5217
Sök

Har utformningen på lådan någon skillnad?

685 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#1
Som tråd namnet säger. Är det någon skillnad på ljudet om man har sneda kanter på lådan (som nedan) och en vanlig med raka kanter?

http://img171.imageshack.us/img171/3848/67850719gh0.png

http://img401.imageshack.us/img401/1429/37511495vo1.png

Ursäkta den slarviga bilden ^^ bara snabbt ihopslängd
Senast redigerat av Snoogiloo (16 oktober 2008)


10 287 Inlägg
16 oktober 2008
#2
I princip spelar lådutformningen ingen roll. Man skall dock undvika stora parallella ytor för att undvika tänkbara problem med stående vågor. (och stora ytor skall stagas men det har inget med formen i sig att göra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

685 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#3
Okej. så på en låda som blir ungefär 930mm bred med ett djup på 300 (nedankant) och 133 (ovankant) rekommenderas att stadga tex med en rundstav på båda sidor om röret?


10 287 Inlägg
16 oktober 2008
#4
Det går att staga på alla möjliga sätt. Har man ingen rundstav så tar man en bit av samma material som man byggde lådan av och stagar med. Rundstav kan vara lite läbbigt också genom att det blir liten yta att limma och det suger att skruva i rundstav.
Vet du med dig att du är "bass-head" eller om du kommer att driva lådan hårt eller varje bas med separat steg så bör du bygga lådan med två kamrar - en för varje element (och två portar).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

685 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#5
Jag är lite bass-freak men har inte köpt några monster spelar basar utan lite mer fin lir (http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2396) som kommer drivas med http://danderydsbilstereo.jetshop.se/default.aspx på endast 2 kanaler då dom andra 2 kommer driva framsystemet.

Dock kommer det att komma ett mono steg lite senare när pengarna tillåter.

Problemet är att det är rätt precis att jag får in den lådan där och om jag ska ha ytterligare en port på den så kommer det inte att få plats.

kan man bygga slot portar på en sned baffel? och kan man få in 2 st på ungefär 15 cm med skiljevägg på 19mm och höjden är ~390mm
Senast redigerat av Snoogiloo (16 oktober 2008)


1 785 Inlägg
16 oktober 2008
#6
Snoogiloo skrev:
Som tråd namnet säger. Är det någon skillnad på ljudet om man har sneda kanter på lådan (som nedan) och en vanlig med raka kanter?

http://img171.imageshack.us/img171/3848/67850719gh0.png

http://img401.imageshack.us/img401/1429/37511495vo1.png

Ursäkta den slarviga bilden ^^ bara snabbt ihopslängd

Ja lådformen har betydelse. Men det är fördel om minst en vägg lutar för att undvika stående vågor i lådan. Det du bör tänka på är att när du lutar baffeln så mycket behöver du staga den mot botten för att den inte ska bli instabil. Längden från botten till topp är blir ju ganska lång. Tänk också på att basreflex röret ska mynna minimum 10-15cm från botten.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

685 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#7
dbjanoz skrev:
Ja lådformen har betydelse. Men det är fördel om minst en vägg lutar för att undvika stående vågor i lådan. Det du bör tänka på är att när du lutar baffeln så mycket behöver du staga den mot botten för att den inte ska bli instabil. Längden från botten till topp är blir ju ganska lång. Tänk också på att basreflex röret ska mynna minimum 10-15cm från botten.

I verkligheten så kommer lutningen ligga mellan 70 och 68 graders lutning. den lådan var bara något jag slängde ihopa snabbt för att ni skulle förstå hur jag menade smile

Jag har räknat på mynningen 10cm från bottnen ungefär får se om jag kan möjligtvis få den lite längre ifrån utan att röret går alldeles för långt utanför lådan smile

Än en gång. Går det att göra slot portar på en baffel med ca 70 graders lutning?


1 785 Inlägg
16 oktober 2008
#8
Snoogiloo skrev:
dbjanoz skrev:
Ja lådformen har betydelse. Men det är fördel om minst en vägg lutar för att undvika stående vågor i lådan. Det du bör tänka på är att när du lutar baffeln så mycket behöver du staga den mot botten för att den inte ska bli instabil. Längden från botten till topp är blir ju ganska lång. Tänk också på att basreflex röret ska mynna minimum 10-15cm från botten.

I verkligheten så kommer lutningen ligga mellan 70 och 68 graders lutning. den lådan var bara något jag slängde ihopa snabbt för att ni skulle förstå hur jag menade smile

Jag har räknat på mynningen 10cm från bottnen ungefär får se om jag kan möjligtvis få den lite längre ifrån utan att röret går alldeles för långt utanför lådan smile

Än en gång. Går det att göra slot portar på en baffel med ca 70 graders lutning?

Har du tänkt göra den typen av låda till 850?

Slot port, ja det går men du måste fortfarande hålla avståndet så porten andas fritt bakåt i lådan

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
16 oktober 2008
#9
dbjanoz skrev:
Men det är fördel om minst en vägg lutar för att undvika stående vågor i lådan.

Det behövs ju ca 1,7m avstånd mellan två parallella väggar för att en stående våg ska uppstå vid 100 Hz, för en baslåda i bil som ofta delas vid tex 60-80 Hz så är det aldrig någon risk för stående våg om inte lådan är gigantisk. smile

685 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#10
Japp det bler i en 850. men där e små upp bucklingar vid sidan och för att förenkla volym uträkningarna så tänkte jag göra de snett uppåt istället för att följa den helt.

Får se om det går att få en bra avstämmning i lådan med den slot porten jag kan få till där då.
någon som e bra på att räkna ut slot portar som kan räkna lite till mig? tongue


http://img137.imageshack.us/img137/3186/img1114zh0.png



Sök