6006
Sök

Volvo 240 - orolig tomgång och lambdalampa som lyser

Kejsare
547 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Fick nyligen ett litet problem med min 240. Den gick helt perfekt innan, men när jag ställt ner den för att hälsa på morsan så blev den upprorisk nästa gång jag startade den. Den hade väldig låg och blöddrande tomgång, och krävde en hel del varv för att inte blöddra. När man växlade så blöddrade den lite innan den gick normalt på varven och ibland blev det nån liten avgasknall. Jag provade att blästra rent brytarspetsarna (heter dom så?) i fördelarlocket, och då gick den lite bättre, men nu har tomgången blivit konstig åt andra hållet i stället, den pendlar mellan 1500 och 2000 varv, och nu har lambdalampan på instrumentbrädan börjat lysa. Lambdasonden är tämligen nybytt, så det tycker jag inte att det borde vara.

Det är en 240 GLT -90 med B230F

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
4 oktober 2008
prova o köp ny rotor o fördelarlock.. annars så kan de kanske va luftmassemätarn? hmm
prova också att lyfta av strömkabeln från batteriet å sen sätta pån igen så kanske lambdalampan slocknar..
Senast redigerat av Nichlas_H (4 oktober 2008)

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 oktober 2008
Det kan tyvärr vara mkt. Eller ja ngt av mkt.

Min 93:a hade en inluftstempgivare som normalt bara satt på 940.

Men en spontan tanke som dyker upp är att kallstartsventilen har hängt sig i öppet läge.
Kan även vara tempgivaren som sitter i toppen under insugssidan, sitter vid treans cylinder på ett ungefär. INTE den med enkel kontakt, den går till tempmätarn inne i bilen, utan det är den med den svarta kontakten som har en låsning på sig.

Detta är bara två spontana tankar jag får av mina egna erfarenheter.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Driifter;)
1 630 Inlägg
4 oktober 2008
kolla felkoderna sitter en svart liten dosa uppe på förarsidan i motorrumet vid fjäderbenet ..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Kejsare
547 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Lustmassemätarn är utesluten nu iallafall, för med den urkopplad gick bilden VÄLDIGT roligt.
Men kallstartsventilen? Är den det där locket i luftburken som sitter på en vipparm? För jag har slitit bort hela skiten och satt sportluftfilter direkt på luftmassemätarn. Eller sitter den ventilen nån annanstans?

264 Inlägg
7 oktober 2008
Min var likadan och då hade jag fel på mappsensorn. Vet inte var den sitter eller hur den ser ut för det var en polare som fixade min. Men kanske värt att kolla upp?

Kejsare
547 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Får kolla det också smile Tack för alla svar! Jag berättar vad det var för fel på den när jag fixat den, så att nån stackare som faktiskt söker hittar svar smile

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
7 oktober 2008
B230F har ingen map sensor så leta inte efter den smile den har ju som sagt LMM istället.

Kolla som sagt felkoderna först med hjälp av blinkdosan i motorutrymmet.

har den en kallstartsventil så sitter den under insuget alldeles vid spjällhuset och har en kontakt på sig. Får då inte blandas ihop med gasspjällgivaren som sitter på spjällhuset.

Hur långt har bilen gått??

//Per-Arne

Kejsare
547 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
31000 mil, dock väldigt välskötta och välservade mil

Kejsare
547 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Liten uppdatering i felsökandet. Provade nyss att ta dän pluskabeln för att se om lambdalampan slocknade, och nu går bilen sämre än sämst. Tomgång är inte att prata på, och det är väldigt svår att hålla vid liv. Jag är inte alls duktig på bilar, men det känns som att fördelarlocket/rotorn börjar sjunga på absolut sista versen, för den går på allt mellan 1 och 3 cylindrar, blöddrar som jagvetintevad, och är som sagt svår att hålla vid liv. En positiv grej är att lambdalampan slocknade iallafall tongue

Men vad tror ni? Är det ny fördelare som stundar?

EDIT: nu har jag gett upp, och lämnat in bilen till en kille som lagat mina övriga kärror. Återkommer med svar när jag fått tillbaks den
Senast redigerat av Fernicus (2 november 2008)

Sök