5752
Sök

Funkar denna lådan till min bas.....??

406 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Har inget eget lådberäkningsprogram så jag tänkte be om lite hjälp.

Har tillgång till en 33 liters basreflexlåda(inklusive element)
Basen är en rockford punch pch-124  o dom enda uppgifterna jag har är följande:

Vas: 152.9
Qts: 0.29
Fs: 31

Så frågan lyder: Hur långt/stort ska porten vara för att det ska låta någotsånär vettigt, jag vet att lådan troligtvis är för liten men man tager vad man haver.........

Vore tacksam för tips.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
Vart har du fått tag på dessa parametrar?

Har sökt på RF:s hemsida, men enligt dem så är det lite andra siffror på basarna. smile
Men även med de värdena (från 1993) som står på deras hemsida (Vas=133,1 liter, Fs=32 Hz, Qts=0,30) så är lådan i underkant tycker jag, runt 50 liter avstämd till 40 Hz verkar vara mer lämpligt.
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2008)

406 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vart har du fått tag på dessa parametrar?

Har sökt på RF:s hemsida, men enligt dem så är det lite andra siffror på basarna. :)
Men även med de värdena (från 1993) som står på deras hemsida (Vas=133,1 liter, Fs=32 Hz, Qts=0,30) så är lådan i underkant tycker jag, runt 50 liter avstämd till 40 Hz verkar vara mer lämpligt.

Nja ja googla det o därav parametrarna o denna "gamla" basen hitta ja inte på deras hemsida.
Grejen är att det bara ska vara till en polare som vill ha "lite mer" dunk än bara sina dörrhögtalare men de skadar ju inte om porten är någotsånär uträknad...........det blir iaf. denna storlek på lådan

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
Det skulle kunna fungera med bara 3" rör som är 15cm långt (omkring 40 Hz avstämning), men då måste det vara konade trattar i båda ändar av röret för att undvika flåsljud när han spelar högt. smile

Alternativet är 4" rör (vanligast till 12" bas), fast röret blir 41cm långt för att få samma avstämning. Blir till att vinkla röret i så fall.

Med den här lådvolymen så blir det inget "megadunk", fast det har du nog redan räknat ut. Frekvensgången liknar mer det som en sluten låda spelar.
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2008)

406 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det skulle kunna fungera med bara 3" rör som är 15cm långt (omkring 40 Hz avstämning), men då måste det vara konade trattar i båda ändar av röret för att undvika flåsljud när han spelar högt. smile

Alternativet är 4" rör (vanligast till 12" bas), fast röret blir 41cm långt för att få samma avstämning. Blir till att vinkla röret i så fall.

Med den här lådvolymen så blir det inget "megadunk", fast det har du nog redan räknat ut. Frekvensgången liknar mer det som en sluten låda spelar.

Jo jag började fundera i dom banorna att man skulle köra me sluten låda istället kanske.....lådvolymen är ju inte så JÄTTEviktig då men samtidigt missar man ju lite djupbas.............

Ska tillägga att röret som sitter i lådan idag e 4" o 20 cm långt.....hmmm lär ju inte funka iaf.

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
Med det där röret så ser det ut som runt 50 Hz avstämning enligt mitt program, lite för högt för att få ut någon djupare bas. Testa gärna 3" röret som jag föreslog, kan ju fungera hyffsat ändå.

406 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med det där röret så ser det ut som runt 50 Hz avstämning enligt mitt program, lite för högt för att få ut någon djupare bas. Testa gärna 3" röret som jag föreslog, kan ju fungera hyffsat ändå.

Ja får testa det....tackar för svaren.

Ha en trevlig helg(det som återstår)

Sök