Vet en kompis som hade lite för kraftigt ljud i sin bil så bilen blev ett diskotek.....
Nää fan ingen stereo, vet hur det är annars:P
Men när man slår på tändningen så är allt som det ska, men så fort man startar bilen så börjar det att blinka,
Och ligger man och kör på 2:ans växel i en jämn hastighet så känns det som att även bilen "Hackar" i takt med ljuset, .
Men när man slår på helljuset så känns det som att det slutar blinka man är inte säker, men nu har helljuset också blivit lite konstigt.
När man slår på helljuset så kan det dröjja ett par sekunder ibland innan dom tänds. halvljuset slocknar direkt med helljuset kan ta ett par sekunder innan dom tänds.
Någon som har en aning om vad det kan vara för fel??
Mät laddspänningen på batteripolerna. Kolla sedan att batterikablarna sitter fast som de ska och var extra noggrann med jordkabeln till kaross (och motor?)
Jag tror att det kan vara flera troliga orsaker till det där:
# Trasig diodbrygga i generatorn (Kan göra att lamporna "pulserar" när motorn är igång) # Batteriet kan vara dåligt (tex kortslutning i någon cell) # Glapp i batterikabel (tex jordkabeln ner till karossen)
Det kanske även finns andra troliga orsaker, men dessa är de som jag kommer på just nu iaf.
Mät laddspänningen på batteripolerna. Kolla sedan att batterikablarna sitter fast som de ska och var extra noggrann med jordkabeln till kaross (och motor?)
Jag tror att det kan vara flera troliga orsaker till det där:
# Trasig diodbrygga i generatorn (Kan göra att lamporna "pulserar" när motorn är igång) # Batteriet kan vara dåligt (tex kortslutning i någon cell) # Glapp i batterikabel (tex jordkabeln ner till karossen)
Det kanske även finns andra troliga orsaker, men dessa är de som jag kommer på just nu iaf.
Okej tack för svaren=) ska kika på att imörra.
Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.
Några ändringar från förgående svar? eller kan det ha med dom svaren att göra?
Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.
Jag tycker att det är ganska normalt att tomgången sjunker litegrann när man slår på en strömförbrukare (speciellt ifall det tex rör sig om flera extraljus), det är ett tecken på att generatorn ger laddning. När generatorn får jobba hårt så går den tyngre att snurra runt vilket gör att tomgången sjunker en del.
Att kika på kolen, som Lonefox skriver, är ju aldrig fel heller.
Tänkte även upplysa om att när man står på tomgång och slår på helljuset så sjunker motorvarvet och sedan lägger det sej i sitt normalläge igen efter någon sekund, bländar man av så blir det å andra hållet.
Jag tycker att det är ganska normalt att tomgången sjunker litegrann när man slår på en strömförbrukare (speciellt ifall det tex rör sig om flera extraljus), det är ett tecken på att generatorn ger laddning. När generatorn får jobba hårt så går den tyngre att snurra runt vilket gör att tomgången sjunker en del.
Att kika på kolen, som Lonefox skriver, är ju aldrig fel heller.
jo sant, men tycker inte att tomgången skall sjunka så mycket att motorn nästan dör? eller:P
tomgången tror jag ska va rätt låg på 940 min tomgång går inte öve 700 rpm och kör man upptrubo tryck sen dmupar går ner på tomgång dör den så tror de ska va lågt men när bilarna börjar bli gammla funkar de inte så bra
Mätning mätning, åter igen. Med mätning så kan du snabbt se dels om det är rätt spänning och dels vart det försvinner spänning (ifall spänningen inte är rätt).
Men gör i vilken ordning du vill, om du kollar kolen först så vet du iof om de behöver bytas. Om så är fallet, då är det bäst att byta hela regulatorn. Passa samtidigt på att kika ner på släpringarna och se om de är slitna och/eller ojämna.