Skumma problem med slutsteget?!?

Perrrra_
28 september 2008 · 181 Inlägg

Hejsan, fick ett problem med mitt slutsteg i lördags när jag var ute och dunkade lite så jag tänkte om ni har en blekaste aning vad det kan vara för fel?

problemet var så att hela steget slocknade och protect lampan lyste på mitt mac audio z4200 (bygg kopplat med en xzound 12" på 500 rsm watt) och jag kör på 16mm2 kablar, senare under kvällen började det funka igen när bilen hade vart avslagen ett längre tag, alla säkringar är hela och fina, så vad kan vara felet? är det för små strömkablar?

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886
Drönirettab
28 september 2008 · 21 761 Inlägg

Det är inte strömkablarnas area som är boven, så anser jag iaf. Visserligen kan man gärna ha lite grövre dimension, men det teoretiska spänningsfallet vid högsta RMS-effekt i bryggat läge överstiger inte 0,4V. Då fungerar det.

Glappkontakt kan ju vara en av flera orsaker. smile

Perrrra_
28 september 2008 · 181 Inlägg

hehe okejs, ska kolla efter glapp i kablarna, ska även lägga på 25mm kablar och hoppas på det bästa smile

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 september 2008 · 2 853 Inlägg

kan även va så jord o ström kommer i kontakt..elr remoten..kolla kablarna smile

Drönirettab
28 september 2008 · 21 761 Inlägg

Jo alltså, du måste förstås inte byta ut kablarna om du inte vill. Det ska fungera i nuläget, absolut, att sätta en grövre var bara min egen åsikt. Fast å andra sidan så kanske du i framtiden vill ha "lite mer ös" och då kan det vara bra att redan ha en hyffsat grov kabel. smile

beyond Avstängd
28 september 2008 · 367 Inlägg

felet är steget . för lite effekt . det är ett 4kanaligt steg det där

bryggat på två kanaler blir ingen hit

kör digitalt mono steg med kräm i  för att ha kontroll osv
det går för varmt och hårt ditt steg nu

byt till ett sånt härt . så är problemen ur världen .samt 26mm kablar
den har även inbyggt kylfläkt

med detta steg kan du basa på hela kvällen
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244

MVH Beyond
Drönirettab
28 september 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, värme är ju ytterligare en möjlig orsak. När steget går varmt så ska protectionfunktionen stänga av steget.

Perrrra_
1 oktober 2008 · 181 Inlägg

steget ligger ju på 285x2 i bryggat i 4ohm så det ska ju inte vara problem att köra basen bryggad?

Senast redigerat av Perrrra_ (1 oktober 2008)

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886
Nytomt
2 oktober 2008 · 20 Inlägg

Perrrra_ skrev:
steget ligger ju på 285x2 i bryggat i 4ohm så det ska ju inte vara problem att köra basen bryggad?

är inte 4ohm lite väl häftigt, blir ju svårare för steget att driva ut basen då.
Rekomenderar att du fixar dig ett monoblock ist smile

Med låga bilar sakar man ner för farthinder... Med riktigt låga tar man sats... ;)
Mercedes w211 cdi "MRR Design" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang