Vill du har mer exempel, titta på seriösa formelbilar t ex formel 1, om en mcpherson framvagn hade varit de mest optimala, tror du inte dom försökt bygga dit en sån istället för dubbla a armar då?
klagomål o klagomål, grejen är att ja kommer slå upp ställbara fjäderben i framtiden o de är därför ja kommer bygga om till 240 fram plus att ja är ute efter servo..
Även då finns en stor fördel med A-arms framvagn. Du får betydligt finare dämpare till ett mycket lägre pris, coilovers med ledlager i båda ändar ärmbetydligt billigare än fjäderben till 240 med liknande prestanda. Vet inte vad du vill ha men 2-3 vägs justering + höjd? MEN du ska bygga bilen och inte vi som följer med så känns det som att mcpherson is the way så bygg det, det är ändå du som ska njuta av bilen när den är klar
yes, ja kommer köra på de så ni får ge mig tips o så om de o följa tråden o kolla in bilderna som kommer komma upp tätare snart när bygget drar igång igen, fattas juh bara 240 bakaxel o m90 låda så ja kan bygga nonstop ett tag och buren så klart
240 framvagn har ju sen inget med servo att göra men... en kuggstång från t ex kadett e postbil med servo skulle mitt tips vara! kuggstången sitter ju framför hjulen på kadett c och bakom på e så du måste vända den upp och ner för att de ska funka, därav att den bör få komma från en v styrd bil
förövrigt tror jag inte du kommer behöva servo med tanke på bilens vikt om du inte ska ha 255or fram... men som sagt, de är din bil bygg du! Jag säger bara att framvagnen som sitter där sitter ju redan där, med den slipper du timmar och åter timmar med att få dit en 240 framvagn
240 framvagn har ju sen inget med servo att göra men... en kuggstång från t ex kadett e postbil med servo skulle mitt tips vara! kuggstången sitter ju framför hjulen på kadett c och bakom på e så du måste vända den upp och ner för att de ska funka, därav att den bör få komma från en v styrd bil
förövrigt tror jag inte du kommer behöva servo med tanke på bilens vikt om du inte ska ha 255or fram... men som sagt, de är din bil bygg du! Jag säger bara att framvagnen som sitter där sitter ju redan där, med den slipper du timmar och åter timmar med att få dit en 240 framvagn
jag kommer köra med rätt så breda däck fram eftersom breddningen är på 15cm per sida...
Då måste jag fråga vad poängen med 255or fram är? Med den vikten du kommer ha på bilen fyller de ingen funktion att ha mer än säg 215 fram!
Kom ihåg att ju bredare däck du har, desto större yta mot vägen får du och ju större yta, desto mindre tryck per kvadratcm får du. Du kan faktiskt förlora grepp på att gå på t ex 255or istället för 205or + att den kommer bli väldigt jobbig att köra, den kommer bara vilja gå rakt fram! Då är de bättre med fälgar som har rejält med negativt offset eller ännu bättre eg spacers! Kör du 240 framvagnen nära på orginal får du ju bredare spårvidd gratis också.
Då måste jag fråga vad poängen med 255or fram är? Med den vikten du kommer ha på bilen fyller de ingen funktion att ha mer än säg 215 fram!
Kom ihåg att ju bredare däck du har, desto större yta mot vägen får du och ju större yta, desto mindre tryck per kvadratcm får du. Du kan faktiskt förlora grepp på att gå på t ex 255or istället för 205or + att den kommer bli väldigt jobbig att köra, den kommer bara vilja gå rakt fram! Då är de bättre med fälgar som har rejält med negativt offset eller ännu bättre eg spacers! Kör du 240 framvagnen nära på orginal får du ju bredare spårvidd gratis också.
sa aldrig att ja kommer ha 255or men lagom breda sa ja kommer juh ha spacers kan ja lova
nu är det som så att projektet kommer ta lite tid pga att ja jobbpraktiserar på PBZ i uppsala håll tummarna så att ja får en anställning där på ons lr tors möte me chefen då
Han vill ju ha så mycket som möjligt, inte bara om just 240-framvagn.
Ja nog förstod jag det! Men att be om mer specifika tips brukar generellt generera mer sakliga och seriösa tips.
"Allt möjligt" kan bli tips som: Måla den rosa med gröna fläckar och sätt en banderoll i bakrutan där de står "Blommig falukorv är de bästa jag vet!"
Ber han däremot om tips på t ex bakvagns geometri kan han ju få nått som han faktiskt kan ta till sig och ha nytta av. Det beror ju helt på vad han vill veta, eller hur?
Han vill ju ha så mycket som möjligt, inte bara om just 240-framvagn.
Ja nog förstod jag det! Men att be om mer specifika tips brukar generellt generera mer sakliga och seriösa tips.
"Allt möjligt" kan bli tips som: Måla den rosa med gröna fläckar och sätt en banderoll i bakrutan där de står "Blommig falukorv är de bästa jag vet!"
Ber han däremot om tips på t ex bakvagns geometri kan han ju få nått som han faktiskt kan ta till sig och ha nytta av. Det beror ju helt på vad han vill veta, eller hur?
ja vill ha tips om hur/vad ja ska tänka på när ja sätter upp 240 fram o bak vagn! så ge mig såna tips är ni snälla...
Bak gissar jag att du bygger om geometrin direkt till de bättre? Dvs alla 4 stag lika långa.
Fram blir de väl simplast med rörrams konstruktion. Dra ett rör uppe längs infästningen av skärmen som du kröker ner mot rambenen främme vid kylaren t ex. Öppna ett hål i inner skärmen och bygg lämplig fästplatta för fjäderbenet.
För att få de rätt är de bara att måtta måtta måtta måtta Hjälper ju att veta ungefär vilken caster och camber du vill ha, justerbara topplagringar gör att du kan fuska lite mer med var du monterar benen, nån millimeter hit och dit kan justeras till istället.
Det går att skriva en bibel med tips och teorier. Mitt tips blir: rejsa.nu och sök/läs på.
Vad gäller att måtta allt på plats så ställ upp bilen i våg så blir det betyfligt lättare att få allt rakt. Sen beror det ju som sagt om du ska bygga med samma tråkiga vinklar som 240 original eller om du ska bygga nåt rejsigare, återigen rejsa.nu
Bak gissar jag att du bygger om geometrin direkt till de bättre? Dvs alla 4 stag lika långa.
Fram blir de väl simplast med rörrams konstruktion. Dra ett rör uppe längs infästningen av skärmen som du kröker ner mot rambenen främme vid kylaren t ex. Öppna ett hål i inner skärmen och bygg lämplig fästplatta för fjäderbenet.
För att få de rätt är de bara att måtta måtta måtta måtta Hjälper ju att veta ungefär vilken caster och camber du vill ha, justerbara topplagringar gör att du kan fuska lite mer med var du monterar benen, nån millimeter hit och dit kan justeras till istället.
tack nu börjar de likna nått, önskar att ja kunde göra skiss på datorn 3d lr nått. får se till att komma igång med bygget igen jobbar juh på pbz så ja e juh inte på hemma plan så ofta.
NYA PLANER DE BLIR BMW 6a FRÅN 535 TURBO KONVERTERAD & AXLAR RÅN E30
verkar som du ahr samma planer som oss , precis identiska , rikitgt bra forsätt bara så får vi se hur brutal den blir, sj har man alldrig ens kört den sen jag parkera den i garaget , nå står den där helt orörd , fast nu gäller det att fixa familjebilen, det kommer att bli brutalt !!! här har du projektet matte, lycka till med ditt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158028
-framvagn e30 -bakvagn e30 med stora diffen -turbo konverterad 535 motor m30 -bort med innerskärmarna
få hem breddning så ja kan passa in bakvagnen där den ska sitta även få till fjäderbenen fram med upphängning så den kan rulla på bmw axlar så fort som möjligt.
sen kommer de sitta en hx50 turbo med öppen Wg
nån bmw fantast här som vet hur lång motor o lådan är ihop?