7556
Sök

Inkoppling högtalare fram - går det att använda utgångarna för bakre?

Student
62 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Jahapp nu innan körkortet e på tiden att man pillar i lite ljud i bilen

Jag ska ha två basar i skuffen, som ja ska köpa i ett paket med slutsteg. I hatthyllan två 6.9:or kopplade till ett separat mindre steg, via lågnivån som ja drar vidare från slutsteget till basarna.

Men sen tänker ja ha två högtalare och två diskanter i fram. Dessa tänkte jag koppla in på huvudenhetens inbyggda förstärkare. Och om man tittar på typ kopplingsscheman för ISO-kontakterna så finns det följande ut/ingångar för högtalare:

+ och - Vänster fram
+ och - Höger fram

+ och - Vänster bak
+ och - Höger bak.

Det jag undrar är om det går att pilla dit diskanterna (som ska sitta i fram) på utgångarna för höger resp. vänster bak och högtalarna på utgångarna för höger resp. vänster fram, eller om det låter helt fuckat då med ljudbild o dyl. i och med att diskanterna kommer sitta i fram, även fast de är inkopplade på utgång för bakre högtalare.

Det andra alternativet är ju att parallellkoppla en högtalare och en diskant på varje sida och driva båda på utgångarna för höger resp. vänster fram. Men som bekant kan man ju få låg independans å bränna stereon. Å de vill man ju inte, eller hur big_smile

och JA jag vet att man kan räkna ut vilken independans de blir å de, men ja har inte orkat ta reda på motståndet i högtalarna/diskanterna. De e enda ja vill veta är om man kan koppla in diskanterna på utgångarna för bakre högtalarna, även fast de ska sitta fram, utan att det låter arne när man lirar.

Tacksam för svar cool

Stek en stek

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 oktober 2008
kör med två  vägs högtalare javisst det gåt utmärkt  men om du ska ha högtalare och diskanter borde du ha delningsfilter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Smålänning
7 887 Inlägg
7 oktober 2008
Ja, du kan koppla både mellan och diskant på samma utgång. är så det är tänkt från början.

Men ditt sätt har jaf också funderat på, ett enkelt sätt att justera diskantnivån.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Student
62 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
okej.. men delningsfilter säger du.. ja trodde de va till lågnivåutgångarna? Jag är inte helt insatt i de dära men.

och delningsfiltret tar väl bort vissa frekvenser eller hur? Säg att du då paralellkopplar en diskant och en högtalare (eller mellan som ni grymma grabbar säger wink) och kopplar in ett delningsfilter där. Om man då ställer in den på ett visst frekvensintervall, kan då inte till exempel diskanten försvinna helt? eller e de jag som tänker helt åt helvete?

Stek en stek

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 oktober 2008
Skulle själv kört sexniorna på det inbyggda och framsystemet på steg.....eller nej rättare sagt. Jag skulle skippat bakhögtalarna big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Student
62 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Skulle själv kört sexniorna på det inbyggda och framsystemet på steg.....eller nej rättare sagt. Jag skulle skippat bakhögtalarna big_smile

Ok.. de e bara de att ja vill ha lite diskant i baksätet också, så folk slipper sitta å må illa när man drar nån basig låt. (De sitter diskant och mellanregister i 6.9:orna) Dessutom orkar ja inte dra en massa extra kabel till framsystemet, när ja kan dra de direkt från stereon. För nåt slutsteg får de nog inte plats i fram
Senast redigerat av Brojlern (8 oktober 2008)

Stek en stek

448 Inlägg
8 oktober 2008
varför basar & 6x9 or ?
6x9orna bara förstör ljudet ändå om du blandar

Xzit

Student
62 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
XzitXR3I skrev:
varför basar & 6x9 or ?

För att det finns både diskant och mellanregister i dom också, vilket ja tycker e skönt för då har man de i bak också och ja pallar inte koppla in högtalare i dörrarna (ser fel ut med högtalare i hatthyllan) och dessutom e ja snål och hade dom där 6.9:orna låg sen ja rev ur syrrans bil. diskanterna som ska sitta i fram var också från den för övrigt.

dessutom tror ja inte ljudet förstörs sådär jättemycket om man ställer in grejerna rätt. polarn har samma kombination och ja hör fan inge fel på de iaf.

Stek en stek

7 241 Inlägg
9 oktober 2008
Brojlern skrev:
XzitXR3I skrev:
varför basar & 6x9 or ?

För att det finns både diskant och mellanregister i dom också, vilket ja tycker e skönt för då har man de i bak också och ja pallar inte koppla in högtalare i dörrarna (ser fel ut med högtalare i hatthyllan) och dessutom e ja snål och hade dom där 6.9:orna låg sen ja rev ur syrrans bil. diskanterna som ska sitta i fram var också från den för övrigt.

dessutom tror ja inte ljudet förstörs sådär jättemycket om man ställer in grejerna rätt. polarn har samma kombination och ja hör fan inge fel på de iaf.

Kör du framsystemet på steg och 6x9-orna på enheten.

Student
62 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Brojlern skrev:
XzitXR3I skrev:
varför basar & 6x9 or ?

Nej tvärtom (som ja skrev i början) "Jag ska ha två basar i skuffen, som ja ska köpa i ett paket med slutsteg. I hatthyllan två 6.9:or kopplade till ett separat mindre steg, via lågnivån som ja drar vidare från slutsteget till basarna.

Men sen tänker ja ha två högtalare och två diskanter i fram. Dessa tänkte jag koppla in på huvudenhetens inbyggda förstärkare. "

Stek en stek

7 241 Inlägg
9 oktober 2008
Brojlern skrev:
Lonefox skrev:
Brojlern skrev:

Nej tvärtom (som ja skrev i början) "Jag ska ha två basar i skuffen, som ja ska köpa i ett paket med slutsteg. I hatthyllan två 6.9:or kopplade till ett separat mindre steg, via lågnivån som ja drar vidare från slutsteget till basarna.

Men sen tänker ja ha två högtalare och två diskanter i fram. Dessa tänkte jag koppla in på huvudenhetens inbyggda förstärkare. "

Med ett sämre ljud för din del på köpet.

Det är därför jag säger att du skall köra framsystemet på steg och 6x9-orna på enheten. För de behöver du inte spela så högt med för att de där bak skall få mer än bara bas.....därför kan du sänka nivån på den via enheten.

Student
62 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Brojlern skrev:
Lonefox skrev:

Med ett sämre ljud för din del på köpet.

Det är därför jag säger att du skall köra framsystemet på steg och 6x9-orna på enheten. För de behöver du inte spela så högt med för att de där bak skall få mer än bara bas.....därför kan du sänka nivån på den via enheten.

Ok ja e inte helt säker på hur ja ska göra än, för ja e lat som sagt, och ja tycker de känns jobbigt å först dra bak lågnivån till ett slutsteg och sen dra fram högtalarkablar därifrån till framsystemet, när enheten sitter mycket lämpligare till. Men men.. de löser sig nog wink ska klura lite på de, men tack för tipset i alla fall big_smile
Senast redigerat av Brojlern (9 oktober 2008)

Stek en stek

Sök