13 oktober 2008
Trådstartare
Tjena,
Jag har köpt en wakeboardbåt från USA.
Sjukt fet stereo i den (iaf enligt mina mått) dock låter ljudet allt annat än klockrent.
Låter galet mycket, men inte jättebra ljudkvalitet helt enkelt.
Så här ser systemet ut:
Clarion DXZ484USB (headunit)
Slutsteg mellanregister och diskanter:
Kicker 850.4
Stereo 2 Ohm: 4 x 215 W
Mono bryggat 4 Ohm: 2 x 425 W
Högtalare:
2 x Kicker KMT6 (tornhögtalare)
4 Ohm, 150 W RMS
6 x Kicker RS56.2
4 Ohm, 90 W RMS
Slutsteg bas:
Audiobahn HCT2300A
1ohm RMS mono 2400 W stereo (900Wx2 Kanaler)
2ohm RMS mono 1200 W stereo (600Wx2 Kanaler)
4ohm RMS mono 600 W stereo (300Wx2 Kanaler)
Basar:
2 x Kicker 12" L7
2 ohm dual coil, 750 W RMS
Som det är nu är kicker amp:et brygg-kopplat till två kanaler. Ena kanalen driver 4 st RS56.2 andra kanalen driver 2 st kicker KMT6 och 2 st RS56.2.
Dessa låter fint, men problemet är att RS56.2 bottnar långt innan kicker KMT6 och därför kan jag inte spela mina KMT6 i närheten av max (snarare ca 60%).
Alla högtalare är i par seriekopplade och parallelkopplade med ett annat par till 4 ohm per bryggad kanal.
Bas-ampet är bryggat. Coilsen är paralell-kopplade så att basarna får 1 ohm var, därefter seriekopplade till 2 ohm tillsammans. Basarna bullrar väldigt mycket. Jag vet att kicker knappast är bäst ljudkvalitet, men detta är bara löjligt. Funkar fint vid låga volymer, men sen brölar de snarare än låter snyggt.
Basarna sitter för övrigt i små portade lådor.
Är det bättre att driva 2 kanaler á 1 ohm, alltså stereo ur ampet?
Eller 2 kanaler á 4 ohm (blir av med väldigt mycket effekt då)?
Tacksam för tips på hur jag bör koppla det här.
Vad jag är ute efter är att få bättre ljudkvalitet ur basarna och mer ljud ur mina KMT6.
Tack!
Mikael