7616
Sök

Baslåde ritningar, 4x 10"or isobarki låda...

S-klass =)
295 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan..
Sitter å funderar på bygga klart ljudet i min Mercedes Benz 350se från 1975... Alltså W116 karossen, Med Bränsletanken mot baksättet.. 

Basarna jag har liggande är:

DB-R10 10" bashögtalare 250W max, 125WRMS
Uppmätt maxeffekt:     250
Effekt RMS:     125
Frekvensomfång:     40-4000
SPL dB 1W/1m:     91
Magnet Oz:     25
Fs Hz:     36
Qts:     0,68
Vas liter:     75

Allt ovanfrån e taget från Mds hemsida..

Steget som jag har som ja tänkt driva basarna med är:
MDS SPL 1400 DIGITAL MONOBLOCK
1.400 WATT (1.682W uppmätt max) • 700 WRMS  (1Ohm) • 350 WRMS (2Ohm) • 175 WRMS (4Ohm) • lågpassfilter (50-150Hz) • Subsonicfilter (15-40Hz) • 0-18dB basbooster och basfjärrkontroll • Avsäkrat till 90A, 144A max strömförbrukning-

Även detta taget från Mds...

Skulle Behöva om någon hade ork och tid att beräkna ut en låda åt mig, Hur många liter, Ett plus öven mått på skivorna ja ska kappa, Ev en ritning om någon orkar ta sig tid..
Helst isobarki låda, Då jag har 4 av basarna.. Å vill att dom ska ta så lite plats som möjligt,,

Varför ja nämner Att tanken är mot baksätet är för att jag inte har så stort utrymme att välja var porten ska komma in i kupen..
Ca 15-20cm till godo från bakrutans slut in mot kupen där tanken börjar..

Musik jag lyssnar på? All ätare.. Dock lyssnar jag på mycke musik med tung bass? Mycke tryck... Så en lådritning där jag får mycke tryck önskas..

Framsystem är just nu:

MDS Classic CF420 4" koaxial   <--- 4 stycken av dom.. som drivs på ett no name? steg på 4 kanaler.. Gammalt steg som attans.. men funkar bra till dom...

Mellansystem:
FANATIC GRAND PRIX GP600  2x.. <- som även de drivs på nå okänt äldre steg.. Men de funkar å låter fint..

Några andra frågor ni behöver så bara fråga?
jo de e budget ljud jag vet.. Finns så mycke annat på bilen som måste fixas så ljudet får duga så..


Random Hero
4 047 Inlägg
26 september 2008
#2
DB-R10 10" bashögtalare 250W max, 125WRMS
Uppmätt maxeffekt:     250
Effekt RMS:     125
Frekvensomfång:     40-4000
SPL dB 1W/1m:     91
Magnet Oz:     25
Fs Hz:     36
Qts:     0,68
VAS LITER:     75

står på sista raden, mds har lådritnignar till dom basarna på deras sida

Dog food lid. Backwards

S-klass =)
295 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
DB-R10 10" bashögtalare 250W max, 125WRMS
Uppmätt maxeffekt:     250
Effekt RMS:     125
Frekvensomfång:     40-4000
SPL dB 1W/1m:     91
Magnet Oz:     25
Fs Hz:     36
Qts:     0,68
VAS LITER:     75

står på sista raden, mds har lådritnignar till dom basarna på deras sida

Vars på deras sida hitta du en lådritning till en Isobarki låda? Om du kan så vore länk mycket uppskattat..
Å sen står på sista raden? står ju 75 liter.. mds rekommenderar ju 38 liter i portad låda, och även 38 i sluten.. per styck
Senast redigerat av MB350se (26 september 2008)


Random Hero
4 047 Inlägg
26 september 2008
#4
isobarik kanske inte finns, men de enda bra med den sidan är ju att dom har lådritinigar till sina grejer
Senast redigerat av DusanMandick (26 september 2008)

Dog food lid. Backwards

S-klass =)
295 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#5
DusanMandick skrev:
isobarki kanske inte finns, men de enda bra med den sidan är ju att dom har lådritinigar till sina grejer

Jao de e bra att de finns ritningar till grejerna.. Men finns tyvärr inte till isobarki låda.. Där av denna tråd.. smile
Tycker även dom har hyffsade grejer om man inte e helt kräsen.. Dock har ja ju nedsatt hörsel å grejer så kan ju vara därför... Smaken e som baken..


21 761 Inlägg
26 september 2008
#6
35 liter netto för varje isobarikpar, 1 st 4" rör som är 34cm långt och dämpmatta på lådans innerväggar. Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz. Hur många liter som bruttovolymen ska vara på beror på hur långt röret ska sticka ut från lådan.

2 st lådor på 35 liter netto alltså, jag har dock inte testat de där basarna utan det är bara en teoretisk uträkning i mitt program.

S-klass =)
295 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#7
Okej.. Blir att testa 35liters låda då.. Var just å måtta lite i bilen.. Kom fram till att den får max vara 43cm hög.. och 113cm bredd...

Sitter å försöker räkna ut hur stora bitarna man ska kapa för att nå upp till kring 35litern.. hade nästan velat ha 43cm högt å 113cm brett... Då återstår ju att räkna ut vad de blir för djup på lådan, så den blir 35liter..

Sen en annan fråga.. Måste röret vara på samma "Vägg" som basarna? eller kan jag ha röret uppåt och basarna riktat mot skuffen?

Edit: Blir 2 lådor.. Med höjd 40cm 40cm bred och 30cm djup... får börja testa med det... Borde bli ungefär 34.98 Liter...
Senast redigerat av MB350se (27 september 2008)


21 761 Inlägg
27 september 2008
#8
35 liter är alltså nettovolymen, dvs varken basar eller rör är inräknade. Den bas som sitter med magneten i lådan kan man nog räkna med ca 2 liters volym tror jag, men hur stor plats som röret tar upp beror ju på hur mycket som ska sitta inuti lådan.

Det går att ha rören riktade uppåt och basarna riktade mot skuffen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 september 2008)

S-klass =)
295 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#9
Ändrade lite mått.. Så lådan blir 43cm hög å 47cm bred och 25cm djup.. Blir en eller två extra liter på de sättet tror jag om jag räknat ut det rätt.. blev nog 37-38 liter på de sättet..

Sen röret kommer nog sticka upp cirka 4-6cm från lådan om det inte har nån större betydelse att den gör det...
Fast den sticker upp så ska den vara 34cm? eller ska den vara 34cm ner i lådan?


21 761 Inlägg
27 september 2008
#10
Om röret sticker upp 4-6cm från lådan så kommer den del som sitter i lådan att ta upp ca 2,5 liter. Räknar man med basen+röret så tar de alltså upp runt 4-4,5 liter tillsammans.

Röret ska vara 34cm långt, även fast det sticker upp ur lådan. smile

S-klass =)
295 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#11
Okej smile

Ska åka in till luleå på måndag morgon före jobbet å inhandla basrör... Å cirkelsåg å sånt... 8mil att åka..  Sen räkna om lådan så den blir 39-40liter netto...  Så mest troligt blir de väl till helgen man snickrar ihop lådan.. Så återkommer sen med hur bra den spelar antar jag smile men känner jag mig själv rätt så kommer lådan vara klar onsdag morgon... Efter en mycket lång natten mot onsdag tongue Men ska försöka hålla mig till helgen tongue Jobbar ju 14:30 till 23:00 i veckan...



Sök