Framhögtalarmontering i Volvo 850

AC_Performance
21 februari 2006 · 7 Inlägg

Hej! Jag tänkte om någon av er möjligen visste hur man på ett bra sätt kunde fästa framhögtalarna i en Volvo 850. För tillfället har jag satt fast högtalarna på deras originalplatser, men där gör högtalarna inte mycket annat än skakar dörrpanelerna, på grund av att originalfästena är alldeles för klena.

Samt har jag det problemet att dörrsidorna skakar väldigt mycket när man spelar lite högre, vilket förstör ljudet.

Finns det någon som har en bra idé hur man kunde fästa högtalarna på ett ordentligt sätt utan att förstöra inredningen? Gärna bilder om möjligt.

nofearsy Bilbyggare
21 februari 2006 · 225 Inlägg

vad har du för klena dörrsidor?, mina pallar med inte helt orginala högtalare på väldigt hör frekvens big_smile

annars vet jag inte smile

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Evil_Genius_Garage *Gysot*
21 februari 2006 · 472 Inlägg

Har du köp nya högtalar distanser??

Finns på BRL annars..Sen får du kolla så att alla fästen på dörrsidan finns kvar så att den håller sig kvar..Ska inte glappa..Finns att köpa nya på volvo annars..

Annars får du bygga om dörrsidan så du kan sätta i lite större högtalare typ 6.5"

Testa detta...

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
AC_Performance
21 februari 2006 · 7 Inlägg

Är det någon skillnad på originaladaptrarna och tillbehörsgrejerna?

AC_Performance
21 februari 2006 · 7 Inlägg

Vilka distanser mena du då? Finns det distanser till framhögtalarna? Det är inte så att hela dörrsidan skallrar, utan själva "koppen" högtalaren sitter i. Kan bero på att den är gjord av så tunn plast. smile

GerryB
21 februari 2006 · 44 Inlägg

Är det bara "kopperna" som skallrar?
Då tycker jag du ska ta bort dom :-)

Jag hade original högtalare med original resonans distanser när jag köpte min bil, det lät iofs bra sådär, men på högre volymer burrade det och kom missljud ungefär som du beskriver.

Min lösning blev att byta ut högtalarna och därmed resonans styckena med!
Detta hjälpte förvisso inte eftersom det var kraftigare högtalare så hela dörrsidan skakade istället.
Fyllde dörrarna med dämpull och då försvann det problemet. Tills det började komma missljud från andra ställen :-)

Har även experimenterat med egen byggda kick-paneler i en polares 850, det var lösningen på den :-) Det går aldrig att bli av med allt, just som du uppdaterar ditt ljud eller har löst ett problem så kommer det förmodligen dyka upp något annat du stör dig på :-)  Hoppas dock att mina tipps kan hjälpa  !

/ Gerry

AC_Performance
21 februari 2006 · 7 Inlägg

Tack för tipsen! Vilka resonansstycken lade du dit då?

AC_Performance
21 februari 2006 · 7 Inlägg

Problemet är egentligen att dörrsidorna "äter upp" all bas. Man hör absolut ingen bas när man spelar med bara framhögtalarna. Dom klarar av att prestera hyggligt med bas, det vet jag. Jag har tätat runt skålen med silikon, och sett till att högtalarna är i fas och att det är tätt, men ändå får man inte fram någon bas! Vad är felet?

Drönirettab
22 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Vilken frekvens har du delat dem med ?

AC_Performance
22 februari 2006 · 7 Inlägg

Spelar från botten till 3,5 khz...Egentligen borde man få bort dom lägsta frekvenserna (dela vid ca 60-70 hz) men detta är inte möjligt då jag inte har kopplat dom till något slutsteg, utan driver dom med spelarens inbyggda (JVC-KD611G).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang