3280
Sök

beräkning av baslåda

497 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
hej!
ska bygga en ny baslåda till mina impact 6712or pga att den låda jag har är lite mer för hifi och välljud:P
i och med att jag har en så litenbil audi a3 så får basarna bli i en och samma låda.
hade tänkt mig en spl låda som spelar högt men endå djupt så man kan spela musik med den.
skulle vilja ha den avstämd till 40-45 hz, hur pass mångas portar ska jag ha och storlek 2x 4toms eller 2x6 toms? och längd givetviss.
hade tänkt mig att sjokleken på trämatrialet ska vara 25mm skiva detta borde räka?
hur pass många liter skall lådan vara på för att spela bra i en audi a3?

tack så hemskt mycket för svar:)

Avstängd
116 Inlägg
16 oktober 2008
har du två st 6712? vill du ta livet av dig?

fyfan va grymma basar och två st till och med , i en A3 du kommer må illa
jag ville bara säga det då jag hört en 6712 och den va hemsk , många DD basar i serien för kliva duktigt upp mot dessa om du har rätt steg , antar du har två mono ? Jag älskar grym bas men det här om du har rätta steg och bygger nu rätt , du kommer inte kunna vara i bilen och må bra. max halva effekten , Impact är elaka och orättvisa mot mänsklighetens behov

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

497 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
jo jag vet jag spelade 138db med 50wrms styck  till båda basarna och med hifilådan;)
så ska fixa en spl låda nu ska driva dom med 750wrms styck typ kankse mer effekt i framtiden:P

Avstängd
116 Inlägg
16 oktober 2008
jag skakar huvvet bara . men ok kör på du. hoppas du får bra tips. men du kan inte sitta i bilen sen så du vet

det idiotiska med impact är att dom äter dubbla rek effekt som inget. de dom mest galna basar jag provat efter Digital Designs. alltså helt tokiga basar. allt annat är bara skrota fan. RF kicker mm. göm dom. men men
lycka till
Senast redigerat av frimarks (16 oktober 2008)

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

16 197 Inlägg
17 oktober 2008
frimarks skrev:
jag skakar huvvet bara . men ok kör på du. hoppas du får bra tips. men du kan inte sitta i bilen sen så du vet

det idiotiska med impact är att dom äter dubbla rek effekt som inget. de dom mest galna basar jag provat efter Digital Designs. alltså helt tokiga basar. allt annat är bara skrota fan. RF kicker mm. göm dom. men men
lycka till

inte sitta i bilen??   sitter ju i min bil å den spelar ju en bra bit över 150 db..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

644 Inlägg
17 oktober 2008
evilaudio skrev:
frimarks skrev:

lycka till

inte sitta i bilen??   sitter ju i min bil å den spelar ju en bra bit över 150 db..

150 db är jäkligt högt det! Tyckte 130 db var rätt högt

497 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
frimarks skrev:

lycka till

det är galet:) e lite rädd om min hörsel så går utanför bilar med de ljudnivåerna:P

16 197 Inlägg
17 oktober 2008
Audi-powah skrev:
evilaudio skrev:
frimarks skrev:

lycka till

det är galet:) e lite rädd om min hörsel så går utanför bilar med de ljudnivåerna:P

ja har hållit på me billjud sen -96 å min hörsel funkar hur bra som helst..tongue   VA???
Senast redigerat av evilaudio (17 oktober 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

644 Inlägg
17 oktober 2008
evilaudio skrev:
Audi-powah skrev:
evilaudio skrev:

ja har hållit på me billjud sen -96 å min hörsel funkar hur bra som helt..tongue   VA???

Hahaha ! Har faktist lite funderingar på å göra nåt rejälare bygge i 745an sen när börsen tillåter!(på tal om ingenting)
Senast redigerat av ogge89 (17 oktober 2008)

Ljudfreak
148 Inlägg
17 oktober 2008
Här får du en ritning som borde låta bra för dina basar.

Portad låda.

Djup: 320mm
Bredd: 880mm
Höjd: 440mm
Lutad bakvägg: 70 grader.

Material:

4st 4" rör Längd: 20cm

25mm spånskiva.

Lycka till, / Sebastian
Senast redigerat av Xorcess (17 oktober 2008)

497 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
okej men vill se lite mer förslag heslt med 2x6toms portat och ska lådan vara på 85 liter har hört att det ska vara bra för 2x12or men vi får se om det finns några fler med förslag

Sök