Jag tänkte bygga in slutsteget i en "vägg" så jag måste kyla det på något sätt.
Jag tänkte då på att köpa fläktar till datorer och klippa av kontakten och använda dom. fläkten jag har liggandes hemma (kommer inte användas) är iallafall 12v DC så det borde väll fungera?
Eller någon som vet var man kan få tag på bra och billiga fläktar som är gjorda för bil?
datafläktar funkar kanon.. men se till att dom e "borstlösa" annars finns de risk för störningar.. å helst ska du ha 1 fläkt som blåser å en som suger från andra sidan..
vad menar du med borstlösa? jo det hade jag tänkt också är det tvunget att fläkten blåser rakt på steget? hade tänkt ha det som en vägg med plexiglas fönster (som står upp asså) och fläktarna på samma sida som plexiglaset. så 1 fläkt på ena sidan om steget och 1 fläkt på andra sidan.
med andra ord kommer fläktarna blåsa sidan om steget.
Det bästa du kan göra isåfall är att vända fläktarna så att dom suger ut den varma luften från steget och se till så att det är tätt bakåt i skuffen men att friskluft kan komma in från andra hållet. Då får du genomströmning i "lådan" och steget får förhoppningsvis kall luft.
Det bästa du kan göra isåfall är att vända fläktarna så att dom suger ut den varma luften från steget och se till så att det är tätt bakåt i skuffen men att friskluft kan komma in från andra hållet. Då får du genomströmning i "lådan" och steget får förhoppningsvis kall luft.
Man får mer genomströmning med både in och utgående fläktar. Så som evil sade.
Man får mer genomströmning med både in och utgående fläktar. Så som evil sade.
Ja det gör man, men då ska man ju helst montera dom på olika sidor om lådan, annars är ju risken rätt stor att man bara drar igenom samma luft hela tiden som då värms upp. Eftersom han nu skulle ha fläktarna på samma sida brevid nåt plexiglas så är då min idé bättre, iaf om man ser till så att det verkligen kan komma in luft från andra hållet.
du har nog missförstått mig ChriZtoffer. Jag kommer ha det så här
(X)=Fläkt ||||=Slutsteg
(X) |||| (X)
osså ett plexiglas över slutsteget. på det sättet så kommer luften in på vänstra sidan om slutsteget och dras ut på högersidan och på de sättet blir det bra luft flöde
du har nog missförstått mig ChriZtoffer. Jag kommer ha det så här
(X)=Fläkt ||||=Slutsteg
(X) |||| (X)
osså ett plexiglas över slutsteget. på det sättet så kommer luften in på vänstra sidan om slutsteget och dras ut på högersidan och på de sättet blir det bra luft flöde
Aha, men du ska alltså ha fläktarna i samma yta som plexit, eller kommer dom att sitta så dom blåser/suger luften rakt över stegets flänsar? För om det är precis som på "bilden" så kommer det att bli så som jag sa nyss. Den varma luften kommer att gå runt å runt å runt.... Vilket inte är särskilt bra, utan då är det bättre om du sätter så att båda fläktarna suger eller blåser. Men du kan ju testa, lär nog bli bättre än att köra helt utan fläktar iaf.
fläktarna kommer sitta på samma yta som plexit precis som på bilden ja. men det blir ju endån mer än en halv meter mellan fläktarna så den varma luften borde ju inte komma in igen tycker jag men jag har kanske fel.
Steget är ett Hertz EP4X och jag kommer försöka ha så att hela slutsteget syns. Max size (mm/inches): 240 x 500 x 54 / 9” 15/32 x 19” 31/32 x 2” 5/32 fråga mig inte hur du ska se storleken för det fattar jag inte själv ens xD
Det ska inte behövas 2 fläktar. Det ska igentligen räcka med en sugande fläkt, så vida man enbart gör hål på andra sidan. Att montera 2 fläktar kan ge problem med cirkulationen, men inte nödvändigt vis..
Det ska inte behövas 2 fläktar. Det ska igentligen räcka med en sugande fläkt, så vida man enbart gör hål på andra sidan. Att montera 2 fläktar kan ge problem med cirkulationen, men inte nödvändigt vis..
Problemet är att på andra sidan så kommer baslådan att sitta hur kan det ge problem med cirkulationen? borde ju vara bättre om man blåser in mycket luft och suger ut mycket luft på samma gång för kylningens skull. men de e bara vad jag tror och du vet nog bättre