5256
Sök

Hjälp 6:9or

3 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena har några frågar ang 6:9or

Blir det bättre om 6 : 9orna sitter "tajt" Mot hatthyllan och kasnke tillochmed har någon hård plywood eller något så hatthyllan blir mer stel?

spelar det någon roll vilken som blir plus och minus från slutsteget till högtalaren? På mina 6:9or är det olika storlekar på anslutnings "plinten" Då var min tanke kanske att den större plinten var plus och den mindre minus? Kanske bara jag som är knäpp men som sagt har aldrig hållt på med biljud förut.

Sen har jag också en fråga vad jag ska ställa freqvensen på slutsteget på?

RM-operatör
667 Inlägg
29 september 2008
#2
Tätt och stabilt är aldrig negativt.
Eller ja, tät port på en portad låda är kanske mindre bra;)

Du vänder ju högtalaren om du byter plus och minus, istället för att den slår utåt så drar den inåt. Spelar nog eg. ingen större roll. Men kör plus-plus och minus-minus så blir det bra.Om du har möjlighet så löd fast kablarna istället=)


3 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#3
Men jag förstår inte vilken sida av plintarna som är plus på högtalaren, Det måste jag ju veta först innan jag äns kan sätta plus på plus och minus på minus.. Är det den grövre plinten eller den mindre plinten? förstår du vad jag menar när säger så? så Ditt svar på hatthyllan är att det blir bättre med en stabilare hatthylla?

RM-operatör
667 Inlägg
29 september 2008
#4
Christopher1989 skrev:
Men jag förstår inte vilken sida av plintarna som är plus på högtalaren, Det måste jag ju veta först innan jag äns kan sätta plus på plus och minus på minus.. Är det den grövre plinten eller den mindre plinten? förstår du vad jag menar när säger så? så Ditt svar på hatthyllan är att det blir bättre med en stabilare hatthylla?

Det är inget stansat i fiber/kompositbiten som blecken sitter på? Jag lovar inget, men jag tror den mindre var plus. Har för mig att mina förra 6x9 var så. Annars är det bara att pröva. Skicka på lite effekt så ser du om den slår in eller ut. Slår den ut så är det rätt.

Och ja, det är en bra idè. Eftersom det är såpass liten bit du behöver så skulle du kunna kosta på dig att bygga en ny hatthylla i Mdf, och klä den fint=)


3 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#5
ja okej, Det låter bra en följdfråga nu. HUr ser jag om den slår ut? eller in ? fattar inte sånt

Bessewisser
556 Inlägg
29 september 2008
#6
Christopher1989 skrev:
ja okej, Det låter bra en följdfråga nu. HUr ser jag om den slår ut? eller in ? fattar inte sånt

Det ser du på 6x9an... Ta och koppla dit kablarna på högtalaren som DU tror dom ska sitta och sen tar du ett helt vanligt batteri på 1.5v (ett sånt där litet man kan ha i exempelvis en fjärrkontroll) och sätter pluskabeln och minus kabeln från högtalarna på motsvarande pol på batteriet... Ser du inte nu om högtalaren slår utåt eller inåt så har du fel på synen tongue

//SkyNard

How low


Sök