7205
Sök

basar

494 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
hello grabbar vilken bas skulle ni ha satsat på av silver gas 10 an 500kr, blitz bzw104, 655 kr , eller mangnat xecutor 1000 för 750 kr   hade tänkt att ha två stycken i en låda på 45 liter twin port 3,5 tum,     

jl

jag är hård som sten

6 851 Inlägg
18 februari 2006
skulle nog se till att jag hittade en bas som passar i lådan ist. för att bara välja en sådär i luften och hoppas på att det funka. ta tex. gas silver basen. vad har den för rek. att köra i för låda?`den kanske trivs bäst i tex. 20liters sluten låda, eler kanske 35liters portad (detta är siffror jag bara ta som exempel nu).
Har du redan lådan klar? du kanske skulle kolla hur långa portarna är oxå, bara för att de är på 2x3.5" så är det inte säkert de funkar till just den basen/ar du skall ha. de kanske är 20cm långa, men basen du anväder vill ha 35cm långa..
så kolla nu upp vilka basar som passar till just en sån låda och lyssna sedan själv på vilka du gillar mest. ta även hänsyn till vad du har för steg.

494 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
skulle nog se till att jag hittade en bas som passar i lådan ist. för att bara välja en sådär i luften och hoppas på att det funka. ta tex. gas silver basen. vad har den för rek. att köra i för låda?`den kanske trivs bäst i tex. 20liters sluten låda, eler kanske 35liters portad (detta är siffror jag bara ta som exempel nu).
Har du redan lådan klar? du kanske skulle kolla hur långa portarna är oxå, bara för att de är på 2x3.5" så är det inte säkert de funkar till just den basen/ar du skall ha. de kanske är 20cm långa, men basen du anväder vill ha 35cm långa..
så kolla nu upp vilka basar som passar till just en sån låda och lyssna sedan själv på vilka du gillar mest. ta även hänsyn till vad du har för steg.

det är ju bara det att jag hittar inga andra som värkar passa  den lådan   har du nå förslag?

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
18 februari 2006
Ja, precis som Tiaz säger, det är inte bara att sätta i en högtalare och tro att det ska bli bra.

Blitz 104 bör ha ca 23 liter sluten eller ca 28 liter basreflex/element enligt deras hemsida, det kanske går att ha en mindre låda men det är inte säkert att det blir bra.

Både Magnat och Blitz verkar ganska trögdrivna också. Gashögtalaren vet jag inte, kommer inte åt BRL:s sida.

Hur mycket pengar vill du lägga ut ? Om du vill ha hjälp att hitta så måste vi få veta längden på rören .
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2006)

6 851 Inlägg
19 februari 2006
Mitt tipps är att du köper dej de basar du vill ha, sen anpassar du en låda efter det. Antingn bygga om den du har (med fördel till mindre då det är lättast.) eller så får du bygga en ny låda. Det är alltid lättare att anpassa en låda efter basen än att anpassa basen efter lådan wink

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, precis som Tiaz säger, det är inte bara att sätta i en högtalare och tro att det ska bli bra.

Blitz 104 bör ha ca 23 liter sluten eller ca 28 liter basreflex/element enligt deras hemsida, det kanske går att ha en mindre låda men det är inte säkert att det blir bra.

Både Magnat och Blitz verkar ganska trögdrivna också. Gashögtalaren vet jag inte, kommer inte åt BRL:s sida.

Hur mycket pengar vill du lägga ut ? Om du vill ha hjälp att hitta så måste vi få veta längden på rören .

portarna är 15,5 cm lång. lådan är 74cm lång. 30 cm hög 23 cm bred

jag är hård som sten

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Mitt tipps är att du köper dej de basar du vill ha, sen anpassar du en låda efter det. Antingn bygga om den du har (med fördel till mindre då det är lättast.) eller så får du bygga en ny låda. Det är alltid lättare att anpassa en låda efter basen än att anpassa basen efter lådan wink

ja men jag har lakt ner så mycket pengar på lådan och den har blivit så bra och den är anppasad för bilen så, har 2st  8 tumar i lådan nu men vill ha lite mer att kräma på med

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Jag har försökt räkna lite på din låda, linkan, och får det till att lådan är avstämd till ca 50-55Hz om den nu är 45 liter i innervolym.
Det är svårt att räkna ut exakt, rören vet jag inte riktigt vilken diameter det är men chansade på 83mm.
Oavsett vilket element man stoppar in så tror jag att ljudet blir av discokaraktär, inte megadjup bas.
När det gäller elementval så bottnar nog Blitzen ganska lätt, den har liten X-max och relativt högt Qts. Ett subsonicfilter på 30-40Hz skulle nog vara bra.
Magnaten har nog längre X-max antar jag, det står inte, men Qts är hyffsat högt på den också så att konrörelserna ökar markant under 40Hz precis som på Blitzen. Subsonicfilter en fördel.
Jag har ett förslag på bas, Magnat XTC250, den verkar passa bättre i så fall. Den spelar inte djupare men den har längre X-max och lägre Qts så att konrörelserna ökar inte lika mycket. Dock så är den lite dyrare.

Kan inte garantera att det stämmer allt som jag skrivit, det är som sagt svårt att utgå från en låda med rör och räkna ut vilka element som passar. Kanske andra mer rutinerade byggare kan säga annat.

10 287 Inlägg
19 februari 2006
Ta bort portarna och spela sluten låda. Mera safe och bättre kontrollerade konrörelser.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Det är ju ett alternativ förstås.

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Ta bort portarna och spela sluten låda. Mera safe och bättre kontrollerade konrörelser.

/Göran

få man inte mer bas med port?

jag är hård som sten

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har försökt räkna lite på din låda, linkan, och får det till att lådan är avstämd till ca 50-55Hz om den nu är 45 liter i innervolym.
Det är svårt att räkna ut exakt, rören vet jag inte riktigt vilken diameter det är men chansade på 83mm.
Oavsett vilket element man stoppar in så tror jag att ljudet blir av discokaraktär, inte megadjup bas.
När det gäller elementval så bottnar nog Blitzen ganska lätt, den har liten X-max och relativt högt Qts. Ett subsonicfilter på 30-40Hz skulle nog vara bra.
Magnaten har nog längre X-max antar jag, det står inte, men Qts är hyffsat högt på den också så att konrörelserna ökar markant under 40Hz precis som på Blitzen. Subsonicfilter en fördel.
Jag har ett förslag på bas, Magnat XTC250, den verkar passa bättre i så fall. Den spelar inte djupare men den har längre X-max och lägre Qts så att konrörelserna ökar inte lika mycket. Dock så är den lite dyrare.

Kan inte garantera att det stämmer allt som jag skrivit, det är som sagt svårt att utgå från en låda med rör och räkna ut vilka element som passar. Kanske andra mer rutinerade byggare kan säga annat.

satt gas är absolut inget att satsa på

jag är hård som sten

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Jag vet inte, kommer inte åt BRL:s sida och jag vet inte något annat ställe som för GAS.

Vad Sharky menar är att det är mindre risk att spela sönder elementen med sluten låda än om man har en basreflexlåda som inte är korrekt uträknad.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2006)

10 287 Inlägg
19 februari 2006
Mjäää. Du kan stämma av en portad låda så att du får en puckel så att du får mera bas men då tappar du i kontroll och definition.

Jag tror att det är svårt att hitta vettiga billiga 10" som spelar djupt och bra i 20 liter portad låda.

Har du ringt till någon duktig firma, som tex db-akuten, och pratat lämpliga högtalare.

/Göran

linkan lindgren skrev:

(Groucho Marx).

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Mjäää. Du kan stämma av en portad låda så att du får en puckel så att du får mera bas men då tappar du i kontroll och definition.

Jag tror att det är svårt att hitta vettiga billiga 10" som spelar djupt och bra i 20 liter portad låda.

Har du ringt till någon duktig firma, som tex db-akuten, och pratat lämpliga högtalare.

/Göran

linkan lindgren skrev:

lådan är ju på 45 liter

jag är hård som sten

10 287 Inlägg
19 februari 2006
Men nyss skulle du ju ha två basar i den.

Alltså 22.5 liter minus vad elementen tar = 20 liter per bas.

(Har du räknat bort portarnas volym?)

/Göran

linkan lindgren skrev:
Sharky skrev:

/Göran

linkan lindgren skrev:

lådan är ju på 45 liter

(Groucho Marx).

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

linkan lindgren skrev:
Sharky skrev:

/Göran

lådan är ju på 45 liter

ja det har jag, det blir ungefär 21 liter per bas

jag är hård som sten

10 287 Inlägg
19 februari 2006
Och en 10" tar ca 2 liter = 19 liter / bas.

(eller hade du räknat bort det också?)

Med 19 liter / bas så är det tufft....

/Göran

linkan lindgren skrev:
Sharky skrev:

/Göran

linkan lindgren skrev:

lådan är ju på 45 liter

ja det har jag, det blir ungefär 21 liter per bas

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Jag tror att det blir en ordentlig puckel vid 60-80Hz med Magnat Executor och Blitz enligt mitt program, sedan faller frekvenskurvan brant och konrörelserna stiger ordentligt under 40Hz. Därför tror jag att det vore lämpligt med subsonicfilter i så fall, annars bottnar elementen lätt.
Om du absolut vill ha basreflexlåda.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2006)

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror att det blir en ordentlig puckel vid 60-80Hz med Magnat Executor och Blitz enligt mitt program, sedan faller frekvenskurvan brant och konrörelserna stiger ordentligt under 40Hz. Därför tror jag att det vore lämpligt med subsonicfilter i så fall, annars bottnar elementen lätt.
Om du absolut vill ha basreflexlåda.

för det första tycker du att sluten låda är bäst, och det andra vilken bas passar nu bäst till min låda enligt dej?

jag är hård som sten

Sök