5956
Sök

Avgasrör, problem!

148 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
http://www.friedrice.se/gfx/galleri/SomethingNinja/galleribild_57498.jpg

Besikningsgubben gnällde på att det var pajj just där jag markerat. Han rekomenderade Speedy verkstad som enbart byter ut hela den delen som tydligen är katalysator ala 6500:- för hela bytet inkl. del.

Mekonomen tar 4500:- för delen och bytet kan jag troligen göra själv då.

Men, det är fortfarande cpdyrt och den där grejen som är pajj är ju en skarv och sådana har jag sett i mekonomens butik.

Så jag undrar nu om jag skulle kunna dra till någon verkstad som faktiskt enbart kan byta ut den här delen? Skulle jag till o med kunna köpa just skarven, glida förbi verkstan och så byter dom den eller blir dom gnälliga då?

För övrigt så bor jag i stockholm och skulle gärna vilja att ni kunde rekomendera något ställe/verkstad som kan fixa detta utan att jag sitter där 4500:- fattigare. Speciellt som ett skarvrör går på 100-200:-

Tackar på förhand wink
Senast redigerat av MrNinja (2 oktober 2008)

582 Inlägg
2 oktober 2008
det där är flexrör finns på biltema/mekonomen o dyl köp 1 sån plus 2 avgasklämmor sen är det klart under 500kr gör det själv.eller åker du till nån mindre noname verkstad och frågar.det där jobbet är skit enkelt och tar för mej 10 minuter
Senast redigerat av jes (2 oktober 2008)

hej

148 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
jes skrev:
det där är flexrör finns på biltema/mekonomen o dyl köp 1 sån plus 2 avgasklämmor sen är det klart under 500kr

Ah tack för infon, fast jag misstänker att den som sitter just nu är fastsvetsad på avgasröret. Tänkte du under 500 på verkstad eller själv? Har jag bara en någorlunda bra beskrivning sätter jag mig gärna själv och jobbar på bytet smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 oktober 2008
bara ta en rondell och kapa bort det gammla flexröret

2slow

4 586 Inlägg
2 oktober 2008
jag betalade 700 på verkstad inkl ett flexrör ja det sitter svetsat på röret det nya ska även vara svetsat med

582 Inlägg
2 oktober 2008
men det behöver inte svetsas jag har fixat det med avgas klämma och det höll och gick igenom besiktningen  3år.så vitt jag vet sitter det där än .visst är en svets alltid bäst men man tar det man har liksom

hej

Neerd
1 596 Inlägg
2 oktober 2008
köp flexrör och 2 klämmor på biltema.. hissa upp bilen så du kommer under..fram ved vinkelslip och kapa det som sitter där nu.. på med det nya o kläm ihop sen är det klart..kollar så det blir tätt med..annars ta lita avgaspasta så löser det sig....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

148 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C79%5CLarge%5C79-2332_l.jpg

Är det sådana jag ska stämma på skarvröret?

1 062 Inlägg
2 oktober 2008
exakt !

Team Björkeryd

148 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Liten uppdatering.

Lagningen gick bra. Trots att jag fick kämpa med två olika rör då ena var för smal så gick de finfint till  slut. Dock var de massa läckor och de blev en del gungum och lagningstejp. Vi va grymt nöjda när vi var klara men vi hann inte mer än kanske 1-2 minuter ut på gatan förens avgasröret pajjade på ett annat ställe och släpade i marken. Så de va bara o åka in på någon parkering och ringa efter polare som kunde köra till mekonomen för nya delar.

Nya delar och sen tillbaks till bilen för att såga och passa in. Gick bra där med till sist och gungum gjorde sitt. Fast det envisades med att bränna upp hela pastan hela tiden så bilen brumma som fan.

Till sist då så fungerade allt fint trots brummande i 1-2 veckor. Sen rök upphängningsdetaljerna som satt fastsvetsade på bilen. Två järnhorn typ. Så åter igen blev avgasröret hängande i marken nästan. Så nu har jag varit ute en sista gång och lagat avgasröret med ett långt järnrör som jag böjd till som ett M och som passar finfint nu. Fastklämd på avgasröret och på båda sidorna och sitter stenhårt.

De sista nu som verkar vara fel är just brummandet. Andra lagningen på ena sidan verkar det som jag borde ha gjort fyra jack i nya röret för det blir ihopklämt för tidigt och sluter inte helt runt gamla avgasröret. Jag testade att trycka in ordentligt med avgaspasta nu och hoppas det ska stelna tillräckligt.

Slutsats borde bli att om ett avgasrör pajjar åtminstone två gånger pga rost så kanske det är dags att skaffa ett nytt tongue Tredje gången hade jag god lust att bara gå o köpa en ny bil haha

Menmen, håller det nu ett tag till har jag iallfall sparat in rejält på massa kostnader. Lär kanske komma upp en del bilder på mina otroligt snygga lagningar och lösningar beroende på om det håller nu  wink

587 Inlägg
13 november 2008
känner igen det där med att laga gammal avgasrör,  brukar inte hålla speciellt länge tyvärr

Sök