MDS vs. Infinity - Vad är bäst?!?!

Ostsåsen
20 februari 2006 · 173 Inlägg

Ska köpa högtalare!  Vad tycker ni?

MDS Fanatic FD213 - Den blå, vanliga serien, koaxial. 745 kr.
MDS Fanatic FD5 - Den blå, vanliga serien med delningsfilter för mellan/bas och diskanten. 999 kr.
Infinity Reference 5012i - Infinitys vanliga serie, koaxial. 998 kr.

prylarna finns på www.brl.se och www.mds.se

Har dålig erfarenhet så vad tycker ni?! Alla tips, råd, erfarenheter eller annat kackel är uppskattat!
Blir ljudet bättre med delningfilter? Kan MDS högtalare drivas med stereons vanliga effekt (vilket är planerat) ? ... Som sagt - Allt är uppskattat!

Mvh / Fredric

tobbe.77
20 februari 2006 · 96 Inlägg

jag skulle välja infinity utan att tveka... dom är betydligt bättre på att förmedla ljud på ett korekt sätt....

baca Os Difuntos
20 februari 2006 · 1 822 Inlägg

håller med infinity e helt klart den bästa av dessa du radat upp... men dom e också lite känsligare så det gäller att ha en bra huvudenhet där du kan styra ljudet så som du vill ha det..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
Sharky
20 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Känsligare??  Styra ljudet??

Med bättre högtalare så brukar man behöva EQ:a mindre, inte mera.

/Göran

baca skrev:
håller med infinity e helt klart den bästa av dessa du radat upp... men dom e också lite känsligare så det gäller att ha en bra huvudenhet där du kan styra ljudet så som du vill ha det..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
baca Os Difuntos
20 februari 2006 · 1 822 Inlägg

jag tycker man får "EQa" mer på Infinity.. men det e bara min åsikt..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
freddan70 Team Tondöv
20 februari 2006 · 649 Inlägg

Sharky skrev:
Känsligare??  Styra ljudet??

Med bättre högtalare så brukar man behöva EQ:a mindre, inte mera.

/Göran

baca skrev:
håller med infinity e helt klart den bästa av dessa du radat upp... men dom e också lite känsligare så det gäller att ha en bra huvudenhet där du kan styra ljudet så som du vill ha det..

Tycker inte man kan komma med ett sånt påstående!
Om man behöver använda EQ eller inte beror ju till stor del på hur högtalarna är monterade och i vilken bil dom sitter! M a o vad som behövs kompenseras eller inte pga "monteringsbrister".
Visst, det kan vara olika mycket på olika högtalare, men att det bara har med högtalarkvalite att göra är fel!

Senast redigerat av freddan70 (20 februari 2006)

Pyllen
20 februari 2006 · 18 Inlägg

Det Beror På Om Du Ska Spela Snyggt Eller Skit Högt

Sharky
20 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Notera att jag skrev "brukar man behöva". Och jag kan visst komma med ett sådant påstående eftersom jag har rattat ljud professionellt i över 10 års tid.
Jag är dock medveten om att placeringsproblem i bilar kan ställa till en hel del udda saker och här är jag amatör eftersom jag inte yrkesmässigt har arbetat med billjud. Därför skrev jag "brukar".
Men om problemen i bilmontage kommer från reflektioner och därmed skapad kamfiltereffekt så är det ändå inget som man kan ta med en EQ utan då skall dessa tas med bättre planerad installation.

Det är dock generellt så att mera kvalitativa högtalare brukar ha mindre egenresonanser och jämnare frekvensgång och därmed behöva mindre EQ. Skilj dock detta från sådana problem somuppkommer tex genom att en bas är så placerad att den spelar i halv eller kvartsrymd. I sådan fall skall man sortera ut problemet med separat nivåanpassning av basen ifråga.

/Göran


freddan70 skrev:

Sharky skrev:
Känsligare??  Styra ljudet??

Med bättre högtalare så brukar man behöva EQ:a mindre, inte mera.

/Göran

baca skrev:
håller med infinity e helt klart den bästa av dessa du radat upp... men dom e också lite känsligare så det gäller att ha en bra huvudenhet där du kan styra ljudet så som du vill ha det..

Tycker inte man kan komma med ett sånt påstående!
Om man behöver använda EQ eller inte beror ju till stor del på hur högtalarna är monterade och i vilken bil dom sitter! M a o vad som behövs kompenseras eller inte pga "monteringsbrister".
Visst, det kan vara olika mycket på olika högtalare, men att det bara har med högtalarkvalite att göra är fel!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
20 februari 2006 · 6 851 Inlägg

Skulle helt klart välja Infinity Reference 5012i om jag vore du. Jag har ej hört några av dessa du rekomenrdera. MEN jag vet av erfarenhet att Infinity brukar göra väldigt bra saker och att MDS brukar hålla betydligt lägre kvalité.  tippset är att du försöker lyssna på de olika och sen försöker du själv avgöra vilka som faller dej i smaken.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
freddan70 Team Tondöv
20 februari 2006 · 649 Inlägg

Sharky skrev:
Och jag kan visst komma med ett sådant påstående eftersom jag har rattat ljud professionellt i över 10 års tid.

/Göran


freddan70 skrev:

Sharky skrev:
Känsligare??  Styra ljudet??

Med bättre högtalare så brukar man behöva EQ:a mindre, inte mera.

/Göran

Tycker inte man kan komma med ett sånt påstående!
Om man behöver använda EQ eller inte beror ju till stor del på hur högtalarna är monterade och i vilken bil dom sitter! M a o vad som behövs kompenseras eller inte pga "monteringsbrister".
Visst, det kan vara olika mycket på olika högtalare, men att det bara har med högtalarkvalite att göra är fel!

Jag vet att du har det, du brukar framhäva det så fort nån har nån annan åsikt än dig..
Men det spelar ingen roll om man så rattade ljud åt Jesus på hans Bergspredikan, man har inte alltid rätt för det..

Senast redigerat av freddan70 (20 februari 2006)

Sharky
20 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Freddan, du får gärna tycka att det är en åsikt men jämn frekvensgång och lite resonanser brukar i min värld vara tecken på kvalitet hos högtalare. Om du har underbyggda anledningar till att hävda att  bättre kvalitet innebär ojämnare frekvensgång så är jag beredd att lyssna till dessa.

Och jag motiverade varför jag kunde komma med ett sådant påstående på samma sätt som en som har arbetat som målare kan bedöma kvaliteten på ett målningjobb.

Jag vet att jag är en certifierad besserwisser men notera att jag inte svarar på sådant jag inte vet något om och är jag osäker så skriver jag det, finns det tolkningsutrymmer så skriver jag att det brukar eller kan vara, är jag tvärsäker så skriver jag att jag är tvärsäker.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
20 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Är det inte bäst att provlyssna helt enkelt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ostsåsen
20 februari 2006 · 173 Inlägg

Tack för alla svar! Vissa tycker att jag borde provlyssna och detta vore självklart den bästa lösningen, dock så kan jag bara lyssna på Infinitys högtalare på Brl. När då Mds (som jag tidigare läst ska vara ett omtyckt fabrikat) erbjuder ett kit med delningsfilter så vänder jag mig till detta forum för att söka råd.

Det får nog bli ett par Infinity! Tack för hjälpen!

mvh / Fredric (redan halvvägs till brl!)

Sharky
20 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Det är alltid bäst att lyssna själv. Men lyssnar du på mycket vokal musik så blir du knappast missnöjd med Infinity.

/Göran

Ostsåsen skrev:
Tack för alla svar! Vissa tycker att jag borde provlyssna och detta vore självklart den bästa lösningen, dock så kan jag bara lyssna på Infinitys högtalare på Brl. När då Mds (som jag tidigare läst ska vara ett omtyckt fabrikat) erbjuder ett kit med delningsfilter så vänder jag mig till detta forum för att söka råd.

Det får nog bli ett par Infinity! Tack för hjälpen!

mvh / Fredric (redan halvvägs till brl!)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Son_Of_Sam44
21 februari 2006 · 10 Inlägg

Jag har ett par Infinity Kappa 525 i dörrarna fram, och har haft MDS talare innan.
Kan lugnt säga att Infinity e grymma, mer valmöjligheter.
Kanske lite dyrare men betydligt bättre!
Min åsikt.
tack o hej

Var Inte Rädd För Motstånd,
Det Är Endast I Motvind En Drake Stiger.
daniel_k3 Bilförsäljare
25 februari 2006 · 51 Inlägg

varför inte köpa DLS istället?

Daniel Birgersson, S2000
Tidigare Bilar
Audi A3 1,8 T (S - line) , 9-3 Aero
Honda S2000 (2003)
loudness
26 februari 2006 · 4 554 Inlägg

ptja ja hade ifinity kappa 6.5erna i min förra bil.. dom höll i knappt ett halvår.. sen sprack membranet.. så ja säger att de spelar ingen roll samme skiten i dom billigare modellerna.. sen i dom dyrare vet ja inte..

Senast redigerat av loudness (26 februari 2006)

Evil_Genius_Garage *Gysot*
26 februari 2006 · 472 Inlägg

Infinity ska du ha..Dom låter mkt renare än mds..Dom pallar mer oxå. Har man spelat sönder ett par sånna så har man inte ställt in ljudet ordentligt för at man förodligen inte kan det!!
Du skall ha steg till dom eftersom dom är lite trögdrivna men dom låter sjukt bra..

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
sledhedz
26 februari 2006 · 12 Inlägg

jag skulle ha valt mds för dom äre bra fart i har själv ett par blå fanatic 6x9 riktigt bra trycka idom

mvh//pihl

over and out

GrebyAxel
26 februari 2006 · 524 Inlägg

Har haft mds men nu har ja Infinity å fan va dom e bra möe bättre än mds...
Infinity e nog bland de bästa du kan hitta för "rimliga pengar"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang