2524
Sök

200sx dump

bor i
529 Inlägg
26 september 2008
#21
maximus skrev:
nä det finns ingen originaldump..trycket släpps ut via luftfiltret

men hur försvinner allt tryck ut i luftsystemet ifall det inte finns någon dump?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
26 september 2008
#22
David91 skrev:
maximus skrev:
nä det finns ingen originaldump..trycket släpps ut via luftfiltret

men hur försvinner allt tryck ut i luftsystemet ifall det inte finns någon dump?

va?..nu förstår jag inte va du menar


bor i
529 Inlägg
26 september 2008
#23
maximus skrev:
David91 skrev:
maximus skrev:
nä det finns ingen originaldump..trycket släpps ut via luftfiltret

men hur försvinner allt tryck ut i luftsystemet ifall det inte finns någon dump?

va?..nu förstår jag inte va du menar

ifall man har ca 0,5 bars övertryck säger vi.   och man lättar på gasen vart försvinner dom 0,5 baren isåfall?
för dom ligger ju inte kvar i ''insugnings systemet'' isåfall skulle man ju ha 0,5bar när man lägger i 2-5

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

7 274 Inlägg
27 september 2008
#24
David91 skrev:
maximus skrev:
David91 skrev:

men hur försvinner allt tryck ut i luftsystemet ifall det inte finns någon dump?

va?..nu förstår jag inte va du menar

ifall man har ca 0,5 bars övertryck säger vi.   och man lättar på gasen vart försvinner dom 0,5 baren isåfall?
för dom ligger ju inte kvar i ''insugnings systemet'' isåfall skulle man ju ha 0,5bar när man lägger i 2-5

Den slår tillbaka mot turbon och därefter ut genom filtret.


bor i
529 Inlägg
27 september 2008
#25
aha. men asså vilken väg tar luften då? måste ju finnas ngn ventil eller liknande eller?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 september 2008
#26
alltså spjället är stängt och då åker luften tillbaka mot turbon och ut genom luftfiltret


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 september 2008
#27
David91 skrev:
aha. men asså vilken väg tar luften då? måste ju finnas ngn ventil eller liknande eller?

kompressorstall

ungefär såhär blir det fast i mindre skala då :p

http://www.youtube.com/watch?v=fR7yyryoRfg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 703 Inlägg
27 september 2008
#28
Brains88 skrev:
henkebenke skrev:
Känns som att wastegate och dumpventil rör till det i skallen på folk big_smile

Kan inte se någonstans i tråden där någon har ens antytt någonting om en wastegate...

Hur som helst, det verkade i början av diskussionen att folk blandande ihop wastegatens funktion kontra dumpventil, men jag hade förmodligen fel.

Avsaknaden av någon slags avlastningsventil samt felkonstruerat oljetrycksrör  (tom årsmod -90) till turbon är orsaken till att t25orna går i pension i förtid. Luftstötarna mot impellerbladen när spjället stängs skapar kraftig inbromsning av impellern och sliter onödigt mycket på lagren. Det är det som hörs när man monterat öppet luftfilter, det tjoffande ljudet är luften som studsar mellan turbon och luftfiltret.
Senast redigerat av henkebenke (27 september 2008)


18 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#29
så trycket åker baklänges igenom turbon :S?

7 274 Inlägg
27 september 2008
#30
Ja.


18 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#31
det låter nyttigt tongue asså hur fan kan det funka så tongue

1 703 Inlägg
27 september 2008
#32
Nej, det är inte vidare nyttigt på lång sikt.


bor i
529 Inlägg
27 september 2008
#33
Så det e ett tips att sätta på en dump ifall manbyter intercooler tlx

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

jopp
145 Inlägg
27 september 2008
#34
ja och även om man kör orginal kan det vara bra att montera dump

så man slipper köra ihjäl agg
Senast redigerat av Sleepy_One (27 september 2008)

jomenvisst

Solfilmsmontör
947 Inlägg
27 september 2008
#35
Då bör det inte vara farligt att sätta dit en öppen dumpventil eftersom styrenheten räknar inte med de överflödiga luften som är inne i tryckrören vid gas släpp (eftersom de återcirkuleras inte av nånting). Och därmed bör inte bilen gå för fett vid växlingar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 september 2008
#36
Kornz skrev:
Då bör det inte vara farligt att sätta dit en öppen dumpventil eftersom styrenheten räknar inte med de överflödiga luften som är inne i tryckrören vid gas släpp (eftersom de återcirkuleras inte av nånting). Och därmed bör inte bilen gå för fett vid växlingar.

right


bor i
529 Inlägg
27 september 2008
#37
vad e det som rekommenderas då öppen eller återcirkulerande ?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Allt i allo
358 Inlägg
27 september 2008
#38
öppen kan du köra med då motorn inte har nytta av luften som "återcirkuleras" eftersom det inte sitter dump orginal så försvinner luften tillbaka genom filtret och ut i luften. så det blir samma sak för motorn om du monterar öppen dump bara det att luften åker ut innan den kommer tillbaks till turbon

EDIT: Måste tillägga att jag får världens "ord blackouter" när ja skriver idag, hittar inga ord som passar till något så försök förstå va ja skrev ändå=P
Senast redigerat av Ramneborg (27 september 2008)

De é nice !

bor i
529 Inlägg
27 september 2008
#39
okej wink blir väll att monera öppen dump då smile
vart e bästa stället att sätta den ? bilder.?

det ska va med orginal tryckrör.. smile
Senast redigerat av David91 (27 september 2008)

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 september 2008
#40
David91 skrev:
okej wink blir väll att monera öppen dump då smile
vart e bästa stället att sätta den ? bilder.?

det ska va med orginal tryckrör.. smile

så nära spjället som möjligt


https://www1.garaget.org/gallery/archive/367/471843_9bnxmg.jpg
Senast redigerat av maximus (27 september 2008)



Sök