4915
Sök

Är de basen eller steget som dött???

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#1
Min jordkabel hoppade loss från karossen oach utan o koppla av batteriet så drog jag dit jorden igen det hoppade gnistor som fan..... Sen bara skorrade allt o lät skit.. men nu är frågan är det steget eller lådan som gått??? Hur kan man kolla detta???

Kan jag koppla in lådan till ex en hemmabioförstärkare och se om det låter bra???

Har inget slutsteg alls nu nämligen...

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2008
#2
Det var bättre. smile Svar ja du kan koppla in lådan till en hemmaförstärkare för att testa, se bara till så du har rätt impedans då du annars lätt kan bränna steget i förstärkaren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 oktober 2008
#3
mät spolen på basen

Mollllgan
17 oktober 2008
Trådstartare
#4
christofer_k skrev:
mät spolen på basen

????

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 oktober 2008
#5
_S40_ skrev:
christofer_k skrev:
mät spolen på basen

????

Man ta ren multimeter och sätter den på ohmmätning, upp till 10 ohm.
Sedan mäter man helt enkelt spolen.
Har man en enkel 4ohms spole så brukar man landa runt 3.7-4ohm på den.
Får man 0 (eller vad multimetern visar) så är spolen död.

Basen skall vara urkopplad från steget när man gör detta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök