7620
Sök

Kan man brygga basen trots att man har två "vanliga" högtalare kopplade på varsin kanal?

603 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Hej!
Inhandlade billiga basar på BRL igår och tänkte att jag skulle sätta en i rummet.
Grejen är ju att förstärkaren i min kompaktstereo hemma antagligen inte riktigt räcker till. Det är två kanaler, en höger och en vänster helt enkelt. Skulle jag bryggkoppla dom så borde det räcka, eftersom att basen nog är rätt lättdriven. En GAS WC1220.2, art nr: 900WC12202 på www.brl.se

Men frågan är, vad händer om jag bryggar steget till basen medans jag låter den "Vanliga" högtalarna sitta kvar på varsin kanal som vanligt?
Det röda i bilden nedan blir ju alltså basen som jag tänkte koppla in, det svarta sitter som det gör redan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/472002_600lsh.jpg

In hoc signo vinces

6 851 Inlägg
28 september 2008
Har svårt att tro att din kompaktstereo klarar av att bryggas. Det är inte allt för ofta som hemma stereos brukar går att bryggas.

Avstängd
367 Inlägg
28 september 2008
din kompakt stereo är till 99% anpassad enbart för medföljande högtalare. thats it

om du vill ha korrekta svar får du länka vad du har för kompakt stereo
så här går det aldrig ändå svara korrekt
Senast redigerat av beyond (28 september 2008)

MVH Beyond

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2008
Det korta svaret är NEJ det går inte, såvida du inte vill bränna förstärkardelen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

603 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Jag kan inte direktlänka tyvärr. Eftersom att stereon har några år på nacken.
Men det är något liknande: http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu … index.html På stereon kan man utläsa 2x100W RMS
Och om jag bränner förstärkardelen så är inte det hela världen, eftersom att den som sagt inte är av nyaste modell och inte kostade skjortan.
Frågan är bara, kan jag på något sätt koppla in en eller två såna här basar och få det spela okej ett tag iaf? Eller är det totalt nej och enda alternativet är att skaffa ett riktigt ljudsystem bestående av separat förstärkare och cd mm!?
Vad är bästa sättet att koppla? För att få grejorna att hålla så länge som möjligt och spela bättre än idag iaf. Kan jag tvinna ihop kablarna till de vanliga högtalarna och köra dem på kanal "R" och köra basen på "L" eller kan jag förstöra högtalare också då för att det blir olika element på "R" och "L"?

In hoc signo vinces

864 Inlägg
28 september 2008
Jag gjorde en sån lösning för några år sedan på en kompaktstereo...det funkade men basen fick ju knappast den effekt den ville...Sen om det är rekomenderat i det långa loppe låter jag vara osagt...

Cruel
28 september 2008
Köp en annan hemma stereo är enklaste lösningen. en separat förstärkare/reciver och en extern cd enhet.
finns kanon bra till kanon priser.

603 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Cruel skrev:
Köp en annan hemma stereo är enklaste lösningen. en separat förstärkare/reciver och en extern cd enhet.
finns kanon bra till kanon priser.

Kan man få några rekomendationer i så fall?
Är inte så haj på det området

In hoc signo vinces

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2008
Den enklaste lösningen är ett skaffa komponenter för att göra ett tvåvägsfilter mellan basarna och dina nuvarande högtalare. Alternativt att köpa färdiga. Dock skulle jag själv köpt lösa och lägga delningen runt 100-150Hz.

Detta för att kunna köra dem som du själv föreslår i stereo ihop med nuvarande högtalare.
Dock kan jag inte garantera dig att det kommer att låta bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök