2279
Sök

beräkna längd på basreflexrör

37 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Jag har två stycken gamla 10" mgr f-25w (gula modellen) som jag tänkt slänga in i vinterbilen, inget seriöst bygge bara lite kul dunk i vinterkylan smile
Hittade en gammal låda på vinden med 100l invändig lådvolym som jag tänkt stoppa dem i. Lådan har redan två hål på 7cm diameter.
Nu är då frågan om någon vill hjälpa mig räkna ut vilken längd jag ska ha på rören för att få bästa möjliga avstämning på lådan?
Info om elementen finns här http://www.ljudia.se/pdf/251224.pdf
Senast redigerat av aTTi (6 oktober 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
6 oktober 2008
har lådan rätt volym för det första?

Dog food lid. Backwards

37 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
har lådan rätt volym för det första?

You tell me..

37 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Som sagt inget vidare seriöst bygge. Vill bara göra det bästa av det jag har.

21 761 Inlägg
6 oktober 2008
Du skrev ett "f" för mycket i länken, fungerar inte. wink

21 761 Inlägg
6 oktober 2008
Basarna borde kunna fungera i den där lådan tycker jag, med tex 40 Hz avstämning så ska det spela ganska neutralt utan jättepeakar. Att köra med två st 3" rör kanske går bra under förutsättning att konade trattar används, men dubbla 4" är bättre enligt mig. Då görs längden ca 20cm.

Med dubbla 3" rör så ska rörlängden vara ca 6cm.

37 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
tack! ska testa med 4" rör då, bara såga lite i lådan så går det nog. Antar att konade trattar är att föredra även vid användande av 4" rör?
Blir avstämningen högre eller lägre om man kortar ner rören?

16 197 Inlägg
6 oktober 2008
avstämmningen bilr högre om du kortar rören..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
6 oktober 2008
aTTi skrev:
Antar att konade trattar är att föredra även vid användande av 4" rör?

Egentligen inte ur "flåsljudssynpunkt", men kanske monteringen underlättas eftersom det är bra yta att sätta fast i lådan. smile

37 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Hittade 3" rör hemma, kapade dem till 6 cm och satte i. Lät klart över förväntan! Inget finljud direkt, men trycket duger smile
Men mycket vill ju ha mer...
Har två basar till av samma sort, i lite sämre skick men fullt funktionsdugliga, och en lika dan låda till dem.
basarna har enkel talspole på 6 ohm som jag seriekopplar till 3 ohms slutlast. Steget är ett dls ca12 monoblock som ska vara 1ohm stabilt och då ge 500w.
Visst ska det gå bra att koppla in bägge lådor till steget? Det har ju dubbla ingångar. Hur blir det med lasten, blir det fortfarande 3ohm till steget med bägge lådor inkopplade?
Senast redigerat av aTTi (8 oktober 2008)

21 761 Inlägg
8 oktober 2008
aTTi skrev:
basarna har enkel talspole på 6 ohm som jag seriekopplar till 3 ohms slutlast.

Nja, det gäller att skilja på seriekoppling och parallellkoppling. För att få 3 Ohm så parallellkopplar du basarna (plus på plus och minus på minus), jag antar att det är så du menar. smile

aTTi skrev:
Visst ska det gå bra att koppla in bägge lådor till steget? Det har ju dubbla ingångar. Hur blir det med lasten, blir det fortfarande 3ohm till steget med bägge lådor inkopplade?

Ja, det går bra att koppla båda lådorna. Ditt steg har dubbla utgångar, men de är ihopkopplade med varandra inuti steget. Det innebär att när du kopplar in båda lådorna så kommer den totala impedansen att vara 1,5 Ohm, vilket inte ska vara några problem för detta steg.

Tänk bara på att steget drar lite mer ström med den belastningen, ca 50-55A kan det dra ifall du spelar med full RMS-effekt.

37 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
ok då, paralellkoppling.. plus från bägge element till plus på terminalen o lika med minus.
Då blir det med andra ord rätt bra med effekt från steget. Hoppas mitt gamla trötta batteri orkar med nu bara. Och kablarna, räcker 16mm?

21 761 Inlägg
8 oktober 2008
16mm2 räcker, men det är ingen nackdel med grövre kabel ifall du i framtiden vill uppgradera systemet. smile
16mm2 kabel får ha upp till 60A säkring, dvs aningen högre än vad steget teoretiskt borde dra.

Sök