Så nu kastar ja också upp en projekt tråd om min relativt nyinköpta bmw. Är en 528i e28 88 import. Har redan börjat riva ur den gamla motorn pga rappat kammen och ska börja renoverna en annan motor.
Meningen med att ja börjar tråden e väl att ja kommer nog behöva en del peppande att hålla på
Detta gjorde jag i helgen som va. Bland annat att försöka gnugga bort "toning" som tidigare ägaren kladda på. Så blev det.
Så blev de efter en snabbis med thinner o en trasa:D
Även baklysena och sidoblinkersen va kladdade. Dock så va de grymt jobbigt med baklysena då de va ordentligt grundade. När jag började känna mig lite lattjo i skallen så märkte jag också att kromen hade blivit slipad. Blir till att fixa nya/ andra. Nån som har några över?
Försöker få bort den gamla "toningen"
Fått bort elhärvan också men har ingen bild på de. Men ni kan få en fin liten bild på mig som den hjälpande flickvännen tog, helt upptjackad på 2,25 cider och bmw exktas! Är så sjukt mycke kablar tycker ja så ja gjorde nästan en bakåtvolt när ja lossat alla kablar
Så uppdatering igen nu efter helgens mekande! Går ju lite långsammare när man e ensam men lyckades iaf att göka ur motorn. Lättare sagt än gjort när man inte har nån "riktig" motorlyft. Fick även bort v-lådan senare med lite hjälp av flickvännen.
Den "pålitliga" motorn o lyften
När ja skulle montera bort kopplingen så såg den rätt fräsh ut o så såg ja att de va uppenbart att nån bytt.. inte bra tecken men ganska så fräsh faktist. TILL SALU för en billig kaffepeng!
Billig tryckplatta med lamell säljes billigt! TYP MF 240
När ja plocka bort kardanen så såg ja också att hardyn va totalt super slut... Inga bra tecken..
Ordet motortvätt har fått en ny innebörd också, iaf för mig:D
pampers138 skrev: Juste glömde min favvo! När ja drog bort avgassystemet så fick ja se några riktiga finingar! Rätt mycke av systemet ser ut som detta...
Har funderat länge nu o ja kommer ungefär att sikta på.
Större spridare. vet inte storleken än.. dubbla bosch 984 pumpar 12 mm soppaslang ppf portad topp starkare stakar och möjligen starkare kolvar turbo, mojligen gt37 lt gt40 mls 3mm ARP till allt stödgördel Ms med tändning osv. 3 tums avgas, 3,5 dp dubbla 38mm wg enkel ppf dump polerade ventiler eget insug balanserad vev samt polerad sachs 765 tryckplatta med sex puckars sinterlamell Intercooler såklart från Kl-racing
ladda 1,2 och 1,5
köra på e85 effekten vete fan va de kmr att landa på.. har säkert glömt nåt.
Fick förövrigt ett samtal idag.. En andefådd "turk" som sa att han hade nått stort åt mig... VA FAN tänkte jag
Han sa de igen o ja frågade va fan de va? De visade sig iaf att de va ett paket som ja ska hämta haha
Hoppas att de e min nya hatthylla och växelknopp! annars blir de väl att gå bredbent hem..
Fick ett samtal för några dagar sen av en flåsig Ihmad.. Han sa att han hade nåt stort åt mig.. Jag blev ganska överrumplad men nyfiken vann o ja åkte till hans lilla kiosk och fick ett paket!
Va en ny hatthylla och en växelknopp.. Hatthyllan va sjysst men växelknoppen helt slut! ändå så ville killen ha 300 spänn fört utan frakt!! Kommer defenitivt skicka ett mejl och be han välja en valfri kroppsöppning som jag kan stoppa knoppen i!!
Iaf så har inte ett jota annat hänt med bmw:n.. har vart för trött och spenderat alldeles för mycket tid med vänner och flickvännen... Hämtat iaf den "nya" motorn som jag kommer att bygga på, fick med 2 flyttkartonger fulla av elpiskor och allt möjligt!
Lastade i allt i sierran och va helt nöjd! tills vid kungsholmen.. då började ett grovt skärande och skrapande ljud uppstå.. FAN!! FAN!! körde iaf hem den till odenplan och konstaterade att hjullagret gett upp.. antagligen så gav den upp när ja körde över ett fartgupp av gummi:(
De va allt just nu..Nån som vet hur jobbigt de e att byta lagret? glömde min bok nere på landstället.
Jahapp! Då har man vart nere i garaget o donat lite med sierran.. Konstaterade att lagerfan i vänster bakhjul va slut.. slutslutslut.. tog mej ca en 50 minuter att lista ut hur fan lyften skulle sättas dit haha
Men men, smackar upp lite bilder på aset och om hur mycke man kan packa i en sådan Ett stycke bmw m30b28 med insug får plats utan problem
Ett stycke stor flyttlåda, flak öl och hatthylla utan några problem jo en massa tomburkar och massor av annat skit också
Vet inte va ja ska säga om skiten... Allt är matt.. ser dock finare ut på bild blinkersen sitter lösa, kylarn e krökt, spoilern är skrotad, balla tutan visslar i falsett efter en kattjäkel som körde på mig;P
thats all folks for now..
nu ska jag läsa bok om hur man byter lagret... om de e för jobbigt så kör ja ner bilen till landet o byter skiten där.. (20 mil)
Så! jag klarade hela resan men tog en paus hos flickvännen över natten... sen va de 30 min kvar till landet! gick hur lätt som helst att byta skiten, dock fick ja värma på navoket och bromstrumman för att skiten skulle lossna..
Fick även ur motorn efter ett litet jukk... Ställde den e stället o rörde den inte så mycke mer efter de.. nya motorn i stativet.
Sen kom flickvännen och ville hjälpa till, javisst varför inte på med denna skit!
Stridsmunderingen på flickvännen
Hon fick även den lagomt skitiga v-lådan och lite annat att börja bespruta.
äcklig och skitig getrag
flickvän in action!
Och så blev detta! rätt så rent iaf
efter tvättningen!
ganska rent
Så allt de gjorde hon medans jag... jag.. jag brände ur en gammal gummibussning..
Slänger upp en bild på en insugssida på toppen, ska vara portad men kan inte riktigt avgöra de, kommer nog inte ni heller göra pga den usla kvaliten på fotona.. Ska nästa gång mäta hur stora kanalerna e...