9-3, stänga av turbon vid landsägs körning?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
27 september 2008 · 1 140 Inlägg

The_Mechanic skrev:

tal0n skrev:
men om man ligger på farthållaren på tex 120 och de blir huffsad uppförsbacke så börjar väl dom flesta bilar ladda lite grann?

jaa de är klart den gör om de går nog tungt så att den måste blåsa igång turbon, men då om turbon inte är "inkopplad" då när den där kullen kommer så går de säkert ett par gånger tyngre för bilen och de resulterar i att den tar mer soppa än om turbon skulle ha fått trycka på lite smile roll

jo så är de säkert tongue

blacken
27 september 2008 ·

Guldfinger skrev:

VBNicke skrev:
Turbo är ett mycket bra sätt att öka effekt och verkningsgrad på en motor.

Nja nu skall vi nog ta det lite lugnt.

En motors verkningsgrad påverkas av dess kompressisionsförhållande.

Högt kompressionsförrhållade = hög verkningsgrad. (Bla därför har dieselmotorn överlägsen verkningsgrad)

Turbomotorer har generellt lägre kompressionsförhållande än en sugmotor. Den har därför lägre verkningsgrad än en sugmotor.

?????

baltis
27 september 2008 · 1 948 Inlägg

skiter i att skriva något om vad alla andra skrivit... men måste säga detta:

Även om inte turbon laddar något så ligger den ändå där "ivägen" för avgaserna... så visst du kan bygga någon anordning för att avgaserna inte ska gå ut genom turbon utan raka vägen till avgassystemet då får du mindre motstånd och borde då kunna spara en 2-3% soppa smile

Kornz Solfilmsmontör
27 september 2008 · 947 Inlägg

I 110-130 kan jag ligga på utan att min turbo laddar och då är boostcontroller installerad för att laddtrycket skall komma tidigare. Så de känns som om att du kan ligga i de hastigheterna med ytterst lite gas utan att du har laddtryck. DVS: Du har ingen extra bränsle förbrukning.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Fredrik-79
28 september 2008 · 2 164 Inlägg

Ge upp iden.
Saabs motorstyrning kommer att kämpa emot och stänga av bränslet om de blir laddöverslängar som ni gör så de kommer inte funka.
För de andra kommer AVn vara öppen så de kommer ändå inte finnas ladd.
Kolla upp era saker först ordentligt innan för detta är dömt att misslyckas.
Saabs tekninger gjorde motorn så den alltid ska gå så snålt som möjligt.
Lite mer ladd risk för spikningar och då mer bränsle.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
discokapten Kapten på disco!
28 september 2008 · 1 729 Inlägg

berra_99 skrev:
Hej,
Håller på att göra ett projekt arbete i skolan (miljö) nu och så slog det mej om min Saab 9-3 -99 2.0T 200hk

Sitter det inte trionic 5 i den motorn? Är det så, så är det "bara" att koppla upp mot T5Suite och ställa om mappen och laddtrycksstyrningen, sen hur det fungerar att ställa ner det till 0 har jag ingen aning om men det borde väl om inte att göra så att den tar mindre sås än orginal.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Losgard
28 september 2008 · 1 688 Inlägg

discokapten skrev:

berra_99 skrev:
Hej,
Håller på att göra ett projekt arbete i skolan (miljö) nu och så slog det mej om min Saab 9-3 -99 2.0T 200hk

Sitter det inte trionic 5 i den motorn? Är det så, så är det "bara" att koppla upp mot T5Suite och ställa om mappen och laddtrycksstyrningen, sen hur det fungerar att ställa ner det till 0 har jag ingen aning om men det borde väl om inte att göra så att den tar mindre sås än orginal.

Det är inte "bara" att koppla upp mot t5suite, i så fall skall du plocka lös databoxen, löda i den, och sedan ha en kabel som folk tillverkar själva för att koppla upp den mot datorn.
Sen kan inte T5 Suite skriva till styrboxen live, du måste spara det som en fil i datorn, och sedan ladda över det till styrboxen via andra program.


Killen har en Saab med T5 styrsystem, det allra enklaste för att reducera laddet vore att fixa en strömbrytare för apc-enheten, enklast görs detta genom att klippa strömmen genom att sätta en brytare i säkringsboxen efter säkringen, du kan ju förlänga denna kabel och dra den in i kupen.

På så vis reducerar du laddtrycket ner till 0.45 bar istället för dom 0.9 bar som jag tror att din laddar original.
Om det sedan resulterar till någon sänkt bränsleförbrukning vet jag ej.

Lycka till!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
discokapten Kapten på disco!
28 september 2008 · 1 729 Inlägg

Losgard skrev:

discokapten skrev:

berra_99 skrev:
Hej,
Håller på att göra ett projekt arbete i skolan (miljö) nu och så slog det mej om min Saab 9-3 -99 2.0T 200hk

Sitter det inte trionic 5 i den motorn? Är det så, så är det "bara" att koppla upp mot T5Suite och ställa om mappen och laddtrycksstyrningen, sen hur det fungerar att ställa ner det till 0 har jag ingen aning om men det borde väl om inte att göra så att den tar mindre sås än orginal.

Det är inte "bara" att koppla upp mot t5suite, i så fall skall du plocka lös databoxen, löda i den, och sedan ha en kabel som folk tillverkar själva för att koppla upp den mot datorn.
Sen kan inte T5 Suite skriva till styrboxen live, du måste spara det som en fil i datorn, och sedan ladda över det till styrboxen via andra program.


Killen har en Saab med T5 styrsystem, det allra enklaste för att reducera laddet vore att fixa en strömbrytare för apc-enheten, enklast görs detta genom att klippa strömmen genom att sätta en brytare i säkringsboxen efter säkringen, du kan ju förlänga denna kabel och dra den in i kupen.

På så vis reducerar du laddtrycket ner till 0.45 bar istället för dom 0.9 bar som jag tror att din laddar original.
Om det sedan resulterar till någon sänkt bränsleförbrukning vet jag ej.

Lycka till!

Sitter inte APC enheten integrerad med trionicstyrboxen? Det går väl att låsa magnetventilen om inte annat till GLT@0.45.

Nej, jag är mycket väl medveten om att det inte är att "bara" hooka upp med t5suite, gissa varför jag använder "" ? Men sen är det inte supermycket meck heller. För mig känns det rätt naturligt att använda, stabilt och relativt säkert, varför inte pröva? man behöver inte vara rädd för att löda, ingen kommer att bita dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Guldfinger Civ.Ing.
28 september 2008 · 70 Inlägg

blacken skrev:

Guldfinger skrev:

VBNicke skrev:
Turbo är ett mycket bra sätt att öka effekt och verkningsgrad på en motor.

Nja nu skall vi nog ta det lite lugnt.

En motors verkningsgrad påverkas av dess kompressisionsförhållande.

Högt kompressionsförrhållade = hög verkningsgrad. (Bla därför har dieselmotorn överlägsen verkningsgrad)

Turbomotorer har generellt lägre kompressionsförhållande än en sugmotor. Den har därför lägre verkningsgrad än en sugmotor.

?????

"En ottomotor har en verkningsgrad på cirka 30% vid maximal belastning. Vid låg belastning är verkningsgraden lägre, eftersom motorns effekt regleras via strypning av insugningen. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet, strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider."

http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

NiV3Rt
28 september 2008 · 371 Inlägg

Glöm den idén. Det kommer inte att fungera något bra. Däremot kan du e85-konvertera den väldigt enkelt.

Kika in på www.ecuproject.com wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Losgard
29 september 2008 · 1 688 Inlägg

discokapten skrev:

Losgard skrev:

discokapten skrev:

Sitter det inte trionic 5 i den motorn? Är det så, så är det "bara" att koppla upp mot T5Suite och ställa om mappen och laddtrycksstyrningen, sen hur det fungerar att ställa ner det till 0 har jag ingen aning om men det borde väl om inte att göra så att den tar mindre sås än orginal.

Det är inte "bara" att koppla upp mot t5suite, i så fall skall du plocka lös databoxen, löda i den, och sedan ha en kabel som folk tillverkar själva för att koppla upp den mot datorn.
Sen kan inte T5 Suite skriva till styrboxen live, du måste spara det som en fil i datorn, och sedan ladda över det till styrboxen via andra program.


Killen har en Saab med T5 styrsystem, det allra enklaste för att reducera laddet vore att fixa en strömbrytare för apc-enheten, enklast görs detta genom att klippa strömmen genom att sätta en brytare i säkringsboxen efter säkringen, du kan ju förlänga denna kabel och dra den in i kupen.

På så vis reducerar du laddtrycket ner till 0.45 bar istället för dom 0.9 bar som jag tror att din laddar original.
Om det sedan resulterar till någon sänkt bränsleförbrukning vet jag ej.

Lycka till!

Sitter inte APC enheten integrerad med trionicstyrboxen? Det går väl att låsa magnetventilen om inte annat till GLT@0.45.

Nej, jag är mycket väl medveten om att det inte är att "bara" hooka upp med t5suite, gissa varför jag använder "" ? Men sen är det inte supermycket meck heller. För mig känns det rätt naturligt att använda, stabilt och relativt säkert, varför inte pröva? man behöver inte vara rädd för att löda, ingen kommer att bita dig.

Varför låsa grundladdet med magnetventilen när det redan är grundladdtryck 0.45bar med -+0.05 bars tollerans via wastegatens fjäder.

Hur enkelt tror du att det är för någon att tillverka en kabel och löda i boxen?
Går ju att bränna komponenter på kortet om man inte är duktig på att löda, eller bara har ren otur.

Hur som helst så är det idioti när man bara kan dra säkringen för att få ca halverat laddtryck.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Fredrik-79
29 september 2008 · 2 164 Inlägg

Vill man inte ha nått ladd hakar man bara av WG stången från WG armen som styr klaffen.
Inga lödningar eller så.
Men en saab turbo har inge laddtryck på lansvägskörning.
Att få ner förbruknigen på annat sätt än mjukvaru trim är omöjlig om man inte tankar i nått riktigt högt okan tal med mycket energi i.
De är så mycket mer än turbotrycket som bestämmer förbrukningen på en turbo bil av nyare modeller.

Ska man ha maximal verknings grad på en motor ska man ha variabel kompretion för att de ska funka i alla varvtal.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Dansken-
29 september 2008 · 950 Inlägg

Koop skrev:
Saabarna har ju magnetventil/APCventil, så lyckas du lura den att öppna WG helt så har du inget laddtryck, prata med bilelektrikerna där på skolan så borde ni kunna komma fram till ett sätt att styra APC'n manuellt.

Men hur ska det fungera? Det är ju laddtrycket som öppar wastegaten, utan laddtryck kommer wastegaten att vara stängd.

MrTurbo Better than God \o/
29 september 2008 · 1 882 Inlägg

Sharky skrev:
Que?? Är SAAB så illa byggda att man ligger på ladd i 110/120? Kan jag inte tänka mig. Dom skall gå på vakuum i dessa hastigheter = dvs turbon laddar inte.


/Göran

Jag ligger i vart fall på vakuum i motorvägsfart...

Senast redigerat av MrTurbo (29 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Losgard
1 oktober 2008 · 1 688 Inlägg

Dansken- skrev:

Koop skrev:
Saabarna har ju magnetventil/APCventil, så lyckas du lura den att öppna WG helt så har du inget laddtryck, prata med bilelektrikerna där på skolan så borde ni kunna komma fram till ett sätt att styra APC'n manuellt.

Men hur ska det fungera? Det är ju laddtrycket som öppar wastegaten, utan laddtryck kommer wastegaten att vara stängd.

Laddtrycket behövs för att trycka på wastegaten så att fjädern belastas så att wastegaten öppnas ja, men tar man bort wg-armen så är den öppen hela tiden och bygger på så vis minsta möjliga laddtryck med turbo monterad.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
jonTe
3 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Guldfinger skrev:
. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet , strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider."

Turbon utnyttjar just energin i strömningsförlusterna/avgasförlusterna och gör någonting bra med det = verkningsgradshöjjande.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang