4705
Sök

problem med störningar i ljudet

Random Hero
4 047 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja ja har fått de superönskade generatorvinet i högtalarna, har också ett brus i basarna och 6.5" i hatthyllan o även i fram men där e de lite tystare, fram systemet drivs av stereon o resten av ett blaupunkt gta460 steg.
jag har dragit plusen på höger sida av bilen o 2 lågnivå kablar på vänster sida, en bit ifrån  varandra även om dom är dubbelskärmade.

jag har provat o jorda om stereon, jorda stereon o steget på samma ställe, dra ur antennen, dra ur lågnivå kablarna för o se om de beror på dom, det blir ju sjävklart tyst i det som drivs av steget men inte i framsystemet då. När ja drar på ljuset/helljuset lr andra elsaker i bilen hörs det i högtalarna.
förra ägaren har kopplat in 2 iso kontakter själv i bilen men en gul med gröna ränder är inte ikopplad o en orange (illumination) är inte heller kopplad någonstans.

nu undrar jag om nån vet vad jag kan göra för o få det fixat ? störningsfilter har ja kikat på men vill helst fixa problemet ?

tacksam för svar ! MVH Tobbe

Dog food lid. Backwards

Allt i allo
358 Inlägg
4 oktober 2008
#2
kolla jorden mellan motorn och chassiet.

De é nice !

Random Hero
4 047 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#3
Ramneborg skrev:
kolla jorden mellan motorn och chassiet.

ska kolla upp det imorgon, finns det inte något med störningsfria tändstift också ? fast ja har ju iofs störningen utan bilen igång hmm

Dog food lid. Backwards

Kolm
4 oktober 2008
#4
Men störningar ska väl inte ha med jord å göra? Generatorvissel hade jag i mitt bygge... Felet ligger i kablarna, inget annat. Du ska prova sära på Lågnivåkablarna, om inte det funkar så särar du lågnivåkablarna från strömmen. Om inte det funkar provar du att sära dina "ljudkablar" från bilens befintliga kablar så gott det går. Om inte störningarna är borta nu så har jag fan noll koll.

Kablarna brukar vara problemet, kolla det först! Skit i jorden så länge wink

Random Hero
4 047 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#5
Kolm skrev:
Men störningar ska väl inte ha med jord å göra? Generatorvissel hade jag i mitt bygge... Felet ligger i kablarna, inget annat. Du ska prova sära på Lågnivåkablarna, om inte det funkar så särar du lågnivåkablarna från strömmen. Om inte det funkar provar du att sära dina "ljudkablar" från bilens befintliga kablar så gott det går. Om inte störningarna är borta nu så har jag fan noll koll.

Kablarna brukar vara problemet, kolla det först! Skit i jorden så länge wink

okej ja ska sära på dom mer då tongue  får lägga en av dom i mitten då tongue men ja fattar inte vfr dom ska dras isär från varann när dom ändå är anslutna  0.5cm från varandra sen ändå  ? tongue /// Tobbe

Dog food lid. Backwards

Kolm
4 oktober 2008
#6
Nej jag vettifan varför. Kanske en dålig strumpa på kabeln så dom alstrar ström och skickar ut störningar på närliggande kablar. Kass hypotes kanske, jag vet ej. Men jag vet dock lösningen på generatorvissel - Kablarna ! wink Tänk på att följa lågnivåkablarna hela vägen. Jag drog mina genom instrumentbrädan t.ex, såklart det var där dom hade buntat ihop sig smile Var bara å sära på dom och så var det klart.

zputnic
4 oktober 2008
#7
Så sent som idag hade jag störningar i en bil pga. jordningen i skuffen, ta en startkabel o jorda runt tills det tystnar smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 oktober 2008
#8
Detta har med tagit upp ett ANTAL gånger på forumet.

Men nåväl.

Se över ALLA jordanslutningar, men främst till steget/stegen. En dålig jordning där kan resultera i bränd signaljord i enheten då steget söker jord där den kan få, och den belastningen blir för stor för signaljorden och den bränner.
För att testa detta kan man ta en liten klen kabel mellan den yttre ringen på lågnivåkabeln och jorda den mot enhetens chassie, förvvinner störningarna då så har signaljorden bränt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

x40
1 209 Inlägg
4 oktober 2008
#9
DusanMandick skrev:
Ramneborg skrev:
kolla jorden mellan motorn och chassiet.

ska kolla upp det imorgon, finns det inte något med störningsfria tändstift också ? fast ja har ju iofs störningen utan bilen igång hmm

jag hade samma problem på min s40 men då köpte jag storre jord kobel och skrapade på plåten rent så va d fixa, prova d du med.. lycka till..

Volvo S40 turbo.


Sök