Dubbla batterier: Optima gul - gul eller gul - röd?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 december 2008 · 2 853 Inlägg

Om du t,ex boostar ditt Tudor maxima efter en sk djupurladdning, så topladdar du då battriet till 100% med 16volt samt 1,5A under fyra timmar. Sedan slår boostningen automatiskt ifrån och övergår till underhåll. detta är ju just en av fördelarna med laddaren CTEK 7000 att den kan boosta. Den stora frågan är dock vilka batterier som är anpassade till att boostas i fyra timmar ? Står tyvärr ej i bruxen till CTEK 7000 ? Det blir dyrt att prova sig fram. Vad det gäller just Optima YT så är rekommendationen från dem själva att boostning ej bör ske med högre spänning än 15,9volt samt 2A. Och under MAX en timma. Ctek 7000 boostar ju med 16volt/1,5A under fyra hela timmar.

Jag har även kontaktad tillverkaren CTEK Sweden AB för att där få ett svar om till vilka batterier boostningen var avsedd ?
CTEK:s egen VD Börje Maleus kan nu ej svara på detta, utan han måste först enl egen uppgift starta en månadslång intern studie för att där utvärdera om CTEK 7000 överhuvudtaget går att "Boosta" ihop med Yellow top batteriet.

Detta får jag höra trots att jag haft ingående kontakt med Vd:n innan köp av CTEK 7000 laddaren. Han var mkt väl insatt i att jag tänkt att använda laddaren helt uteslutande till mitt YT batteri. Efter köpet låter han meddela att min nyköpta laddare förmodligen ej är anpassad till att boosta Optima YT. (Vilken Svammel Nisse?)

Stor risk för överladdning finns p.g.a den långa boosttiden på fyra timmar. Så se upp med Boostläget framför allt ni som har Optimabatterier. Kontakta CTEK för att utröna vilka batterier som tål att boostas, vilket ej framgår av den mkt luddiga bruxen.

svar o sådant finns i den tråden med:P men så äre iaf:)

Senast redigerat av pattilatti2 (15 december 2008)

vw_performance Greve
15 december 2008 · 1 058 Inlägg

hej, jag är helt nollställd när det gäller batterier.. jag har en helt vanlig laddare, alltså den billigaste tänkbara konstruktionen, köpt på biltema. jag har ännu inte vågat koppla på denna på mitt optima gul, för jag vet inte om den klarar att laddas me den laddaren? men är det någon risk att det tar skada av att laddas korta stunder på snabbladdningen (8A) och långsam/underhållsladdning?

hoppas det är okej att jag lånade tråden lite, då det kanske ger även dig (trådskaparen) lite matnyttig info smile

PoLoud =D
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 december 2008 · 2 853 Inlägg

vw_performance skrev:
hej, jag är helt nollställd när det gäller batterier.. jag har en helt vanlig laddare, alltså den billigaste tänkbara konstruktionen, köpt på biltema. jag har ännu inte vågat koppla på denna på mitt optima gul, för jag vet inte om den klarar att laddas me den laddaren? men är det någon risk att det tar skada av att laddas korta stunder på snabbladdningen (8A) och långsam/underhållsladdning?

hoppas det är okej att jag lånade tråden lite, då det kanske ger även dig (trådskaparen) lite matnyttig info smile

rekomenderas att laddas me ctek / optimas egna laddare
då dom laddar 14.7 tex med x3600 finns för 595:- går säkert o hitta billigare.

jag skulle då inte ladda med en vanlig billig skit laddare på ett batteri för över 2K
optimat rekomenderas ju om de boostas att detta ska ej ske med högre spänning än 15,9volt samt 2A.
under max 1 timme.

men du kan ju testa:D hihi o lägga in här hur det gick:D tongue

Final_Triumph Avstängd
15 december 2008 · 67 Inlägg

Ja jäävlar nu blir det stor debatt ang LADDARNA tror jag !

Biltemas laddare kan jag inte uttala mig om alls ! Jag hade då inte laddat ett Optima batteri med sån laddare. Jag är tveksam till min Bosch mack laddare för 600kr så

Jag ska nog köpa C TEK 3600 , aldrig boost !!! bara normal laddning !  3600an kanske inte har ens boost ?
Nej jag är rädd för boosta jag ! smile

Final_Triumph Avstängd
15 december 2008 · 67 Inlägg

pattilatti2 skrev:

vw_performance skrev:
hej, jag är helt nollställd när det gäller batterier.. jag har en helt vanlig laddare, alltså den billigaste tänkbara konstruktionen, köpt på biltema. jag har ännu inte vågat koppla på denna på mitt optima gul, för jag vet inte om den klarar att laddas me den laddaren? men är det någon risk att det tar skada av att laddas korta stunder på snabbladdningen (8A) och långsam/underhållsladdning?

hoppas det är okej att jag lånade tråden lite, då det kanske ger även dig (trådskaparen) lite matnyttig info smile

rekomenderas att laddas me ctek / optimas egna laddare
då dom laddar 14.7 tex med x3600 finns för 595:- går säkert o hitta billigare.

jag skulle då inte ladda med en vanlig billig skit laddare på ett batteri för över 2K
optimat rekomenderas ju om de boostas att detta ska ej ske med högre spänning än 15,9volt samt 2A.
under max 1 timme.

men du kan ju testa:D hihi o lägga in här hur det gick:D tongue

Jag läste ju ett bifogat mail via OPTIMA från Usa kontoret kommer jag ihåg nu oxå, Att explossion risk finnes med 4h boost !! med den där 25000 laddaren tex C TEKs
Det är kanske galet ? men vem vet ! varför skulle Optima i Usa börja ljuga helt plötsligt?
Det kan oxå stämma?

Senast redigerat av Final_Triumph (15 december 2008)

vw_performance Greve
15 december 2008 · 1 058 Inlägg

men är alltså risken att min laddare ger för hög spänning som batteriet skulle ta stryk av? ifalla jag testar och mäter med multimeter, vad bör inte laddspänningen överstiga ? underhållsladdning kan väl i så fall inte vara skadlig??

PoLoud =D
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 december 2008 · 2 853 Inlägg

Final_Triumph skrev:
Ja jäävlar nu blir det stor debatt ang LADDARNA tror jag !

Biltemas laddare kan jag inte uttala mig om alls ! Jag hade då inte laddat ett Optima batteri med sån laddare. Jag är tveksam till min Bosch mack laddare för 600kr så

Jag ska nog köpa C TEK 3600 , aldrig boost !!! bara normal laddning !  3600an kanske inte har ens boost ?
Nej jag är rädd för boosta jag ! smile

kör på det ja det finns boost på den me..snöflingan på modulen är boostfunktion..bilen är normal laddning..
du kan ju köpa x7000 samt 25000 med..boosta går ju men som sagt rekomenderat att ej göra de längre än en timma,enl ctek..vd.

men de är ju klart säkert tål batteriet boostas,men vill ctek ha stämningar osv.att dom går ut o säger boosta järnet på ditt optima,,NJA

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 december 2008 · 2 853 Inlägg

vw_performance skrev:
men är alltså risken att min laddare ger för hög spänning som batteriet skulle ta stryk av? ifalla jag testar och mäter med multimeter, vad bör inte laddspänningen överstiga ? underhållsladdning kan väl i så fall inte vara skadlig??

kan ej svara på de ,får vänta till dröni ser o kan ge en bra förklaring:)

laddspänningen bör iaf inte överskrida det som står i mitt inlägg ovan på dessa:P
underhållsladdningen ska ligga på 14.7v ungefär

Final_Triumph Avstängd
15 december 2008 · 67 Inlägg

Bra att du sa det med snöflingan PattiL , jag hade tatt det som vinterladdning och kört me det på vintern nu smile Jag är lite dålig på läsa brux.

Nee men dåså , bil läget och ett 3600 blir bra, NO BOOST för min del dvs EJ snöflinga läget ! smile

Senast redigerat av Final_Triumph (15 december 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
15 december 2008 · 2 853 Inlägg

Final_Triumph skrev:
Bra att du sa det med snöflingan PattiL , jag hade tatt det som vinterladdning och kört me det på vintern nu smile Jag är lite dålig på läsa brux.

Nee men dåså , bil läget och ett 3600 blir bra, NO BOOST för min del dvs snöflinga läget ! smile

HAHA klart du har:D de snöar för fullt i optimat me det:D

är det dagens trollnamn? final_triumph?

va ett av dom bättre faktiskt:D

Senast redigerat av pattilatti2 (15 december 2008)

Tokken Team dBakuten
16 december 2008 · 3 453 Inlägg

Recondläget som finns på exempelvis 25000 är INTE avsett för slutna batterier om man läser
instruktionsboken.

Jag har laddat både optima gul röd blå och maxxima batterier med Ctek´s laddare och
med RÄTT handhavande och läsning av instruktioner tror ju inte jag att man riskerar att förstöra något.

Detta börjar återigen låta väääldigt bekant med en viss diskution som varit på andra forum för ett eller
ett par år sen, är det någon i tråden som käner sig träffad från dessa diskutioner?

Jag vet i alla fall efter flera års användande att optimas batterier kan laddas utan problem med Ctek´s laddare.. Om så inte vore borde jag procentuellt ha förstört i alla fall ETT batteri.

Om ni nu måste traggla vidare om detta kan ni ju ta det direkt med ctek?
Innan man börjar gissningslekar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Drönirettab
16 december 2008 · 21 761 Inlägg

Jag delar Tokkens åsikt om att C-TEK inte medför några problem när man ska ladda Optimabatterierna, inget snack om saken.

Att MXS3600 skulle ha ett boostläge stämmer definitivt inte. Det står klart och tydligt i manualen att "billäget" ger 14,4 V laddspänning och att "snöflingan" ger 14,7 V laddspänning. Ingen boostning alltså. Manualerna finns att ladda hem på C-TEKs hemsida för den som tvivlar. smile

Sedan att det finns explosionsrisk när man boostladdar ett Optima, det får man ta med en nypa salt. ALLA batterier, speciellt ÖPPNA batterier (dvs de med skruvkorkar, inte AGM alltså) avger knallgas på något sätt vid boostladdning.

De batterityper som är säkrast i detta fall är slutna batterier med ventilreglering, till den kategorin hör bla AGM och GEL. Optima är ett AGM-batteri, alltså är det batteriet säkrare än ett öppet batteri.

Ventilreglerade batterier har ventiler som släpper ut knallgas ifall batteriet blir överladdat och får ett övertryck inuti, vilket är fallet när batteriet boostladdas. Dock släpps det ut en betydligt mindre mängd knallgas än på öppna batterier, därför är batteriet säkrare. smile

Batteritillverkarna måste ju ange vilka risker det finns med att ladda batterierna, därför måste ju även Optima ange detta eftersom det släpps ut en viss mängd knallgas vid överladdning (men, som sagt, mindre mängd än med öppna batterier).

Kikar man riktigt noga på alla varningstexter hos batterier och laddare rent allmänt så verkar det ju som att man måste ha skyddsdräkt och störtkruka bara för att ladda ett fjuttigt batteri. Man får alltså använda insidan av huvudet och ta vissa saker med en nypa salt. smile

Drönirettab
16 december 2008 · 21 761 Inlägg

vw_performance skrev:
jag har en helt vanlig laddare, alltså den billigaste tänkbara konstruktionen, köpt på biltema. jag har ännu inte vågat koppla på denna på mitt optima gul, för jag vet inte om den klarar att laddas me den laddaren? men är det någon risk att det tar skada av att laddas korta stunder på snabbladdningen (8A) och långsam/underhållsladdning?

Alla AGM-batterier (Optima är ett sånt) ska helst laddas med spänningsreglerade laddare, dvs en laddare som har kontroll på laddspänningen och sedan går över till underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat. Såna laddare brukar ofta inte ha högre spänning än 14,4-14,7 V.

Har man en "billig" laddare utan spänningsreglering så kan den ge ut 15-16 V eller ännu mer när den laddar, då utsätts batteriet för okontrollerad överladdning och släpper ut knallgas ifall man inte själv stänger av laddaren när batteriet har blivit fulladdat.

Risken med en sån laddare är att batteriet överladdas varje gång det laddas, på ett AGM-batteri gör detta större skada än på ett öppet batteri (med skruvkorkar) eftersom man inte kan fylla på med destillerat vatten när syran försvinner. På ett batteri med skruvkorkar så är det ju bara att fylla på ifall syranivån blir för låg, men fortfarande bildas ju knallgas.

Om du laddar dit Optima YT med den billiga laddaren så ska du se till att batteriet inte blir överladdat, hur du ska kunna veta det är dock inte lätt att säga. Då är det ju betydligt bättre att använda en "riktig" laddare som är spänningsreglerad istället, med den så slipper du bekymra dig för att förstöra ditt Optima. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2008)

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Härligt att nån läser bruxen. Då blir det ladda med snö flinga ( beställt c tek 3600)

Jag tror inte heller de nån EXPLOTIONS FARA , och som sagt alla dessa varningar, man ska väll ha skyddsdräkt och skyddsglasögon och andningsmask för att gå ut snart oxå på stan !

Jag tror på dig Drön, tack ska du ha  för att du tagit tid och läsa instruktionerna !
Lite synd jag inte took en med Boost nu nästan, Men vi får se i framtiden sen !
Demo lirar man på nån mässa då ska man väll ha en 25000 C tek eller hur?
Har sett på ebay annars såna som ger 50 och 100amp oxå. Såna extremare för Demo lir
Men det är väll säkrare me ett 25000 C tek antar jag ?

Final_Triumph Avstängd
16 december 2008 · 67 Inlägg

Tokken skrev:
Recondläget som finns på exempelvis 25000 är INTE avsett för slutna batterier om man läser
instruktionsboken.

Jag har laddat både optima gul röd blå och maxxima batterier med Ctek´s laddare och
med RÄTT handhavande och läsning av instruktioner tror ju inte jag att man riskerar att förstöra något.

Detta börjar återigen låta väääldigt bekant med en viss diskution som varit på andra forum för ett eller
ett par år sen, är det någon i tråden som käner sig träffad från dessa diskutioner?

Jag vet i alla fall efter flera års användande att optimas batterier kan laddas utan problem med Ctek´s laddare.. Om så inte vore borde jag procentuellt ha förstört i alla fall ETT batteri.

Om ni nu måste traggla vidare om detta kan ni ju ta det direkt med ctek?
Innan man börjar gissningslekar.

Exakt. Det är så mkt gissningar osv ! Därför skrev jag i tråden vad är rätt och fel i början ! Men jag litar på dig som har grejjerna. Kört och testat och vet andra . Du har dessutom hållt på 20år och tävlar osv
Det är från folk som dig man vill höra saker från ibland, så det inte bara blir gissningar hela jäkla tiden!
Tack du oxå TOKKEN

vw_performance Greve
16 december 2008 · 1 058 Inlägg

Drönirettab skrev:

vw_performance skrev:
jag har en helt vanlig laddare, alltså den billigaste tänkbara konstruktionen, köpt på biltema. jag har ännu inte vågat koppla på denna på mitt optima gul, för jag vet inte om den klarar att laddas me den laddaren? men är det någon risk att det tar skada av att laddas korta stunder på snabbladdningen (8A) och långsam/underhållsladdning?

Alla AGM-batterier (Optima är ett sånt) ska helst laddas med spänningsreglerade laddare, dvs en laddare som har kontroll på laddspänningen och sedan går över till underhållsladdning när batteriet har blivit fulladdat. Såna laddare brukar ofta inte ha högre spänning än 14,4-14,7 V.

Har man en "billig" laddare utan spänningsreglering så kan den ge ut 15-16 V eller ännu mer när den laddar, då utsätts batteriet för okontrollerad överladdning och släpper ut knallgas ifall man inte själv stänger av laddaren när batteriet har blivit fulladdat.

Risken med en sån laddare är att batteriet överladdas varje gång det laddas, på ett AGM-batteri gör detta större skada än på ett öppet batteri (med skruvkorkar) eftersom man inte kan fylla på med destillerat vatten när syran försvinner. På ett batteri med skruvkorkar så är det ju bara att fylla på ifall syranivån blir för låg, men fortfarande bildas ju knallgas.

Om du laddar dit Optima YT med den billiga laddaren så ska du se till att batteriet inte blir överladdat, hur du ska kunna veta det är dock inte lätt att säga. Då är det ju betydligt bättre att använda en "riktig" laddare som är spänningsreglerad istället, med den så slipper du bekymra dig för att förstöra ditt Optima. smile

du menar älltså att även underhållsladdning med min "snik" laddare kan förstöra optimat?

PoLoud =D
Drönirettab
16 december 2008 · 21 761 Inlägg

Jag vet inte om din laddare kan vara skadligt för ett Optimabatteri (eller andra slutna batterier) när den står i läge för underhållsladdning, det beror på vilken spänning den ger ut i det läget. Det är ju heller inte bra med för låg spänning, då blir inte batteriet fulladdat.

Med ordet "underhållsladdning" menas att laddspänningen är anpassad så att laddaren kan vara påslagen under lång tid utan att batteriet riskerar att bli överhettat eller överladdat. För att batteriet inte ska råka ut för detta så brukar laddspänningen vid underhållsladdning vara ca 13,2-13,8 V.

En sån låg spänning kan inte ladda upp ett batteri helt fullt, därför ska batteriet vara fulladdat innan man använder underhållsladdning. Man måste alltså först ladda upp batteriet på "vanligt" sätt, dvs med 14,4-14,7 V spänning. Underhållsladdningen är bara till för att batteriet ska fortsätta att hålla sig fulladdat ifall det står oanvänt ett långt tag, inte för att ladda upp ett batteri.

Om din laddare bara ger ut typ 13,2-13,8 V laddspänning på underhållsläget så innebär det att Optimabatteriet inte kommer att bli fulladdat ifall du har tänkt dig att ladda batteriet på vanligt sätt. smile

Victorduvet
16 december 2008 · 395 Inlägg

Freddeponken skrev:

Victorduvet skrev:
När jag byggde i sommras satte jag in ett rött under huven, ett gult bak, och kompletterade med ett stort Tudor maxxima lastbilsbatteri smile  funkade kanon även fast det var 3 olika. Och jag kunde spela länge med bilen avstängd smile

hehe fet gardering där...hur gjorde du med generatorn?

Original generatorn funkade så länge jag hade ljudet i bilen,
Den ligger på 120amp original smile

BMW 520 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang