7272
Sök

Basarna spelar bara på dom låga frekvenserna

Larsson
154 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Jag har ett litet problem som har gäckat mig ganska länge nu, och det är att basarna (2 st Pioneer TS-W3001D4) bara spelar bra på riktigt låga frekvenser. Jag skulle vilja att dom gick lite högre upp i registret eller vad man säger tongue
Har provat att skruva och mixtra på steget (DLS Cad 15) ganska många ggr, men ja tycker inte att det blir någon större skillnad sad  Ngn som har nått tips som är värt att prova?

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

730 Inlägg
14 oktober 2008
Vad är det för låda ? Jag har för mig att om man monterar en Basport i lådan kan man bestämma frekvensen lite ? beroende på längden av porten ... smile) rätta mig någon om jag kan ha minns fel.. tongue

Fölkesberg Racing =)

6 851 Inlägg
14 oktober 2008
Vad har du ställt Lp filtret på?
Vad har du för CD spelare, kanske är det så att du delar signalen Lp inne i CD spelaren, alltså "SUB OUT"
på din cd?

206 Inlägg
14 oktober 2008
Säker på att du har provat att skruva på LPF? tongue

och vad menar du med högre upp i registret? basarna kan bara spela upp till 700 hz står det
Senast redigerat av Grodan74 (14 oktober 2008)

1 814 Inlägg
14 oktober 2008
Definera "låga frekvenser", basar ska ju generellt spela just dem och bara dem hmm

Larsson
154 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Vad är det för låda ? Jag har för mig att om man monterar en Basport i lådan kan man bestämma frekvensen lite ? beroende på längden av porten ... ) rätta mig någon om jag kan ha minns fel..

Det är en sluten låda med mellanvägg

Vad har du ställt Lp filtret på?
Vad har du för CD spelare, kanske är det så att du delar signalen Lp inne i CD spelaren, alltså "SUB OUT"
på din cd?

LPF står på ungefär 60.
Det är en JVC som jag inte kommer ihåg beteckningen på just nu, men den har sub out som jag har koppat RCA:n i om det är vad du menar? smile

Definera "låga frekvenser", basar ska ju generellt spela just dem och bara dem

Jag menar att den bara spelar nästan bara "djupbas" eller hur man ska förklara.. Om det stämmer vad han skriver Grodan74 om att den bara kan spela upp till 700hz så kanske mina spelar upp till 400-500 hz (???) eller nått däromkring uppskattningsvis. Vet inte hur ja ska förklara annars. hmm

Att träna och skita i kosten är som att köpa ölen och se på när nån annan dricker upp dem ...Du får inte den effekt du betalat för

2 665 Inlägg
14 oktober 2008
shallie du har ganska rätt men inte i denna fråga.
Under 60hz så är det bara låga frekvenser.

Höj lfp till 80hz o spela ett tag. sedan kan du prova 100hz men det blir nog för högt så man hör att basen kommer bakifrån, det brukar man försöka undvika i seriös bilhifi. Om du nu bryr dig om det. Försök att dela med brantare filter ju högre upp du delar.

Över 100hz går man aldrig med subbas i bagaget. I hemma eller PA högtalare spelar man basen högre upp i frekvens
Senast redigerat av Rickard-v (14 oktober 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

730 Inlägg
14 oktober 2008
Rickard-v skrev:
shallie du har ganska rätt men inte i denna fråga.
Under 60hz så är det bara låga frekvenser.

Höj lfp till 80hz o spela ett tag. sedan kan du prova 100hz men det blir nog för högt så man hör att basen kommer bakifrån, det brukar man försöka undvika i seriös bilhifi. Om du nu bryr dig om det. Försök att dela med brantare filter ju högre upp du delar.

Över 100hz går man aldrig med subbas i bagaget. I hemma eller PA högtalare spelar man basen högre upp i frekvens

Okej då förstår jag wink hade bara det på minnet så om någon som visste kunde ta det wink kanon bra då vet även jag denna fråga smile)

Fölkesberg Racing =)

Larsson
154 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare

Okej smile Tack för tipset. Ska prova med det imorn.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 oktober 2008
Audi_A4_ skrev:

Okej smile Tack för tipset. Ska prova med det imorn.

Sen skall du även kolla vad filtret på Sub-out på huvudenheten är ställt på.

För, är det tex satt till 50Hz, så kan du skruva bäst fasen du vill på steget, det blir ingen skillnad ändå (i princip) wink

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Larsson
154 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Nu låter det bättre! Var lite finjusteringar på stereon. Hur ja nu har missat det vet jag inte, men tack för hjälpen iaf smile

54 Inlägg
16 oktober 2008
Ett CAD15 spelar bara mellan 15-160Hz.

Larsson
154 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Ett CAD15 spelar bara mellan 15-160Hz

Ja högre upp än så vill jag inte så det räcker allt tongue

Sök