däremot ett insats filter kallas sportluftfilter.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Scorpio
14 oktober 2008 · 65 Inlägg

Kolla på micro dom säljer ett KN öppet luft filter med monterings delar till just specifikt audi a4 1.8 snurrbo.

Scorpio
Subaru Legacy GT "Scoobie" (2007)
PL158
14 oktober 2008 · 59 Inlägg

Crille88 skrev:

PL158 skrev:

Gunclub skrev:

Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.

Bara för att kliva in och beyra min okunskap.

Öppetluftfilter innebär det att man tar bort hela luftburken och sätter dit ett cylinder/kon format filter likt det som sitter på motocyklar eller räknas ett sk insatsfilter (ett sådant man bara byter ut själva insatsfiltret) också som "öppet" filter.


(frågan gäller en Audi A3 2.0T)

mvh, sorry om jag snodde tråden..

öppet filter e den konen/cylindern för den e öppen..
däremot ett insats filter kallas sportluftfilter.

Tack! då till följdfrågan;

Det pratas mkt om att öppet filter påverkar motorn dåligt på vissa sätt luftflödesmätare mm. Är det samma sak med instatsfilter?

ger insatsfiltret någon effektökning som är värd att nämna? eller kan man lika gärna köra med orginal?

Attenator
14 oktober 2008 · 404 Inlägg

Gunclub skrev:

URC skrev:
Du har ju inget monsterladd, möjligt att det är för lite laddtryck för den den hybriden
då det andra hålet sitter en bit längre ner än återcirk.

Öppet filter och din originaldump bör funka bra, ljudet brukar bli rätt lagom.

Hur monterar man bäst ett öppet filter på en 1,8t a4 då?

Köp ett BSR optiflow filterkit från www.bsr.se, det kör jag med, fungerar klockrent, all montering medföljer och det är fort bytt! Låter även riktigt trevligt med vanlig återcirkulerande dump.

BMW 2002 (1972)
Albers
14 oktober 2008 · 18 Inlägg

Köpte en sån dump tillmin bil med. En SAAB 9-5 aero. Dumpade inte ett skit. Kopplade förbi magnetventilen, då laddar bilen MYCKET. Men  dumpade inte allafall. De e helt enkelt en skit dump! En del funkar andra inte.

Gunclub
14 oktober 2008 · 195 Inlägg

PL158 skrev:

Crille88 skrev:

PL158 skrev:

Bara för att kliva in och beyra min okunskap.

Öppetluftfilter innebär det att man tar bort hela luftburken och sätter dit ett cylinder/kon format filter likt det som sitter på motocyklar eller räknas ett sk insatsfilter (ett sådant man bara byter ut själva insatsfiltret) också som "öppet" filter.


(frågan gäller en Audi A3 2.0T)

mvh, sorry om jag snodde tråden..

öppet filter e den konen/cylindern för den e öppen..
däremot ett insats filter kallas sportluftfilter.

Tack! då till följdfrågan;

Det pratas mkt om att öppet filter påverkar motorn dåligt på vissa sätt luftflödesmätare mm. Är det samma sak med instatsfilter?

ger insatsfiltret någon effektökning som är värd att nämna? eller kan man lika gärna köra med orginal?

Ja Audins motor är ju fullknökad med mätare till höger och vänster och en av dessa sitter i luftburken "lmm= LuftMasseMätare" och den har en sensor som ser ut som en liten tråd som gillar att gå av när det blir höga vibbrationer "vilket det blir med ett öppet filter" dessutom är också öppna filter ofta doppade i olja som också detta kan jävlas med lmm. Men ett insatsfilter är ingen fara för lmm men efektökningen är inte nämnvärd vare sig med ett öppet eller ett insatsfilter. Det finns egentligen ingen direkt mening med att ha ett sportfilter på en otrimmad bil om du inte är ute efter ett roligare ljud;).

"Tror att efektökningen med ett öppet filter ligger runt 1Hk, alltså inget du märker av ens"

Gunclub
14 oktober 2008 · 195 Inlägg

Attenator skrev:

Gunclub skrev:

URC skrev:
Du har ju inget monsterladd, möjligt att det är för lite laddtryck för den den hybriden
då det andra hålet sitter en bit längre ner än återcirk.

Öppet filter och din originaldump bör funka bra, ljudet brukar bli rätt lagom.

Hur monterar man bäst ett öppet filter på en 1,8t a4 då?

Köp ett BSR optiflow filterkit från www.bsr.se, det kör jag med, fungerar klockrent, all montering medföljer och det är fort bytt! Låter även riktigt trevligt med vanlig återcirkulerande dump.

Nu börjar det likna något:) Tackar och bockar för tipset, det blir till att slänga iväg en del beställningar den 25e;)

PL158
15 oktober 2008 · 59 Inlägg

Gunclub skrev:

PL158 skrev:

Crille88 skrev:

öppet filter e den konen/cylindern för den e öppen..
däremot ett insats filter kallas sportluftfilter.

blblablabla
ger insatsfiltret någon effektökning som är värd att nämna? eller kan man lika gärna köra med orginal?

Ja Audins motor är ju fullknökad med mätare till höger och vänster och en av dessa sitter i luftburken "lmm= LuftMasseMätare" och den har en sensor som ser ut som en liten tråd som gillar att gå av när det blir höga vibbrationer "vilket det blir med ett öppet filter" dessutom är också öppna filter ofta doppade i olja som också detta kan jävlas med lmm. Men ett insatsfilter är ingen fara för lmm men efektökningen är inte nämnvärd vare sig med ett öppet eller ett insatsfilter. Det finns egentligen ingen direkt mening med att ha ett sportfilter på en otrimmad bil om du inte är ute efter ett roligare ljud;).

"Tror att efektökningen med ett öppet filter ligger runt 1Hk, alltså inget du märker av ens"

Stort tack för ditt svar!!

det är knappt värt det alltså (hade dock tänkt köra på BSR´s PPC steg1) hur stor skillnad i ljud blir det då?

(kan ju göra lie för känslan och det är ju också viktigt smile)

Gunclub
15 oktober 2008 · 195 Inlägg

PL158 skrev:

Gunclub skrev:

PL158 skrev:

blblablabla
ger insatsfiltret någon effektökning som är värd att nämna? eller kan man lika gärna köra med orginal?

Ja Audins motor är ju fullknökad med mätare till höger och vänster och en av dessa sitter i luftburken "lmm= LuftMasseMätare" och den har en sensor som ser ut som en liten tråd som gillar att gå av när det blir höga vibbrationer "vilket det blir med ett öppet filter" dessutom är också öppna filter ofta doppade i olja som också detta kan jävlas med lmm. Men ett insatsfilter är ingen fara för lmm men efektökningen är inte nämnvärd vare sig med ett öppet eller ett insatsfilter. Det finns egentligen ingen direkt mening med att ha ett sportfilter på en otrimmad bil om du inte är ute efter ett roligare ljud;).

"Tror att efektökningen med ett öppet filter ligger runt 1Hk, alltså inget du märker av ens"

Stort tack för ditt svar!!

det är knappt värt det alltså (hade dock tänkt köra på BSR´s PPC steg1) hur stor skillnad i ljud blir det då?

(kan ju göra lie för känslan och det är ju också viktigt smile)

Nemas Problemas.

Det som händer när du monterar ett öppet filter "tror inte det blir någon ljudskillnad alls med ett insatsfilter!" är ju att du hör dumpljudet "det såkallade Pyschh ljudet" vilket jag personligen förknippar med välbehag hehe.

Ljudskillnaden ligger nog runt 0% med ett trimchip "däremot går bilen lite roligare;)" . Men är det ett roligt ljud du är ute efter så är det bästa sättet att slänga på ett öppet filter och/eller en Japsdämpare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang