Drönirettab skrev:
Jag har försökt räkna lite på din låda, linkan, och får det till att lådan är avstämd till ca 50-55Hz om den nu är 45 liter i innervolym.
Det är svårt att räkna ut exakt, rören vet jag inte riktigt vilken diameter det är men chansade på 83mm.
Oavsett vilket element man stoppar in så tror jag att ljudet blir av discokaraktär, inte megadjup bas.
När det gäller elementval så bottnar nog Blitzen ganska lätt, den har liten X-max och relativt högt Qts. Ett subsonicfilter på 30-40Hz skulle nog vara bra.
Magnaten har nog längre X-max antar jag, det står inte, men Qts är hyffsat högt på den också så att konrörelserna ökar markant under 40Hz precis som på Blitzen. Subsonicfilter en fördel.
Jag har ett förslag på bas, Magnat XTC250, den verkar passa bättre i så fall. Den spelar inte djupare men den har längre X-max och lägre Qts så att konrörelserna ökar inte lika mycket. Dock så är den lite dyrare.
Kan inte garantera att det stämmer allt som jag skrivit, det är som sagt svårt att utgå från en låda med rör och räkna ut vilka element som passar. Kanske andra mer rutinerade byggare kan säga annat.