Vad är felet på bilen? Saab 9000 cc 88B

Mussie
14 oktober 2008 · 120 Inlägg

volvo_850glt skrev:
låter lite som slavcylindern elr är det helt enkelt kopplingen, byta precis min tror delarna kostar 1500-2000 på speedparts billigast på alla ja leta på, sen arbetet beror på vem som gör de å om de e vit elr inte.

Ja, jag är så dålig på detta med bilar så jag ska lämna in den på en auktoriserad saab verkstad och låta dem bedömma mitt problem. ska besiktiga den snart och dörrarna har också slutat att öppnas innifrån, aja offtopic. men tack för svaret.

fullkorn Molesta la breasta!
14 oktober 2008 · 69 Inlägg

Mussie skrev:
jo jag ska se om det finns ett fordonsgymnasium i närheten.

Då kommer du få tillbaka bilen nästa jul, utan däckmönster och skitigt stoltyg.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
Garfield
14 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

Bilen går alltså precis lika bra som innan bara att kopplingspedalen går lättare nu? Är det rätt uppfattat?
Det sitter en fjäder nere vid kopplingspedalen. Kollat att den är hel och sitter där den ska?

Att detta "felet" skulle bero på att du motorbromsat låter myyycket osannolikt.

discokapten Kapten på disco!
14 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Nej, kopplingen tar ingen stryk av att motorbromsa. Sen vet jag inte riktigt hur man gjorde innan lamellkopplingen kom, men jag har aldrig kört en manuell bil utan lameller heller.

Jag kommer inte ihåg om det är hydralkoppling eller wirekoppling på 9000, om det är wire så är det väl bara en justering som du utan problem kan göra själv, sen förstår jag inte vad problemet är? Ditt dragläge är mindre? Mjukare? Försök förklara en gång till för mig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Garfield
14 oktober 2008 · 1 019 Inlägg

discokapten skrev:
Jag kommer inte ihåg om det är hydralkoppling eller wirekoppling på 9000,

Hydraulisk på 9000.

perzy Snål gnällspik
14 oktober 2008 · 402 Inlägg

Jag fattar inte din frågeställning riktigt...men ett extremt vanligt problem på 9000 är att slavcylindern till kopplingen pajar. Det blir då svårt att koppla ur.  Kopplingspedalen kan fastna i nedtrampat läge. Gör den det?

Slavcylindern sitter vid pedalerna och kostar ca 1500 kr. På verkstad kostar det väl kanske 2000 att byta.

Volvo S80 2,9.
Slattabjornen
14 oktober 2008 · 53 Inlägg

perzy skrev:
Jag fattar inte din frågeställning riktigt...men ett extremt vanligt problem på 9000 är att slavcylindern till kopplingen pajar. Det blir då svårt att koppla ur.  Kopplingspedalen kan fastna i nedtrampat läge. Gör den det?

Slavcylindern sitter vid pedalerna och kostar ca 1500 kr. På verkstad kostar det väl kanske 2000 att byta.

Visst brukar detta hända. Men att det är en åkomma som speciellt drabbar 9000, vet jag inte. Jag har reparerat åtskilliga BMW, MB, Japaner m.fl med hydraulisk kopplingsmanövrering i samma ofattning som SAAB.

Vill göra en rättelse här om vokabulären så att det inte blir missförstånd om tid ska beställas på verkstad.
På SAAB 9000 85-89 sitter kopplingens HUVUDcylinder under den svarta plasten mellan vindruta och motor.
http://img361.imageshack.us/img361/9195/huvudcylinderkoppling9krr3.jpg
Fr.om årsm. 90 sitter HUVUDcylindern nere vid pedalerna.
Till båda dessa cylindrar finns det renoveringssatser, men frågan är om det inte är bäst att sätta i ny på så gammal bil. Brukar visst inte kosta så förfärligt mkt.
Vettigt kan vara att också fundera på slangen mellan huvud och slavcyl. Gamla slangar kan släppa ifrån sig gummibitar inuti som kan totalsabba en ny slavcylinder.

Kopplingens SLAVcylinder sitter i kopplingskåpan på växellådan, för att komma åt den måste lådan ner.
Rekommenderar inte att renovera cylindern. Byte till ny som gäller där.

F.ö ganska förvirrad tråd det här. Dels beroende av trådskaparens oförmåga att beskriva felet/problemet, dels på grund av alla inlägg där det gissas hejvilt trots att man "erkänner" att man inte kan så mkt om bilar. Liknar faktiskt inläggen i div moppeforum. Tjoo.lol

Senast redigerat av Slattabjornen (14 oktober 2008)

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Coffen Håltagare
14 oktober 2008 · 239 Inlägg

instämmer big_smile

pattilatti2 skrev:
ja de måste ju va de som är felet tongue
en riktig mekaniker har talat big_smile

KimVsWorld skrev:
Hej.

Min bil har svikit mig.  Jag vet inte vad det är för fel?
Jag kör en Saab






roll

te_wik Forummoderator
14 oktober 2008 · 12 813 Inlägg

Hej,
Som du kanske har hört redan i tråden wink så är det mest troligt cylindern som pajjat.

Jag har oxå lite svårt att skilja på huvud och slavcylinder tongue

Men hursom helst, hade samma symptom på min koppling. Tills den gav upp helt och pedalen gick tomt.

Tog bort cylindern som sitter på språngkåpan (slavcylinder??)
och den såg ut såhär;
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/ihop%20plockning2/trasigkopplingscylinder.jpg

Den ska ju helst vara i ett stycke ;p

Så all vätska kom ut mellan motor och växellåda.

rengjorde allt och plockade ihop den igen och nu fungerar det kalas..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mussie
14 oktober 2008 · 120 Inlägg

te_wik skrev:
Hej,
Som du kanske har hört redan i tråden wink så är det mest troligt cylindern som pajjat.

Jag har oxå lite svårt att skilja på huvud och slavcylinder tongue

Men hursom helst, hade samma symptom på min koppling. Tills den gav upp helt och pedalen gick tomt.

Tog bort cylindern som sitter på språngkåpan (slavcylinder??)
och den såg ut såhär;
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … linder.jpg

Den ska ju helst vara i ett stycke ;p

Så all vätska kom ut mellan motor och växellåda.

rengjorde allt och plockade ihop den igen och nu fungerar det kalas..

Mvh Tommy

Ja det känns som att pedalen går tomt. Innan var kopplingen känsligare. Om man släppte upp den för snabbt fick man motorstopp dvs om man inte gasade samtidigt. Men nu kan jag släppa upp kopplingnen jätte snabbt utan gas, och det blir ingen motorstopp.

Mussie
14 oktober 2008 · 120 Inlägg

Tyvärr så kan jag inte ge en mer utförligare beskrivning.

volvo_Tobias
14 oktober 2008 · 687 Inlägg

På din sista beskrivning så låter det ju som lamellerna börjar bli dåliga ändå. För så brukar det bli när dom är dåliga.

Mussie
14 oktober 2008 · 120 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
På din sista beskrivning så låter det ju som lamellerna börjar bli dåliga ändå. För så brukar det bli när dom är dåliga.

När man byter lammellerna, vet du om det är nödvändigt att byta något annat samtidigt?

volvo_Tobias
14 oktober 2008 · 687 Inlägg

Köper du en kopplingssats så får du väl med tryckplatta urtrampningslager och lameller. Det är väl det man brukar byta när man ändå har grejerna nere. Men kolla det på verkstad vad dom säger, såhär över nätet är det ju inte så lätt o ge ett exakt svar så kolla med en verkstad vad dom tror.

te_wik Forummoderator
14 oktober 2008 · 12 813 Inlägg

Mussie skrev:

te_wik skrev:
Hej,
Som du kanske har hört redan i tråden wink så är det mest troligt cylindern som pajjat.

Jag har oxå lite svårt att skilja på huvud och slavcylinder tongue

Men hursom helst, hade samma symptom på min koppling. Tills den gav upp helt och pedalen gick tomt.

Tog bort cylindern som sitter på språngkåpan (slavcylinder??)
och den såg ut såhär;
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … linder.jpg

Den ska ju helst vara i ett stycke ;p

Så all vätska kom ut mellan motor och växellåda.

rengjorde allt och plockade ihop den igen och nu fungerar det kalas..

Mvh Tommy

Ja det känns som att pedalen går tomt. Innan var kopplingen känsligare. Om man släppte upp den för snabbt fick man motorstopp dvs om man inte gasade samtidigt. Men nu kan jag släppa upp kopplingnen jätte snabbt utan gas, och det blir ingen motorstopp.

Okay, min pedal gick alltså helt tomt, och kopplingen tog inget.
Kolla om du har läckage mellan motor och växellåda först och främst.

Kommer inte ihåg vad du skrivit tidigare i tråden men testa avlufta kopplingen först.
Känns pedalen svampig?

Blir det till att byta lameller så byt uttrampningslager samtidigt. Sen tryckplattan brukar jag inte byta, bara kolla så den inte är skev eller har andra skador. Finns det inte skador på den är det helt onödigt att byta.
(där sparar du någon krona.

Lycka till!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
14 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

fullkorn skrev:

Mussie skrev:
jo jag ska se om det finns ett fordonsgymnasium i närheten.

Då kommer du få tillbaka bilen nästa jul, utan däckmönster och skitigt stoltyg.

Dålig gymnasie verkstad, Kom ner till oss i kramfors nästa gång, du blir inte besviken wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
fullkorn Molesta la breasta!
17 oktober 2008 · 69 Inlägg

LeafBox skrev:

fullkorn skrev:

Mussie skrev:
jo jag ska se om det finns ett fordonsgymnasium i närheten.

Då kommer du få tillbaka bilen nästa jul, utan däckmönster och skitigt stoltyg.

Dålig gymnasie verkstad, Kom ner till oss i kramfors nästa gång, du blir inte besviken wink

Jag vet inte. Gillar inte att ungar som garanterat är gasglada sätter sig i min bil och varvar upp den på 7000 och stänger av, drar på lunch kommer tillbaka försöker kasta upp ett ställ rammar container. En vecka senare får man ett samtal. Du hände en grej...

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
LeafBox Lat Perfektionist
18 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Haha, jag förstår hur du känner tongue
Ärligt talat skulle jag inte heller lämna in bilen till gymnasie-verkstad, även ifall det skulle vara en bra verkstad, så saknar dom yngre erfarenhet. Och att ens bil blir ett "övnings objekt" det vill man inte...

Senast redigerat av LeafBox (18 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang