6175
Sök

Räkna ut Baslåda

685 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Jag tänkte börja bygga ihop min baslåda nu då jag får mina grejor imorgon och undrade om någon snäll själ där ute kunde hjälpa mig få ihop en låda.

Det kommer sitta 2st Hertz ES300D (http://www.blekingebilradio.se/default.aspx) i samma låda då jag bara vill ha 1 port.

Bilen är en 850 Sedan och de kommer spelas mest Hardstyle och hiphop låtar med bra bas.

//Fredrik

21 761 Inlägg
12 oktober 2008
Har inte butiken gett något förslag?

Han som äger butiken är mycket duktig på bilstereo, han borde kunna ge bra förslag som passar både din bil och musiksmak tycker jag. smile
Det finns ju några förslag på deras sida.

685 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
jag har inte köpt dom på blekingebilradio. köpte dom hos ljudbyggaren i helsingborg.

Vilken Hz borde jag köra på då? och hur gör jag med röret? kan man få ner längden på de genom att köra större/mindre rör och ändån få samma effekt? 46 cm rör blir rätt långt tongue

Avstängd
68 Inlägg
12 oktober 2008
ska du ha porten genom hatthyllan eller hur har du tänkt?

168db!!

685 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
ska ha porten genom skidluckan (armstödet) och 1 bas på var sida om mot ryggstödet.

hmm. har även ett annat litet problem. jag köpte ett kabelkit men har glömt vilken tjocklek det var på kablen. paketet har jag inte kvar då vi bytade högtalar kabel inne i affären till en i bättre kvalitet. jag skalade upp en bit på kablen och mätte och får diametern 5,5 mm.

r2*pi = 23,7

ska jag räkna detta som 25mm2 eller 21mm2 kabel? tongue
Senast redigerat av Snoogiloo (12 oktober 2008)

685 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
ingen som kan hjälpa mig? :S

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Snoogiloo skrev:
jag skalade upp en bit på kablen och mätte och får diametern 5,5 mm.

r2*pi = 23,7

Det där är svårt att kolla upp, det beror ju bla på hur "hårt" man trycker ihop skjutmåttet och även hur pass "rund" trådflätningen är. Jag kollade nyss på en 21mm2 kabel, den var 10mm i ytterdiameter (höljet) och ca 6-7mm i tråddiameter. Fast det var väldigt svårt att mäta eftersom flätningen av trådarna i princip var stjärnformig. smile

Angående lådan så har jag räknat på en basreflexlåda, volymen är inklusive basar men exklusive rör. Orsaken att röret inte ingår i volymen är att jag inte vet hur mycket som kommer att sitta inuti lådan, men det kan du lätt räkna ut själv. smile

94 liter med 6" rör som är 38cm långt, dämpmatta på väggarna inuti lådan. Röret tar upp 0,2 liter per cm. Avstämningen är beräknad till ca 35 Hz, vilket är ganska lågt, fast om basen blir för djup (eller låter bättre med en dörr öppen) så kan du korta av röret med några cm i taget och lyssna hur det blir.

Förresten, se till att göra en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, annars är det inte säkert att du får in allt ljud i kupén. En polare byggde i en 850 och han var tvungen att göra lådan riktigt tät mot ryggstödet för att få bra ljud, resultatet blev mycket bra tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (13 oktober 2008)

685 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Snoogiloo skrev:
jag skalade upp en bit på kablen och mätte och får diametern 5,5 mm.

r2*pi = 23,7

Det där är svårt att kolla upp, det beror ju bla på hur "hårt" man trycker ihop skjutmåttet och även hur pass "rund" trådflätningen är. Jag kollade nyss på en 21mm2 kabel, den var 10mm i ytterdiameter (höljet) och ca 6-7mm i tråddiameter. Fast det var väldigt svårt att mäta eftersom flätningen av trådarna i princip var stjärnformig. smile

jo det har du  helt rätt i att den e tongue jag tog kontakt med tony på ljudbyggaren och fick reda på svaret direkt smile det var en 21mm2 kabel smile

Drönirettab skrev:
Angående lådan så har jag räknat på en basreflexlåda, volymen är inklusive basar men exklusive rör. Orsaken att röret inte ingår i volymen är att jag inte vet hur mycket som kommer att sitta inuti lådan, men det kan du lätt räkna ut själv. smile

94 liter med 6" rör som är 38cm långt, dämpmatta på väggarna inuti lådan. Röret tar upp 0,2 liter per cm. Avstämningen är beräknad till ca 35 Hz, vilket är ganska lågt, fast om basen blir för djup (eller låter bättre med en dörr öppen) så kan du korta av röret med några cm i taget och lyssna hur det blir.

Jag frågade även om en rekomenderad låda när jag ändån höll på och han rekomenderade en 75liters låda med en 4" port på 20cm.

Vilken är skillnaden mellan era lådor?

Drönirettab skrev:
Förresten, se till att göra en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, annars är det inte säkert att du får in allt ljud i kupén. En polare byggde i en 850 och han var tvungen att göra lådan riktigt tät mot ryggstödet för att få bra ljud, resultatet blev mycket bra tycker jag.

Jag har också fått höra det i en tidigare tråd jag gjorde smile räcker det med att man gör en trä ram och lägga något gummi eller något runt ramen som ligger tätt intill ryggstödet?

Hade tänkt att ha ryggstöden fällda medans jag inte har mer än 1 passagerare för att få in allt ljud så vill inte fästa det helt i stolsryggen.

//Fredrik

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Snoogiloo skrev:
Jag frågade även om en rekomenderad låda när jag ändån höll på och han rekomenderade en 75liters låda med en 4" port på 20cm.

Vilken är skillnaden mellan era lådor?

Mitt förslag ger i teorin aningen mer tryck vid 30-40 Hz , men det är ingen jätteskillnad (kanske ca 1,5-2dB). Jag blir dock fundersam över att han bara rekommenderar ett 4" rör till dubbla 12" basar, risken för flåsljud vid hög ljudnivå borde vara stor. Avstämningen i Tonys förslag verkar vara ungefär som i mitt förslag.

Tony har ju säkert testat den där basen en del, jag har däremot inte testat den. Då är det upp till dig att välja vilket förslag du vill prova. smile

Snoogiloo skrev:
Jag har också fått höra det i en tidigare tråd jag gjorde smile räcker det med att man gör en trä ram och lägga något gummi eller något runt ramen som ligger tätt intill ryggstödet?

Hade tänkt att ha ryggstöden fällda medans jag inte har mer än 1 passagerare för att få in allt ljud så vill inte fästa det helt i stolsryggen.

Att fälla ner ryggstödet funkar mycket bra, då kommer ju ljudet lätt in i kupén. Polaren la ner rejält med tid att täta, han använde både fogskum och plastning så att det även blev tätt mot hatthyllan. Kan nog fungera med en gummilist runt ramen också, men jag är inte säker.

685 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hmm svårt att välja hmm får se vad priset för 1 låda blir. kanske kan göra 2 st och testa båda förslagen:)

Du tror inte att du kan ta lite bilder på hur din polare gjorde så jag får en ide om hur jag ska göra? kunde han fälla ner ryggstödet då? för isåfall förstår jag inte rikigt hur du menar med fogskum etc hmm

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
13 oktober 2008
du kan ju inte åka m ett säte nerfällt för tusan, vad tattaraktigt.. bygg riktigt ist så blir det bra. min polare hade sina basar åt andra hållet i sin 850 och det var tydligen bättre.
Senast redigerat av Sqweebz (13 oktober 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Sqweebz: Jo, det funkar bra att ha basarna bakåt också, det hade polaren eftersom han inte fick till tätningen mot ryggstödet först. smile

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Snoogiloo skrev:
Du tror inte att du kan ta lite bilder på hur din polare gjorde så jag får en ide om hur jag ska göra? kunde han fälla ner ryggstödet då? för isåfall förstår jag inte rikigt hur du menar med fogskum etc hmm

Jo, han kunde fälla ner rygstödet. Det gjorde han när han tävlade i Bassrace.

Bilder kan jag inte ta, dels bor han nästan 150 mil från mig och dels har han byggt om i bilen och satt dit dubbla 18" basar. Finns snart inte mycket kvar av den bilen. wink
Ska se om jag hittar några projektbilder som han själv har tagit, kanske kan länka iaf.

685 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
ojdå tongue skulle vara snällt om du kunde försöka fixa fram de smile

hörs nästan som om de va du som sa samma sak i den andra tråden med för de va osså med fogskum etc smile

Var hade han fogskum? för om han sätter fogskum mellan baffel och ryggstöd så borde ju de sitta fast i ryggstödet

21 761 Inlägg
13 oktober 2008
Snoogiloo skrev:
hörs nästan som om de va du som sa samma sak i den andra tråden med för de va osså med fogskum etc smile

Inte omöjligt, jag babblar ju en hel del. wink
Har inte kollat.

Snoogiloo skrev:
Var hade han fogskum? för om han sätter fogskum mellan baffel och ryggstöd så borde ju de sitta fast i ryggstödet

Jag skrev nog lite fel där. Han fogskummade inte mot ryggstödet, istället fogskummade han både mot hatthyllan och sidorna på karossen. Här är iaf en länk till hela projektet:

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t … hlight=850

685 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
aha. så han täppte till allting på sidorna och uppåt. nu förstår jag hur du menar big_smile

ska ta och läsa igenom den tråden när jag kommer hem från skolan. tackar så mycket för all hjälp big_smile

Sök