3706
Sök

Köp av Volvo V70 behöver Bil info

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hej !

Jag söker lite info om dom olika motorerna i Volvo V70 årsmodell 98-00.

Är nämligen sugen på att köpa mig en Volvo V70 och specielt när min far köpte sig en Volvo V70 -00 med 140 hk motorn .
Han är himla nöjd över den och den har gått 13000 mil vid köp och han kör över 200 mil i månaden . Enda han har behövt göra byta hjullager och den vanliga servicen.

Söker lite om dom olika motorerna och vad dom kan dra .
Den ena motorn på 140 hk vet jag redan att den drar 0.8
Men hur mycket mer kommer bilen att dra om man väljer lite större motor exempelvis T5 respektive 2.5T

T5 Motorn har väl 240 Hk ?
Och 2.5T motorn har 193 ?
Har ju idag 140 Hk i min Golf så man skulle ju vilja kliva upp lite i hk antal eller är det bra drag i 140 Hk motorn eller kommer man att tröttna på att den är lite seg ?
Skulle vilja ha T5 motorn för den har väl turbo ?

Och vad är priset man kan få ge för en i bra skick upp till 20000 mil för en Volvo V70 98-00 T5 och hur många ägare ska man Axeptera att en sån har haft för man vill ju inte ha en som haft mer än 8 st är lite skeptisk då.

Var inne på konsumetverkets sida där stog det 7000 kr om året för service kan det stämma eller får man lägga på lite där ? Olja+tändstift byter man ju själv så då kommer man ju billigare undan men vad är det mer som man kan tänkas behöva serva än bromsklossar+bromsskivor ?

Vad ska man tänka på om jag köper mig en Volvo V70 med dom olika motorerna och vilken hade ni valt med dagens bensinpris på 13 kr litern ?

Känns ju lite så om man köper sig en Volvo V70 med 140 Hk motorn att man ångrar sig att man inte köpte T5 eller har jag fel ?
Jag vill ha en bil som drar under litern vid landsvägskörning .
Blir servicen dyrara om man väljer en bil med större motor ?

Tanken är att byta bil i slutet av nästa år då golfen gjort sitt .

// Fredrik

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 oktober 2008
97-98 e käckt för då slipper du det elektorniska gasspjället e det krånglar å kostar en slant att byta...

Anna tycker jag du skall satsa på antingen en glt med 20v motorn på 170hk eller en lågtryckare T5an kan va väl saftig i försäkring

Förbrukningen beror väldigt mkt på hur du kör men det skall gå att köra en frisk glt eller lågtryksturbo på straks under litern me.

Å 140hk e ingen vidare trevlig motor tycker jag känns enna bra trött

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 814 Inlägg
13 oktober 2008
Av det du skrivit verkar 2.5T vara den rätta men prova gärna båda och känn efter, är skillnaden det du förväntar dig?

1 079 Inlägg
13 oktober 2008
Kan börja med att säga att det är en ruskig skillnad mellan 2,4 och T5. Jag tycker att du ska välja 2,4t (2,5t -99 och innan) med manuell låda. De är oftast bättre skötta och lugnare körda än T5. 7000 för service per år är nog max vad du får lägga ut. En vanlig service kostar ju inte det, men det är andra delar som också måste bli bytta då och då.

140hk 2,4 liters finns bara som -00, innan är det 144 hk 2,5 liter som drar 1 dl mer/mil, rekommenderas ej. 140 kommer du att tröttna på, det är ju en relativt stor och tung bil.

2,4t (-00) hade jag valt! Men hör med V70 ägare här på garaget vad de har att säga.

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Glömde nämna det att jag även skulle vilja ha Automat då jag hade det tidigare i min Volvo 740 och det var en trevlig känsla att bara stampa till så drog bilen i väg.

Drar Automaten mycket mer soppa mässigt än manuel.

Kan man köpa en AWD ? för dom har jag hört att dom går lätt sönder eller har jag fel ? Man vill ju gärna kunna stampa ner gasen utan att något går sönder som man är van att göra nu.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 oktober 2008
köp inte AWD automaterna e helt OK men dom drar ju lite mer helt klart om du skall ha aut så bör du verkligen inte köpa nått slöare en 170 hk glt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 oktober 2008
AWD är trevligt om du räknar med dåligt vinterväglag, men AWDn får man ta hand om, byta hjul fram och bak (skifta dom alltså) en gång under säsongen för att få jämnt slitage, då den driver 95% fram normalt.

Dock finns inte T5 att kombinera med AWD, förutom någon som själv byggt om lite.

Däremot finns väl 2,5T eller 2,4T med AWD före N-modellerna?

Min åsikt är att du bör allra minst ha 170hk-motorn, men vill du ha turbo bör du ha 2,4T eller 2,5T. Skillnaden dom emellan är 10hk.

T5an är snäppet vassare och går riktigt bra. smile

Får du tag i en T5 automatare, så tror jag inte den är så hårt körd som en manuell bil.
Men du får räkna på 1,2l/mil blandad körning med en sån.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

726 Inlägg
13 oktober 2008
Satsa på en turbo iaf!

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
AWD är trevligt om du räknar med dåligt vinterväglag, men AWDn får man ta hand om, byta hjul fram och bak (skifta dom alltså) en gång under säsongen för att få jämnt slitage, då den driver 95% fram normalt.

Dock finns inte T5 att kombinera med AWD, förutom någon som själv byggt om lite.

Däremot finns väl 2,5T eller 2,4T med AWD före N-modellerna?

Min åsikt är att du bör allra minst ha 170hk-motorn, men vill du ha turbo bör du ha 2,4T eller 2,5T. Skillnaden dom emellan är 10hk.

T5an är snäppet vassare och går riktigt bra. smile

Får du tag i en T5 automatare, så tror jag inte den är så hårt körd som en manuell bil.
Men du får räkna på 1,2l/mil blandad körning med en sån.

Drar T5 så mycket men vad kan dom dra bara landsväg då ?

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Är väldigt sugen på en turbo men vad kan ett Turbo byte kosta ? Och hur länge håller en turbo i mil om man servar bilen som man ska ?

Finns det inte några trevliga chip till Turbo motorerna också så man får lite mer klös i kärran ?
Hur pass bra håller automatlådan om man väljer att chippa motorn ?

396 Inlägg
13 oktober 2008
men fan. oroa er mer för typ kass ac istället för kass turbo. betydligt dyrare att byta ex. vis evaporator. eller varför inte läckage mellan motor+låda.

turbo är liksom en roterande ljuddämpare typ. så länge ingen neonkåt 18åring monterat typ biltemas öppna filter med extra hål i eller kört utan olja så rasar inte turbon.

självklart finns de det med ras också, men det är långt ifrån lika vanlig.t.....

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Tommy_P skrev:
men fan. oroa er mer för typ kass ac istället för kass turbo. betydligt dyrare att byta ex. vis evaporator. eller varför inte läckage mellan motor+låda.

turbo är liksom en roterande ljuddämpare typ. så länge ingen neonkåt 18åring monterat typ biltemas öppna filter med extra hål i eller kört utan olja så rasar inte turbon.

självklart finns de det med ras också, men det är långt ifrån lika vanlig.t.....

Det låter bra att turbon håller smile

Är det något annat som brukar gå sönder ofta på Volvo V70 ?

104 Inlägg
13 oktober 2008
Hur länge turbon håller har inte bara med servicen att göra, med fel körstil så kan en turbo haverera långt före 5000 mil, sköter man service och låter motorn bli genom varm före turbon laddar allt för mycket samt låter turbon svalna en aning efter körning före men släcker bilen så kan dom hålla länge.
Skulle tro att ca 25-30000 mil är en normal livslängd på turbon, vissa kan hålla betydligt längre.
Har haft en v70 2,4t -00 manuell, gasspjälet höll i ca 12000 mil.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hur ofta tänds service lampan och vad varnar den mer än att byta Olja ?

Blir nog en Volvo V70 T5 98-00
Försäkringen blir 7052 kr per år helförsäkrat hos länsforsäkringar så det är inte så farligt.

Vad är det för skillnad på en Volvo V70 T5 -98 och en Volvo V70 T5 -00 ? Vad har hänt för förändringar under dom två åren ?

Vad kan man tänka sig att ge för en Volvo V70 T5 som har gått max 20000 mil .

Hur gör man smidigast ett köp av en bil av en privat person när det gäller 60 000 kr Skulle vara skönt att lämna in bilen för M-test innan för då får man väl reda på vad som är dåligt och eventuelt behöver bytas eller vad görs på ett m-test ?

Herr
285 Inlägg
13 oktober 2008
97-98 går inte att släcka servicepåminnaren utan instrument. (trist gul lampa som lyser i 2 minuter efter start)

2,4T automat är en superskön kombination.
och vill man ha komfort, kolla på s80, verkligen köpläge på dom.

508 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Larzan skrev:
97-98 går inte att släcka servicepåminnaren utan instrument. (trist gul lampa som lyser i 2 minuter efter start)

Nej tack inte en Volvo S80 utan Valet är Volvo V70 lutar mer åt T5 motorn.

Herr
285 Inlägg
13 oktober 2008
Volvo glidaren skrev:
Larzan skrev:

Nej tack inte en Volvo S80 utan Valet är Volvo V70 lutar mer åt T5 motorn.

Läs lite på jagrullar.se om t5. Kanske kan det hjälpa dig i ditt slutgiltiga val.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
Volvo glidaren skrev:
Hur ofta tänds service lampan och vad varnar den mer än att byta Olja ?

Blir nog en Volvo V70 T5 98-00
Försäkringen blir 7052 kr per år helförsäkrat hos länsforsäkringar så det är inte så farligt.

Vad är det för skillnad på en Volvo V70 T5 -98 och en Volvo V70 T5 -00 ? Vad har hänt för förändringar under dom två åren ?

Vad kan man tänka sig att ge för en Volvo V70 T5 som har gått max 20000 mil .

Hur gör man smidigast ett köp av en bil av en privat person när det gäller 60 000 kr Skulle vara skönt att lämna in bilen för M-test innan för då får man väl reda på vad som är dåligt och eventuelt behöver bytas eller vad görs på ett m-test ?

Antar att T5orna också fick elektroniskt gasspjäll, precis som V70R fick 99-2000.
Det elektroniska gasspjället som finns mellan 99 och 02 är känt för att krångla då och då, men efter 02 bytte man till Bosch, och sen dess har det inte varit några problem med det.

Med chip kommer du upp i ca 300hk på en T5.

Ang. M-testet är det väl bara att begära att säljaren vill ta tag i saken, men jag tror att han vill veta att du verkligen är seriös på att köpa bilen, för ett M-test kostar ju också.

På landsväg kommer väl förbrukningen ner på 0,8, åtminstone gör min det, med manuell låda.
Då får du tänka på att du har en bil som är 4,8meter lång och väger 1,6 ton ungefär, och har 240hk. smile

Om du går in på Blocket, söker efter V70 T5 -98 till -00 så finner du snabbt att genomsnittspriset ligger på mellan 50-100 000kr, med kriteriet att bilen ska ha gått under 20 000 mil. smile

Om du tänker på betalningen sen, så har du pengarna på banken föreslår jag en postväxel, som du utfärdar på dig själv. Sen OM köpet genomförs, skriver du och säljaren dennes namn på baksidan av postväxeln och lämnar sonika in den till banken!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

508 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Tackar för dom svaren smile

Vad ska man tänka på vid köp av En Volvo V70 T5 eller en Volvo V70 R 98-00 ?
Gasspjället vet jag brukar gå sönder så det ska gärna vara bytt vad kan annars det kosta att byta ?

Herr
285 Inlägg
14 oktober 2008
Volvo glidaren skrev:
Tackar för dom svaren smile

Gasspjället vet jag brukar gå sönder så det ska gärna vara bytt vad kan annars det kosta att byta ?

ca 7k på en 2,4t så där omkring (bilia)

Sök