3782
Sök

Hur byter jag framruta billigast?

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Eftersom hösten & allt vad de nu innebär är här så har jag planer på att ställa av sommarbilen & plocka fram min lilla vinter-böna!

Va o besikta den förra veckan och fick nerslag på att sprickan i framrutan är i mitt synfält.. hmm
(Ska göra A4-pappers testet och dubbelkolla de)

Så jag tänkte fixa en ny ruta, men vart el hur blir de billigast?

Kan ju alltid ta de via försäkringsbolaget, men vet inte om de e värt de tanke på att jag vet inte hur mycke min premie höjs då.. Plus att jag får ju betala 2000 kr i självrisk dessutom..

2a tanken är att hitta den fr skroten. Frågan är hur kan jag få den monterad UTAN att blanda i försäkringsbolaget.. nån som kan ge mej ett tips?

Ha de gott!

16 197 Inlägg
16 oktober 2008
va e de för bil??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
va e de för bil??

Liten fisig Fiat Punto..

998 Inlägg
16 oktober 2008
Sök på google, hitta.se  efter firmor som gör det och prata med dom.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

16 197 Inlägg
16 oktober 2008
LiNx skrev:
evilaudio skrev:
va e de för bil??

Liten fisig Fiat Punto..

allt hänger ju på hur pass händig du e??  e rutan limmad så kan de ju va lite bökigt å få bort de men de går smile   man får "såga" bort limmet..

sitter den me gummilist så e de jätte lätt.

998 Inlägg
16 oktober 2008
Är det inte bara gammal bilar som har lim? har för mig jag har hört något om det. att limmet är hälsofarligt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

KHRacing
16 oktober 2008
Vissa bilar har skitdyra plåt/alu-lister som inte går att återanvända.. tänk på detta

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Yes, de sitter en gummilist runt rutan!

Är relativt händig, men vet inte hur man ska starta el gå till väga..
Kanske kan jag googla fram en tråd ang. detta.. me bilder ev...

Men i annat fall, gör glasfirmor dessa jobb utan att blanda in försäkringsbolaget?
Dvs att jag betalar kontant för arbetet på plats?

Vill ju lägga pengarna hellre på min sommarbil än vinterbilen smile

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
Vissa bilar har skitdyra plåt/alu-lister som inte går att återanvända.. tänk på detta

Lovar dej att då är de inte min bil ens om de finns nåt som går under namnet "skitdyr" ens wink

16 197 Inlägg
16 oktober 2008
LordLife skrev:
Är det inte bara gammal bilar som har lim? har för mig jag har hört något om det. att limmet är hälsofarligt.

nej nej nej.. de flesta nya bilar har limmad ruta. rutan tillhör ju den "bärande karossen".

Evilmonkey
16 oktober 2008
Byt försäkringsbolag till att börja med,,,har 600 i självrisk på glas

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Evilmonkey skrev:

Bytte för 2 år sen ca.. fr 7600 kr till 3400 kr/år (helförsäkrad)

Vet att jag har de billigaste jag kan få, så de e inte värt de..

998 Inlägg
16 oktober 2008
evilaudio skrev:
LordLife skrev:

nej nej nej.. de flesta nya bilar har limmad ruta. rutan tillhör ju den "bärande karossen".

aahhaa smile då mins jag fel

16 197 Inlägg
16 oktober 2008
Evilmonkey skrev:

va för bolag? de flesta brukar ju ha 1500-2000 på glas..

om du ni nte har tänkat en försäkring me dyr premie?

Bilmekaniker
274 Inlägg
16 oktober 2008
LiNx skrev:
Yes, de sitter en gummilist runt rutan!

Är relativt händig, men vet inte hur man ska starta el gå till väga..
Kanske kan jag googla fram en tråd ang. detta.. me bilder ev...

Men i annat fall, gör glasfirmor dessa jobb utan att blanda in försäkringsbolaget?
Dvs att jag betalar kontant för arbetet på plats?

Vill ju lägga pengarna hellre på min sommarbil än vinterbilen smile

de finns små glas firmor som endast håller på med byta bilrutor.. ganska små verkstäder tom... sök på eniro

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

730 Inlägg
16 oktober 2008
Kom till Dingle wink Där har vi en som nästan bara håller på med bilglasrutor smile)

Fölkesberg Racing =)

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Shallie skrev:
Kom till Dingle wink Där har vi en som nästan bara håller på med bilglasrutor smile)

Ok, najs!

Kan jag rulla in me rutan i bakluckan & få de fixat? (utan o blanda in mitt försäkringsbolag)

Btw, vad/vart är Dingle? smile

730 Inlägg
16 oktober 2008
LiNx skrev:
Shallie skrev:

Ok, najs!

Kan jag rulla in me rutan i bakluckan & få de fixat? (utan o blanda in mitt försäkringsbolag)

Det skulle jag kunna tro... har aldrig vart där inne men sett många bilar ståendes där... men jag skulle nog kunna ta reda på det kanske wink

Dingle är ett litet samhälle wink ungefär 3 mil norr om Uddevalla o 11 Mil norr om GBG wink

Fölkesberg Racing =)

3 138 Inlägg
16 oktober 2008
Jag har mycket svårt att tro att din premie går upp för att du använder glasförsäkringen. Kolla med ditt bolag.
Senast redigerat av viccoA (16 oktober 2008)

424 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Shallie skrev:
LiNx skrev:
Shallie skrev:

Ok, najs!

Det skulle jag kunna tro... har aldrig vart där inne men sett många bilar ståendes där... men jag skulle nog kunna ta reda på det kanske wink

Dingle är ett litet samhälle wink ungefär 3 mil norr om Uddevalla o 11 Mil norr om GBG wink

Oj, de va en bit.. smile

Tack för tipset men jag ska kolla runt lite här först lokalt, utan att behöva göra de till ett långt helg-projekt wink

Sök