5584
Sök

Hur väljer jag olja då jag nu monterat kompressor?

5 710 Inlägg
13 oktober 2008
zovix skrev:
För normalbruk räcker en 15W - 40 olja. Den oljan håller sin viskositet mellan -25 till ca 130 grader. D.v.s ganska normalt för normalbilisten i Sverige.

Möjligt att den fortfarande flyter och är pumpbar men frågan är om viskositeten är lämplig......enligt mig nej OM vi inte pratar större dieselmaskiner.
Jag kan inte minnas att jag sett något bilmärke som rekommenderat såpass tjock kallviskositet till sina motorer?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 oktober 2008
jonTe skrev:
zovix skrev:
För normalbruk räcker en 15W - 40 olja. Den oljan håller sin viskositet mellan -25 till ca 130 grader. D.v.s ganska normalt för normalbilisten i Sverige.

Möjligt att den fortfarande flyter och är pumpbar men frågan är om viskositeten är lämplig......enligt mig nej OM vi inte pratar större dieselmaskiner.
Jag kan inte minnas att jag sett något bilmärke som rekommenderat såpass tjock kallviskositet till sina motorer?

mvh Jonas

Det har du nog rätt i... Blir nog väldigt fina motorslitage vid riktiga kallstarter med den oljan.. Ja skulle personligen aldrig köra på något tjockare än 5 på vintern eller 10 på sommarn.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 oktober 2008
TCG skrev:
zovix skrev:

Kör man hårt eller kanske på bana med bilen kan man gå upp på en - 50 olja som håller viskositeten upp till ca 150 grader är man ännu mer extrem behöver man en 60 olja.

SAE - Viskositetsgränser:

Motorolja         Viskositet          cSt 100 grader C
                         MIN                     MAX
0W                     3,8                        -
5W                     3,8                        -
10W                   4,1                        -
15W                   5,6                        -
20W                   5,6                        -
25W                   9,3                        -
20                      5,6                     <9,3
30                      9,3                     <12,5
40                      12,5                   <16,3
50                      16,3                   <21,9
60                      21,9                   <26,1

Växellådsoljor

70W                   4,1                        -
75W                   4,1                        -
80W                   7,0                        -
85W                   11,0                      -
90                      13,5                    <24,0
140                    24,0                    <41,0
250                    41,0

Generellt kan sägas att högre viskosit ger en tjockare olja
Det som är viktigt för en bilmotor är att oljan behåller samma eller så likartad tjocklek som möjligt inom motorns hela spann av temperaturer där motorn kommer att arbeta. Typiskt i norden är då ca -20 till 130 grader. (-20 kallstart på vintern och +130 vid dragande av släp uppför hallandsåsbacken då man håller stumt hela vägen upp) Det vi pratar om är alltså oljetemperaturen och inte motortemperaturen.

Den olja märkt med W är en vinterolja (Winter) och håller sig mer lättflytande vid lägre temperatur än en sommarolja dock är risken att den blir för tunn vid höga temperaturer. därför har man en multigradeolja som t.ex. 15W-40 vilket skall läsas som att oljan har samma vinteregenskaper som en 15W olja och samma sommar(värme) egenskaper som en 40 olja. Den oljan som har bredast perspektiv är 0W-60 olja som klarar iprincip alla förekommande temperaturer, men är ofta overkill vad det gäller pris kontra användningsområde.

Mvh Magnus

Låter inte som någon i Sverige behöver 0W olja då? Eventuellt om man ska till Åre och åka skidor... smile
Så min 10W bör alltså smörja perfekt vid kallstart en bit under -25grader?
Då finns det alltså ingen fördel att köra på 0W olja för mig?

viss fördel kanske de är då den får snabbare upp oljetrycket vid kall motor, men som Zovix säger att 15W-40 är en bra året runt olja kan jag inte neka, men de är en ypperlig olja för diesel motorer, och kanske 10w-40 är lite mer lämpad till bensin motorer...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
TCG skrev:
Låter inte som någon i Sverige behöver 0W olja då? Eventuellt om man ska till Åre och åka skidor... smile

viss fördel kanske de är då den får snabbare upp oljetrycket vid kall motor, men som Zovix säger att 15W-40 är en bra året runt olja kan jag inte neka, men de är en ypperlig olja för diesel motorer, och kanske 10w-40 är lite mer lämpad till bensin motorer...

Så 10W funkar på vintern? Då borde jag alltså kunna byta från min 0W-30 till 10W-60 nu då? smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 oktober 2008
TCG skrev:
The_Mechanic skrev:
TCG skrev:

Så 10W funkar på vintern? Då borde jag alltså kunna byta från min 0W-30 till 10W-60 nu då? smile

jaa de funkar jätte fint, kör de i min 240 nu, polarn har de i sin 850 smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
TCG skrev:
The_Mechanic skrev:

Inte för att vara sån men kan man verkligen jämföra en 4-cyl standard Volvomotor från 1983 med en Kompressormatad V8a från 1997?
Senast redigerat av TCG (13 oktober 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 oktober 2008
TCG skrev:
The_Mechanic skrev:
TCG skrev:

Inte för att vara sån men kan man verkligen jämföra en 4-cyl standard Volvomotor från 1983 med en Kompressormatad V8a från 1997?

Alla förbränningsmotorer är uppbyggda på ungefär samma sätt.  Det beror helt och hållet på var du bor, bor du i kiruna så du har -20 - -30 ungefär 80% av vintern skulle inte ja köra på 10W... men det går ju.. jag vet ju inte heller hur du kör, är de mycket korta sträckor på vintern skulle ja köra på 0W, eller kör du mycket hårt på motorvägen ofta så kanske du skulle ha en 10W... ja skulle rekomendera castrol 0W-40...  Enligt mig bästa oljan på vintern.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 327 Inlägg
14 oktober 2008
En olja behöver väl inte klara av att vara lättflytande i minus 25 om man inte där dumsnål och inte använder en motorvärmare då man ska starta den.

Är rena misshandeln för en motor att kallstartas i kallare än 15 minus.

1 661 Inlägg
14 oktober 2008
The_Mechanic skrev:
TCG skrev:
The_Mechanic skrev:

Jaha? Sen skruvade ni ner båda motorerna och inspekterade slitage och jämförde med en referensmotor som var likadan som ni kört på annan olja?

Annars kan jag köpa en gammal 740 och använda stekojla i motorn, köra 50 mil och sen påstå att det funkar. Samt rekommenera det för alla jag känner.

Sök