4741
Sök

Blinkande ljus på volvo 945 glt 16V - 91

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena,

har köpt mig en volvo 945 GLT 16V - 91. på 41 000 mil.

Jo när bilen är igång så blinkar allt ljus i hela bilen, alltså inte så det slocknar utan det blinkar svagare och starkare hela tiden.

Både när man står still och när man kör.

Vad kan problemet vara?

Halvkass generator?

Eller vad kan det vara för fel?

Mvh Rooth


I brist på annat :)
526 Inlägg
29 september 2008
#2
Har du baslåda i bilen??

Vet en kompis som hade lite för kraftigt ljud i sin bil så bilen blev ett diskotek.....

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#3
nuffe skrev:
Har du baslåda i bilen??

Vet en kompis som hade lite för kraftigt ljud i sin bil så bilen blev ett diskotek.....

Nää fan ingen stereo, vet hur det är annars:P

Men när man slår på tändningen så är allt som det ska, men så fort man startar bilen så börjar det att blinka,

Och ligger man och kör på 2:ans växel i en jämn hastighet så känns det som att även bilen "Hackar" i takt med ljuset, .

Men när man slår på helljuset så känns det som att det slutar blinka man är inte säker, men nu har helljuset också blivit lite konstigt.

När man slår på helljuset så kan det dröjja ett par sekunder ibland innan dom tänds. halvljuset slocknar direkt med helljuset kan ta ett par sekunder innan dom tänds.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel??


21 761 Inlägg
29 september 2008
#4
Mät laddspänningen på batteripolerna. Kolla sedan att batterikablarna sitter fast som de ska och var extra noggrann med jordkabeln till kaross (och motor?)

Jag tror att det kan vara flera troliga orsaker till det där:

# Trasig diodbrygga i generatorn (Kan göra att lamporna "pulserar" när motorn är igång)
# Batteriet kan vara dåligt (tex kortslutning i någon cell)
# Glapp i batterikabel (tex jordkabeln ner till karossen)

Det kanske även finns andra troliga orsaker, men dessa är de som jag kommer på just nu iaf.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Mät laddspänningen på batteripolerna. Kolla sedan att batterikablarna sitter fast som de ska och var extra noggrann med jordkabeln till kaross (och motor?)

Jag tror att det kan vara flera troliga orsaker till det där:

# Trasig diodbrygga i generatorn (Kan göra att lamporna "pulserar" när motorn är igång)
# Batteriet kan vara dåligt (tex kortslutning i någon cell)
# Glapp i batterikabel (tex jordkabeln ner till karossen)

Det kanske även finns andra troliga orsaker, men dessa är de som jag kommer på just nu iaf.

Okej tack för svaren=) ska kika på att imörra.

Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.

Några ändringar från förgående svar? eller kan det ha med dom svaren att göra?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2008
#6
Mest troliga som poppar upp i min skalle är att kolen börjar ge sig i laddrelät, sitter i bakkant på generatorn.
Senast redigerat av Lonefox (30 september 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#7
Lonefox skrev:
Mest troliga som poppar upp i min skalle är att kolen börjar ge sig i laddrelät, sitter i bakkant på generatorn.

Jo jag har också haft dom tankarna, ska kika på att smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2008
#8
Rooth07 skrev:
Lonefox skrev:
Mest troliga som poppar upp i min skalle är att kolen börjar ge sig i laddrelät, sitter i bakkant på generatorn.

Jo jag har också haft dom tankarna, ska kika på att smile

Jo med 41K mil i bagaget så är det VÄLDIGT troligt wink
Kolen slits ju ut med tiden så....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
30 september 2008
#9
Rooth07 skrev:
Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.

Jag tycker att det är ganska normalt att tomgången sjunker litegrann när man slår på en strömförbrukare (speciellt ifall det tex rör sig om flera extraljus), det är ett tecken på att generatorn ger laddning. När generatorn får jobba hårt så går den tyngre att snurra runt vilket gör att tomgången sjunker en del.

Att kika på kolen, som Lonefox skriver, är ju aldrig fel heller. smile

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Rooth07 skrev:
Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.

Jag tycker att det är ganska normalt att tomgången sjunker litegrann när man slår på en strömförbrukare (speciellt ifall det tex rör sig om flera extraljus), det är ett tecken på att generatorn ger laddning. När generatorn får jobba hårt så går den tyngre att snurra runt vilket gör att tomgången sjunker en del.

Att kika på kolen, som Lonefox skriver, är ju aldrig fel heller. smile

jo sant, men tycker inte att tomgången skall sjunka så mycket att motorn nästan dör? eller:P


21 761 Inlägg
30 september 2008
#11
Om batteriet är helt urladdat så kan det nog nästan bli så tror jag, då får generatorn jobba stenhårt.

Mätning ger svar på frågan om hur generatorn ger tillräcklig laddspänning. smile
Mätning mätning. wink

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 september 2008
#12
tomgången tror jag ska va rätt låg på 940 min tomgång går inte öve 700 rpm och kör man upptrubo tryck sen dmupar går ner på tomgång dör den
så tror de ska va lågt men när bilarna börjar bli gammla funkar de inte så bra


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Om batteriet är helt urladdat så kan det nog nästan bli så tror jag, då får generatorn jobba stenhårt.

Mätning ger svar på frågan om hur generatorn ger tillräcklig laddspänning. smile
Mätning mätning. wink

Sant sant. Men bilen startar ju utan problem varje gång så battariet verkar ju inte vara kasst heller


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 oktober 2008
#14
900RPM eller 950RPM +-50 om jag inte missminner mig.
Är det iaf på resten av den motorfamiljen.

Och jo om kolen är slut så får batteriet jobba mer eftersom man ej får full laddspänning och ström från generatorn. Klart allt dippar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#15
Lonefox skrev:
900RPM eller 950RPM +-50 om jag inte missminner mig.
Är det iaf på resten av den motorfamiljen.

Och jo om kolen är slut så får batteriet jobba mer eftersom man ej får full laddspänning och ström från generatorn. Klart allt dippar.

Okej=) så man kanske skulle kolla kolen först då?smile det här man el är inte min grejj riktigt=)

Skruvar hellre så att säga=)


21 761 Inlägg
1 oktober 2008
#16
Mätning mätning, åter igen. wink
Med mätning så kan du snabbt se dels om det är rätt spänning och dels vart det försvinner spänning (ifall spänningen inte är rätt).

Men gör i vilken ordning du vill, om du kollar kolen först så vet du iof om de behöver bytas. smile
Om så är fallet, då är det bäst att byta hela regulatorn. Passa samtidigt på att kika ner på släpringarna och se om de är slitna och/eller ojämna.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#17
Poblemet löst, fick för mig att jag skulle ha en laddningsregulator (kol) liggandes, och det hade jag rätt i,

Skruvade bort den gamla och den var ju ganska slut kan man säga, så jag smäckte dit den bättre begagnade och nu funkar det fint som attan=)

Tack för hjälpen gubbs=)
Senast redigerat av Rooth07 (3 oktober 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 oktober 2008
#18
Rooth07 skrev:
Poblemet löst, fick för mig att jag skulle ha en laddningsregulator (kol) liggandes, och det hade jag rätt i,

Skruvade bort den gamla och den var ju ganska slut kan man säga, så jag smäckte dit den bättre begagnade och nu funkar det fint som attan=)

Tack för hjälpen gubbs=)

Inga probs... smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök