6223
Sök

vad kallas denna "låd-typen" ?

16 197 Inlägg
15 oktober 2008
_fillan_ skrev:
Decibel skrev:
_fillan_ skrev:

hur räknar man ut det då ? roll

Står ju i länken jag klistrade in tidigare wink

Bara omvandla till svenska mått.

lättare sagt än gjort för min del :p någon som kan hjälpa mig ?

1"tum=25,4 mm

nåt mer mått du behöver?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

med lem
1 925 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
_fillan_ skrev:
Decibel skrev:

Står ju i länken jag klistrade in tidigare wink

Bara omvandla till svenska mått.

lättare sagt än gjort för min del :p någon som kan hjälpa mig ?

1"tum=25,4 mm

nåt mer mått du behöver?

jag behöver ju veta hur stor port jag ska ha till mina basar. 2st L7 15" eventuellt en.. beror på om lådan blir på tok för stor med 2..

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 oktober 2008
Porten skall alltid vara lika stor som högtalarelementets membranarea.
Oavsett om det är transmissionline eller kvartsvågspipa.
Längden på röret/lådan bestämmer avstämmnings frekvensen på lådan.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

med lem
1 925 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
BMTech skrev:

hmm,, om jag då kör med dubbla 15" fyrkantsbasar så borde porten bli dunderstor ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 785 Inlägg
15 oktober 2008
_fillan_ skrev:
tjena ! undrar vad lådtypen i denna film kallas.. gärna hur den funkar också.. har bra tillgång till sådana saker och skulle gärna vilja prova bygga en sådan.
http://www.garaget.org/video/mlsuvfz619ne
Mvh Filip

edit: glömde filmen....trött

Samlingsnamnet för denna typen av konstruktion är "Kvartvågspipa"

Den vi ser i videon är en pelarkonstruktion då mynningen är lika stor som halsen, basen sitter monterad vid halsen.

En transmission line har en liten mynninng och en stor hals, ett horn det motsatta liten hals stor mynning

Här är en länk men det finns massor av information på nätet angående "kvartsvågspipor"

Kan tillägga att effekttåligheten sjunker kraftigt under pipans frekvens

http://www.drkrupp.se/hifi/box_kvartvagspipa.html

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 009 Inlägg
16 oktober 2008
_fillan_ skrev:
BMTech skrev:

hmm,, om jag då kör med dubbla 15" fyrkantsbasar så borde porten bli dunderstor ?

JA

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
16 oktober 2008
_fillan_ skrev:
om jag då kör med dubbla 15" fyrkantsbasar så borde porten bli dunderstor ?

Kicker L7 15 har 1056cm2 konarea, alltså blir det 2112cm2 mynningsarea ("portarea") för två basar. Enligt vad jag har läst i "Loudspeaker Design Cookbook" så är det lämpligt med 25-50% större "öppningsarea", dvs den area som är direkt bakom basarna inuti lådan. Då ska basljudet tydligen bli tajt och naturtroget. Sedan ska tunnelarean minska så att mynningen får samma area som elementen.

Det går ju även att ha samma öppningsarea som mynningsarea, jag vet dock inte säkert hur stor skillnad det blir i ljudkvaliteten. Jag har aldrig byggt TL och kan bara utgå ifrån diverse info på nätet och i den här boken som jag skriver om.

Det knepiga med dina basar är att Fs är relativt låg (ca 24-26 Hz beroende på vart man läser), eftersom man oftast "stämmer av" en TL till elementets Fs så innebär det att tunnellängden blir ganska lång. Ett Fs på tex 35-40 Hz hade egentligen varit bättre. smile

För att få avstämningen till 25 Hz så måste hela tunneln vara ca 3,4m lång ifall den inte har dämpmaterial, med dämpmaterial så kan tunneln dock göras lite kortare.

2 009 Inlägg
17 oktober 2008
Drönirettab skrev:
_fillan_ skrev:
om jag då kör med dubbla 15" fyrkantsbasar så borde porten bli dunderstor ?

Kicker L7 15 har 1056cm2 konarea, alltså blir det 2112cm2 mynningsarea ("portarea") för två basar. Enligt vad jag har läst i "Loudspeaker Design Cookbook" så är det lämpligt med 25-50% större "öppningsarea", dvs den area som är direkt bakom basarna inuti lådan. Då ska basljudet tydligen bli tajt och naturtroget. Sedan ska tunnelarean minska så att mynningen får samma area som elementen.

Det går ju även att ha samma öppningsarea som mynningsarea, jag vet dock inte säkert hur stor skillnad det blir i ljudkvaliteten. Jag har aldrig byggt TL och kan bara utgå ifrån diverse info på nätet och i den här boken som jag skriver om.

Det knepiga med dina basar är att Fs är relativt låg (ca 24-26 Hz beroende på vart man läser), eftersom man oftast "stämmer av" en TL till elementets Fs så innebär det att tunnellängden blir ganska lång. Ett Fs på tex 35-40 Hz hade egentligen varit bättre. smile

För att få avstämningen till 25 Hz så måste hela tunneln vara ca 3,4m lång ifall den inte har dämpmaterial, med dämpmaterial så kan tunneln dock göras lite kortare.

He he jag tror jag är lite hemligt förälskad i dig big_smile
Du skriver det jag vill skriva men mitt huvud är för virrigt för att förklara saker i snygga termer tongue
När det kommer till räknande är du kungen av Garagets Bilstereo forum cool

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
17 oktober 2008
BMTech skrev:
He he jag tror jag är lite hemligt förälskad i dig big_smile

App app, nu lugnar vi ner oss. yikes wink

2 009 Inlägg
17 oktober 2008
Drönirettab skrev: