7627
Sök

Basråd i showbygge

1 482 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#1
Hej allesammans!
Jag håller på att bygga en Bmw E30 showbil.

Jag håller på att till största grad att planera budgeten.

Kraven då..
Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ.
Basen kommer vara monterad mitt i bilen, mellan baksäterna i en custom mittkonsol.
Därav tror jag att 10 tum är max vad som får platts. Eventuellt en 12 tummare.
Alternativet är även att ha en 12/10 som slav, och en 8 som snärt.
Alltså kommer ej vara monterad i skuffen.

Kommer ENDAST! spelas Hardstyle.
För er som inte vet vad hardstyle är: http://www.youtube.com/watch?v=rOKfH7bU … re=related

Den enda bas jag hittat som verkar klara mina specifikationer är Kicker Solo X.. Är det den enda basen jag har att tillgå? Den kostar ju rätt mycket.

Vad bör jag köra med för steg till denna bas?
Finns det andra 4kantiga basar?
Räcker det med att köra med en Kicker L7?

Det kommer inte bli en ljudbil, men det ska låta bra så det får nog kosta vad det kostar tyvärr.
Ju billigare ju bättre.
Jag kan inte billjud så bra så jag vänder mig till er som kan!
Klarar jag mig på 10k för bas och steg?

BLT Service
Theracords Music Label

Körv
3 535 Inlägg
28 september 2008
#2
Första jag tänkte när jag läste igenom texten var just Kicker Solo-X. Och tycker definitift du ska köra med såna! smile

Truckdriving Man

16 197 Inlägg
28 september 2008
#3
har du bara plats för 1st 10"??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
28 september 2008
#4
Kicker har ju L5 och L7 oxå..man måste ju inte ha Solo-X om det enbart ska vara show. Alltså L5 och L7 spelar ju på bra mycke de oxå.
Sedan har även Soundstream kommit med en fyrkantig bas, men jag har verken sett eller hört dej IRL..enbart sett på "papper" så jag vet inget om dem.


1 482 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#5
känns som att det lutar åt en sån. Tror 2 stycken är totalt overkill i lilla e30n. Vill ju ha sjysst tryck men inte att bilen ska ramla isär.

Vad bör jag titta på för steg till denna bas? Monoblock såklart det förstår jag iaf smile.

Känns som att det blir dyrt dethär smile

Edit:

Jag vet inte om jag har plats för 2 basar. Jag ska börja mäta imorn lite så jag iaf har någon typ av skiss.

Kan hända att jag kan ha plats för 2 st tior.
Senast redigerat av Noxxer (28 september 2008)

BLT Service
Theracords Music Label

16 197 Inlägg
28 september 2008
#6
Noxxer skrev:
känns som att det lutar åt en sån. Tror 2 stycken är totalt overkill i lilla e30n. Vill ju ha sjysst tryck men inte att bilen ska ramla isär.

Vad bör jag titta på för steg till denna bas? Monoblock såklart det förstår jag iaf smile.

Känns som att det blir dyrt dethär smile

själv skulle ja rekomendera RF power T1..smile    riktigt trevlig "pryl" om man bygger rätt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
28 september 2008
#7
evilaudio skrev:
Noxxer skrev:
känns som att det lutar åt en sån. Tror 2 stycken är totalt overkill i lilla e30n. Vill ju ha sjysst tryck men inte att bilen ska ramla isär.

Vad bör jag titta på för steg till denna bas? Monoblock såklart det förstår jag iaf smile.

Känns som att det blir dyrt dethär smile

själv skulle ja rekomendera RF power T1..smile    riktigt trevlig "pryl" om man bygger rätt..

Men för f*n evilaudio..har du inte läst första inlägget?
"Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ."

RF har väl bara runda basar..


16 197 Inlägg
28 september 2008
#8
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Noxxer skrev:
känns som att det lutar åt en sån. Tror 2 stycken är totalt overkill i lilla e30n. Vill ju ha sjysst tryck men inte att bilen ska ramla isär.

Vad bör jag titta på för steg till denna bas? Monoblock såklart det förstår jag iaf smile.

Känns som att det blir dyrt dethär smile

själv skulle ja rekomendera RF power T1..smile    riktigt trevlig "pryl" om man bygger rätt..

Men för f*n evilaudio..har du inte läst första inlägget?
"Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ."

RF har väl bara runda basar..

ähh palla läsa allt folk skriver..wink



om man nu ska ha en 4kantig bas så e väl valet inte så svårt..tonguetongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
28 september 2008
#9
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

själv skulle ja rekomendera RF power T1..smile    riktigt trevlig "pryl" om man bygger rätt..

Men för f*n evilaudio..har du inte läst första inlägget?
"Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ."

RF har väl bara runda basar..

ähh palla läsa allt folk skriver..wink



om man nu ska ha en 4kantig bas så e väl valet inte så svårt..tonguetongue

Kan vara..finns 3 olika (som jag kommer på nu), varav 2 nya och en gamal.
Dina kompisar på MDS hade ju en fyrkantig en gång i tiden, men då måste man ju gå på beg. marknaden och hitta en sån.


1 482 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#10
Bör väll tillägga att eftersom basen kommer sitte i mittpanelen så kommer ju lådan inte bli så stor, snarare rätt liten..

Verkar luta åt en singe SoloX bas eller 2 st L7or.

BLT Service
Theracords Music Label

16 197 Inlägg
28 september 2008
#11
ca hur många liter kommer den bli då?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
28 september 2008
#12
Om du vill ha så den spelar lite mera så välj enbart en L7a..större lådvolym över till en bas än två basar.


1 482 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#13
Nånstans mellan 25-35 liter ska kanske gå att få plats med. men blir tajt. Kanske 40.. svårt att uppskatta.

BLT Service
Theracords Music Label

16 197 Inlägg
28 september 2008
#14
Noxxer skrev:
Nånstans mellan 25-35 liter ska kanske gå att få plats med. men blir tajt. Kanske 40.. svårt att uppskatta.

isf skulle ja kört me 1bas.. annars blir volymen på tok för liten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 852 Inlägg
28 september 2008
#15
L7 med rejält steg och kompletera behöver du inte med rätt låda och steg.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

6 851 Inlägg
28 september 2008
#16
Noxxer skrev:
Nånstans mellan 25-35 liter ska kanske gå att få plats med. men blir tajt. Kanske 40.. svårt att uppskatta.

Ojoj..det ska inte vara mer än en 10" L7a i en sån låda. Att sätta in mera kommer bara bli skit.
På med massa effekt till bara en 10" så ska du se att det kommer spela tillräckligt.


2 665 Inlägg
28 september 2008
#17
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
själv skulle ja rekomendera RF power T1..smile    riktigt trevlig "pryl" om man bygger rätt..

Men för f*n evilaudio..har du inte läst första inlägget?
"Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ."

RF har väl bara runda basar..

ähh palla läsa allt folk skriver..wink



om man nu ska ha en 4kantig bas så e väl valet inte så svårt..tonguetongue

Det stod på rad 5 och du orkade inte läsa dit?? det är ju sånt svammel som gör forumen dryga.
Du är ju inte den första som läser mellan raderna.

Fy f-n vilket tråkig enformig datortillverkad musik. Låter som en bilverkstad där någon står o hammrar hela tiden.
Senast redigerat av Rickard-v (28 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
28 september 2008
#18
Rickard-v skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

Men för f*n evilaudio..har du inte läst första inlägget?
"Basen MÅSTE vara fyrkantig.. inte rund. Detta pga design själ."

RF har väl bara runda basar..

ähh palla läsa allt folk skriver..wink



om man nu ska ha en 4kantig bas så e väl valet inte så svårt..tonguetongue

Det stod på rad 5 och du orkade inte läsa dit?? det är ju sånt svammel som gör forumen dryga.
Du är ju inte den första som läser mellan raderna.

om man nu MÅSTE ha en 4kantig bas så e ju valet inte så svårt helle så....

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
28 september 2008
#19
Ja det har du rätt i,  bara att handla kicker!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2008
#20
Soundstream har kommit med ngn fyrkantig historia med.
Jag vet dock inget mer om den:

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2469

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök