Drivproblem på e36

la_palma Labborant
1 oktober 2008 · 307 Inlägg

Min 325a från 92 började vibbrera konstigt i drivningen för ett tag sen, känndes som det va en bussning eller upphängning till kardanen eller bakaxeln, och på dom lägsta växlarna lät det som något slog upp i ramen om man gasade lite, nu på väg till jobbet körde jag lugnt och det känndes som växel hoppade ur, som synd var så hade den inte hoppat ur. Ingen drivning alls på någon växel precis som kardanen lossnat. Den har "vint" från ettan och tvåan och lite från trean, kan det vara växellådan eller bakaxeln? drivaxlanra är nyligen bytta. Tänkte om någon haft liknande fel?


Har sökt lite och hittat många som haft problem med silenblocken, länkarmsbussningar, tvärbalksbussningar m.m men kan dessa komponenter resultera i att drivningen ballar ur helt?

Senast redigerat av la_palma (1 oktober 2008)

la_palma Labborant
1 oktober 2008 · 307 Inlägg

ingen som vet?

kolvas
1 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Har du böjt dig ner och kollat så kardanen sitter kvar som den ska?

Kan vara en hardy-skiva som gett upp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
la_palma Labborant
1 oktober 2008 · 307 Inlägg

kolvas skrev:
Har du böjt dig ner och kollat så kardanen sitter kvar som den ska?

Kan vara en hardy-skiva som gett upp

Ja den finns kvar hehe, tyvärr ser man inte så bra så jag vet inte om den snurrar när jag släpper kopplingen...

la_palma Labborant
1 oktober 2008 · 307 Inlägg

kolvas skrev:
Har du böjt dig ner och kollat så kardanen sitter kvar som den ska?

Kan vara en hardy-skiva som gett upp

Hur tar jag reda på om det är en hardy?

timson
1 oktober 2008 · 57 Inlägg

hissa upp bilen och kolla mot växellådan där kardanen kommer in. det är en stor gummiskiva med tror det va 3 bultar från axeln ur lådan och tre från kardanen alltsomallt 6 bultar. den ska nästintill stum så att säga. hade det problemet på min 530 förut. då rök även stödlagret till kardanen. bilen gick knappt att köra vid gaspådrag. skakade som bara fan.

ALLT går med våld, vilja & vaselin!
BMW 530 xd (2006)
haack
1 oktober 2008 · 186 Inlägg

Kolvas: vart sitter de andra hardyskivorna? wink

La palma: de finns bara en hardyskiva..å de e troligtvis den som gått. bara palla upp bilen, bort me avgas å värmeplåt så ser du hur du byter. finns inge vidare bra sätt att kolla hardyn förutom att kolla fysiskt på den..

begriper bara inte hur du kunde fortsätta köra efter du konstaterat att nåt låter illa..du e som min syster...hon konstaterade en gång att bilen ändrade motorljud men körde endå vidare. när hon kom hem konstaterade ja fort att avgas saknades från grenrör å bakåt...;P

Darkie dARKiE
1 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

Ett tips jag ger dig är att titta på bussningarna under bilen, har själv exakt samma problem. Har inte ens gummit kvar på 3 av dem viktigaste bussningarna och detta gör att bakaxlen kan tippa uppåt när man gasar och då slår kardanen i golvet. Men jag fattar inte hur du kunde köra vidare, har du riktigt otur så har du även fördärvat hardyskivan eftersom den blir väldigt påfrestad.

Har själv ställt av min under vintern för total genomgång och renovering.

mvh/skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
kolvas
2 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

haack skrev:
Kolvas: vart sitter de andra hardyskivorna? wink

har inte koll på BMW men Mercedes har 1 hardyskiva vid lådan och en vid bakaxeln. Tror inte alla mercor har det men farsans gamle hade de iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
la_palma Labborant
2 oktober 2008 · 307 Inlägg

haack skrev:
Kolvas: vart sitter de andra hardyskivorna? wink

La palma: de finns bara en hardyskiva..å de e troligtvis den som gått. bara palla upp bilen, bort me avgas å värmeplåt så ser du hur du byter. finns inge vidare bra sätt att kolla hardyn förutom att kolla fysiskt på den..

begriper bara inte hur du kunde fortsätta köra efter du konstaterat att nåt låter illa..du e som min syster...hon konstaterade en gång att bilen ändrade motorljud men körde endå vidare. när hon kom hem konstaterade ja fort att avgas saknades från grenrör å bakåt...;P

Det lät ju bara om man gasade mycket vilket ja inte gjorde, så det vibbrerade bara när jag körde, trodde bara de va en bussning...

Darkie dARKiE
2 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

som jag sa innan, det sitter 2 stycken bussningar som stöttar upp hela bakaxeln när dem är slut så kan den börjar röra sig uppåt när man gasar och slår då i golvet. Byt bussningarna så funkar det sen.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
bollen1986
2 oktober 2008 · 3 714 Inlägg

på kompisens E36a så är det bussningar till klumpen ibak som är skrot

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang