5218
Sök

Problem med strömbrytare med inbygd diod

603 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#1
Jag håller på att bli tokig på denna elen nu snart.
Jag skulle "bara" ut och koppla in två strömbrytare i bilen, till extraljusen, en så att jag ifall jag vill kan stänga av dem och bara använda orginal-helljus och en så styr positionsljusena(effektbelysningen) i extraljusena.

Det är vanliga strömbrytare inköpta på en lokal bil-el-firma. Det enda är att ajg valde ett par med diod i, som jag tänkte skulle lysa när lysena i fråga är på så jag vet ifall p-ljusena är på samt om mina extraljusen är på eller inte. Borde väl inte vara så svårt tänkte jag men shi fick jag.

Strömbrytaren har 3 stift, en märkt "+", en märkt "A" och en märkt med "jordsymbolen"
-Mitt närmsta resultat är att jag får strömbrytaren att fungera, och dioden att lysa när lysena ifråga är avstängda, så när jag sätter på ljusena med strömbrytaren slocknar dioden i brytaren sad

Hoppas någon elkunnig kan på ett enkelt sätt beskriva/visa hur jag ska koppla?

Sebbe

In hoc signo vinces

16 197 Inlägg
15 oktober 2008
#2
hur har du kopplat då??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

603 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
hur har du kopplat då??

Hej! På alla möjliga tänkbara sätt. Trodde att jag inte var helt dum och hade en tanke att det funkade som en vanlig strömbrytare med två stift, och det tredje var den där dioden, som alltså då kunde kopplas på en strömkälla, beroende på när man vill att dioden ska lysa. Alltså i mitt fall kabeln ifrån brytaren och ut till lysena. Tyvärr har jag inte i huvudet hur jag hade det kopplat när vad lyste och inte lyste.
Om du vill kan jag springa ut och dokumentera lite.
Du kan inte bara säga hur det ska kopplas för att fungera? och vad de tre stiften är och vad symoblerna innebär?

In hoc signo vinces

16 197 Inlägg
15 oktober 2008
#4
den me jordsymbolen ska du ju jorda (jordning till dioden) å den ena ska ju + in på å den andra e ju + ut.

testa å byt plats på + mellan de 2 bläcken.
Senast redigerat av evilaudio (15 oktober 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

603 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
den me jordsymbolen ska du ju jorda (jordning till dioden) å den ena ska ju + in på å den andra e ju + ut.

testa å byt plats på + mellan de 2 bläcken.

TACK! Funkade på första försöket.
Hade fått det där med jorden om bakfoten och som sagt inbillat mig att man skulle koppla dioden på den plus man ville ha den på.
Har anat att du kan din sak och nu fått det bekräftat! smile Även om detta är en skitsak för dig så har är det numera även en skitsak för mig, och det är mycket värt!
Underbart med kunnigt folk som delar med sig! Cred till dig för det!

In hoc signo vinces

16 197 Inlägg
15 oktober 2008
#6
Casanovan skrev:
evilaudio skrev:
den me jordsymbolen ska du ju jorda (jordning till dioden) å den ena ska ju + in på å den andra e ju + ut.

testa å byt plats på + mellan de 2 bläcken.

TACK! Funkade på första försöket.
Hade fått det där med jorden om bakfoten och som sagt inbillat mig att man skulle koppla dioden på den plus man ville ha den på.
Har anat att du kan din sak och nu fått det bekräftat! smile Även om detta är en skitsak för dig så har är det numera även en skitsak för mig, och det är mycket värt!
Underbart med kunnigt folk som delar med sig! Cred till dig för det!

jo liiiite koll har man väl wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök