3264
Sök

Opel Kadett C Kombi Turbo GATBIL | M50b25 Hemma nu, BMW axel på g hem. mål:400hk~, 900kg, breddning 15cm/sida

204 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#161
MattiasH skrev:
matte_88 skrev:
Cassius skrev:

Precis. smile

Vill du har mer exempel, titta på seriösa formelbilar t ex formel 1, om en mcpherson framvagn hade varit de mest optimala, tror du inte dom försökt bygga dit en sån istället för dubbla a armar då? wink

klagomål o klagomål, grejen är att ja kommer slå upp ställbara fjäderben i framtiden o de är därför ja kommer bygga om till 240 fram plus att ja är ute efter servo..

Även då finns en stor fördel med A-arms framvagn. Du får betydligt finare dämpare till ett mycket lägre pris, coilovers med ledlager i båda ändar ärmbetydligt billigare än fjäderben till 240 med liknande prestanda. Vet inte vad du vill ha men 2-3 vägs justering + höjd?
MEN du ska bygga bilen och inte vi som följer med så känns det som att mcpherson is the way så bygg det, det är ändå du som ska njuta av bilen när den är klar wink

yes, ja kommer köra på de så ni får ge mig tips o så om de o följa tråden o kolla in bilderna som kommer komma upp tätare snart när bygget drar igång igen, fattas juh bara 240 bakaxel o m90 låda så ja kan bygga nonstop ett tag smile och buren så klart

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
7 augusti 2009
#162
240 framvagn har ju sen inget med servo att göra men... en kuggstång från t ex kadett e postbil med servo skulle mitt tips vara! kuggstången sitter ju framför hjulen på kadett c och bakom på e så du måste vända den upp och ner för att de ska funka, därav att den bör få komma från en v styrd bil smile


förövrigt tror jag inte du kommer behöva servo med tanke på bilens vikt om du inte ska ha 255or fram... men som sagt, de är din bil bygg du! Jag säger bara att framvagnen som sitter där sitter ju redan där, med den slipper du timmar och åter timmar med att få dit en 240 framvagn smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

204 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#163
Cassius skrev:
240 framvagn har ju sen inget med servo att göra men... en kuggstång från t ex kadett e postbil med servo skulle mitt tips vara! kuggstången sitter ju framför hjulen på kadett c och bakom på e så du måste vända den upp och ner för att de ska funka, därav att den bör få komma från en v styrd bil smile


förövrigt tror jag inte du kommer behöva servo med tanke på bilens vikt om du inte ska ha 255or fram... men som sagt, de är din bil bygg du! Jag säger bara att framvagnen som sitter där sitter ju redan där, med den slipper du timmar och åter timmar med att få dit en 240 framvagn smile

jag kommer köra med rätt så breda däck fram eftersom breddningen är på 15cm per sida...

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
17 augusti 2009
#164
Då måste jag fråga vad poängen med 255or fram är? Med den vikten du kommer ha på bilen fyller de ingen funktion att ha mer än säg 215 fram!

Kom ihåg att ju bredare däck du har, desto större yta mot vägen får du och ju större yta, desto mindre tryck per kvadratcm får du. Du kan faktiskt förlora grepp på att gå på t ex 255or istället för 205or + att den kommer bli väldigt jobbig att köra, den kommer bara vilja gå rakt fram! Då är de bättre med fälgar som har rejält med negativt offset eller ännu bättre eg spacers! Kör du 240 framvagnen nära på orginal får du ju bredare spårvidd gratis också.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

204 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#165
Cassius skrev:
Då måste jag fråga vad poängen med 255or fram är? Med den vikten du kommer ha på bilen fyller de ingen funktion att ha mer än säg 215 fram!

Kom ihåg att ju bredare däck du har, desto större yta mot vägen får du och ju större yta, desto mindre tryck per kvadratcm får du. Du kan faktiskt förlora grepp på att gå på t ex 255or istället för 205or + att den kommer bli väldigt jobbig att köra, den kommer bara vilja gå rakt fram! Då är de bättre med fälgar som har rejält med negativt offset eller ännu bättre eg spacers! Kör du 240 framvagnen nära på orginal får du ju bredare spårvidd gratis också.

sa aldrig att ja kommer ha 255or men lagom breda sa ja wink kommer juh ha spacers kan ja lova

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

204 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#166
några tips o ideer? skriv gärna

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
8 september 2009
#167
matte_88 skrev:
några tips o ideer? skriv gärna

Du har fått många men lyssna verkar du lite tveksam till wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

204 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#168
Cassius skrev:
matte_88 skrev:
några tips o ideer? skriv gärna

Du har fått många men lyssna verkar du lite tveksam till wink

de va juh direkt inte sånt där svar ja ville ha, de finns väl mer o disskutera m.m än bara en 240 framvagn??
Senast redigerat av matte_88 (9 september 2009)

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
23 september 2009
#169
Beror ju på vad du vill ha tips om då!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Old school JDM
176 Inlägg
23 september 2009
#170
Cassius skrev:
Beror ju på vad du vill ha tips om då!

Han vill ju ha så mycket som möjligt, inte bara om just 240-framvagn.

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

204 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#171
nu är det som så att projektet kommer ta lite tid pga att ja jobbpraktiserar på PBZ i uppsala smile håll tummarna så att ja får en anställning där på ons lr tors möte me chefen då big_smile

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
28 september 2009
#172
ME_Racing skrev:
Cassius skrev:
Beror ju på vad du vill ha tips om då!

Han vill ju ha så mycket som möjligt, inte bara om just 240-framvagn.

Ja nog förstod jag det! Men att be om mer specifika tips brukar generellt generera mer sakliga och seriösa tips.

"Allt möjligt" kan bli tips som: Måla den rosa med gröna fläckar och sätt en banderoll i bakrutan där de står "Blommig falukorv är de bästa jag vet!"

Ber han däremot om tips på t ex bakvagns geometri kan han ju få nått som han faktiskt kan ta till sig och ha nytta av. Det beror ju helt på vad han vill veta, eller hur?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

204 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#173
Cassius skrev:
ME_Racing skrev:
Cassius skrev:
Beror ju på vad du vill ha tips om då!

Han vill ju ha så mycket som möjligt, inte bara om just 240-framvagn.

Ja nog förstod jag det! Men att be om mer specifika tips brukar generellt generera mer sakliga och seriösa tips.

"Allt möjligt" kan bli tips som: Måla den rosa med gröna fläckar och sätt en banderoll i bakrutan där de står "Blommig falukorv är de bästa jag vet!"

Ber han däremot om tips på t ex bakvagns geometri kan han ju få nått som han faktiskt kan ta till sig och ha nytta av. Det beror ju helt på vad han vill veta, eller hur?

ja vill ha tips om hur/vad ja ska tänka på när ja sätter upp 240 fram o bak vagn! så ge mig såna tips är ni snälla...
Senast redigerat av matte_88 (10 oktober 2009)

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Hobbymekaniker
471 Inlägg
12 oktober 2009
#174
Bak gissar jag att du bygger om geometrin direkt till de bättre? Dvs alla 4 stag lika långa.

Fram blir de väl simplast med rörrams konstruktion. Dra ett rör uppe längs infästningen av skärmen som du kröker ner mot rambenen främme vid kylaren t ex. Öppna ett hål i inner skärmen och bygg lämplig fästplatta för fjäderbenet.

För att få de rätt är de bara att måtta måtta måtta måtta smile Hjälper ju att veta ungefär vilken caster och camber du vill ha, justerbara topplagringar gör att du kan fuska lite mer med var du monterar benen, nån millimeter hit och dit kan justeras till istället.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

1 291 Inlägg
12 oktober 2009
#175
Det går att skriva en bibel med tips och teorier.
Mitt tips blir: rejsa.nu och sök/läs på.

Vad gäller att måtta allt på plats så ställ upp bilen i våg så blir det betyfligt lättare att få allt rakt.
Sen beror det ju som sagt om du ska bygga med samma tråkiga vinklar som 240 original eller om du ska bygga nåt rejsigare, återigen rejsa.nu wink


204 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#176
Cassius skrev:
Bak gissar jag att du bygger om geometrin direkt till de bättre? Dvs alla 4 stag lika långa.

Fram blir de väl simplast med rörrams konstruktion. Dra ett rör uppe längs infästningen av skärmen som du kröker ner mot rambenen främme vid kylaren t ex. Öppna ett hål i inner skärmen och bygg lämplig fästplatta för fjäderbenet.

För att få de rätt är de bara att måtta måtta måtta måtta smile Hjälper ju att veta ungefär vilken caster och camber du vill ha, justerbara topplagringar gör att du kan fuska lite mer med var du monterar benen, nån millimeter hit och dit kan justeras till istället.

tack nu börjar de likna nått, önskar att ja kunde göra skiss på datorn 3d lr nått. får se till att komma igång med bygget igen tongue jobbar juh på pbz så ja e juh inte på hemma plan så ofta.

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

204 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#177
jobbigt de e o bo sååååå långt ifrån garaget man får juh fan inget gjort sad

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

204 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#178
NYA PLANER DE BLIR BMW 6a FRÅN 535 TURBO KONVERTERAD & AXLAR RÅN E30
Senast redigerat av matte_88 (26 november 2009)

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
26 november 2009
#179
matte_88 skrev:
NYA PLANER DE BLIR BMW 6a FRÅN 535 TURBO KONVERTERAD & AXLAR RÅN E30

verkar som du ahr samma planer som oss wink, precis identiska  smile, rikitgt bra forsätt bara så får vi se hur brutal den blir, sj har man alldrig ens kört den sen jag parkera den i garaget sad, nå står den där helt orörd sad, fast nu gäller det att fixa familjebilen, det kommer att bli brutalt !!!
här har du projektet matte, lycka till med ditt big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158028


204 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#180
Så här kommer dom nya planerna se ut :

-framvagn e30
-bakvagn e30 med stora diffen
-turbo konverterad 535 motor m30
-bort med innerskärmarna

få hem breddning så ja kan passa in bakvagnen där den ska sitta även få till fjäderbenen fram med upphängning så den kan rulla på bmw axlar så fort som möjligt.

sen kommer de sitta en hx50 turbo med öppen Wg smile

nån bmw fantast här som vet hur lång motor o lådan är ihop?

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379


Sök