Lås & radera

Nires
17 oktober 2008 · 50 Inlägg

Ulf_W skrev:
Om problemet uppkom efter byte av dieselfilter så är det bara luft i systemet, dra på starten tills den hoppar igång isf. Det luftar sig självt... Kolla även att avtappningen i botten på filtret är åtdragen, annars suger den luft där.
Att den blivit trögare och trögare att starta kan bero på kasst glödrelä, om den inte glöder alls så blir det ju trögare ju kallare det blir ute. Har du kollat så det finns ström till glödstiften?

Problemet kom till innan vi bytte filter, då vi trodde att det var problemet. Ström finns, mer noggrann kolla på reläer blir imorgon.

Ulf_W bilder.ulfw.se
17 oktober 2008 · 1 103 Inlägg

Nires skrev:
Problemet kom till innan vi bytte filter, då vi trodde att det var problemet. Ström finns, mer noggrann kolla på reläer blir imorgon.

Har du mätt vid glödstiften?
Glödrelät står med största sannolikhet 109 på, vet inte var det sitter på A4:an.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Nires
17 oktober 2008 · 50 Inlägg

Ulf_W skrev:

Nires skrev:
Problemet kom till innan vi bytte filter, då vi trodde att det var problemet. Ström finns, mer noggrann kolla på reläer blir imorgon.

Har du mätt vid glödstiften?
Glödrelät står med största sannolikhet 109 på, vet inte var det sitter på A4:an.

Har för mig att det relät är kollat nu när ja tänker efter, det står 209 eller 219 på den, det var okej.

kolvas
17 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Hur långt har bilen gått? När byttes pumpremmen?

ifall den gått under 40k och service är sköt så kan jag sätta en Bullens varmkorv och en begagnad Kalle Anka Pocket på att det är en motortempgivare som inte funkar som den ska.
Hade det problemet på min Audi 2,5Tdi och har det problemet nu på min V70Tdi

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nires
17 oktober 2008 · 50 Inlägg

kolvas skrev:
Hur långt har bilen gått? När byttes pumpremmen?

ifall den gått under 40k och service är sköt så kan jag sätta en Bullens varmkorv och en begagnad Kalle Anka Pocket på att det är en motortempgivare som inte funkar som den ska.
Hade det problemet på min Audi 2,5Tdi och har det problemet nu på min V70Tdi

Bilen har gått snart 32k, pumpremmen vet jag inte när den byttes. Den är välservad på Audi verkstad till tidigast 25k (boken full), ska även va bra servad efter det vilket märks på hur bra bilen gick innan det här skitfelet.

Kornz Solfilmsmontör
18 oktober 2008 · 947 Inlägg

kolvas skrev:
Hur långt har bilen gått? När byttes pumpremmen?

ifall den gått under 40k och service är sköt så kan jag sätta en Bullens varmkorv och en begagnad Kalle Anka Pocket på att det är en motortempgivare som inte funkar som den ska.
Hade det problemet på min Audi 2,5Tdi och har det problemet nu på min V70Tdi

Haha. Roligt med folk som har humor...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
BiggerDigger
18 oktober 2008 · 288 Inlägg

så här skulle jag felsöka i allafall.

1 Lägg startkablar till annan bil o prova
2 Lägg spänning via en kabel direkt på glödstiften
3 Lägg spänning direkt på solenoiden(ska klicka så det hörs)
4 Vitrycker det från avgasröret, kommer det diesel i allafall.

5 Mät glödstiften, ska ligga på ca ett ohm.
Kolla så remmen inte har hoppat ett kugg,pumpen drivs av kamremmen. Nolla motorn, så ska det finnas markeringar på dreven

Om allt verkar ok så kan pumpen ha lämnat in, men det kan vara nått enkelt med nån tempgivare också, men dieslar har ingen chok, utan ställer insprutningsläget tidigare på en kall motor.

Finns ett relä som heter n75 som brukar krongla(fast då ska den starta ändå)

Senast redigerat av BiggerDigger (18 oktober 2008)

siika
18 oktober 2008 · 3 Inlägg

BiggerDigger skrev:
så här skulle jag felsöka i allafall.


Finns ett relä som heter n75 som brukar krongla(fast då ska den starta ändå)

Är inte N75 en ventil.
Det är det iaf på s4orna N75 magnetventil. Styr lufttrycket till wastegaten för justering av ladd

Det är lätt att hoppa på när det står.
Men svårt att hoppa av när det går.
Audi S4 2.2 (1993)
Nires
18 oktober 2008 · 50 Inlägg

Tack för alla svar, jag återkommer med resultat senare idag.

Nires
18 oktober 2008 · 50 Inlägg

Nu är den igång och går som ett spjut, det som har gjorts är:

- Returslangarna bytta
- Solenoiden hade fastnat lite så nu är det åtgärdat
- Bränslefiltret är bytt
- Sen kom det ingen soppa till motorn, kopplade dit en handpump på soppslangen som går till filtret och med hjälp av en dunk med diesel fyllde jag systemet och sedan kopplade så att allt var som vanligt.

Är tacksam för alla svar, belöningen gåt till far min som hjälpte till ute i kylan och tänkte ut felen.

Återstår bara ett litet fel nu som har tillkommit, glödstiftsvärmarens lampa börjar blinka ca 30 sek efter start. Det kollar jag upp imorgon tongue

BiggerDigger
19 oktober 2008 · 288 Inlägg

siika skrev:

BiggerDigger skrev:
så här skulle jag felsöka i allafall.


Finns ett relä som heter n75 som brukar krongla(fast då ska den starta ändå)

Är inte N75 en ventil.
Det är det iaf på s4orna N75 magnetventil. Styr lufttrycket till wastegaten för justering av ladd

japp, och har ingenting med start att göra, utan den går som en kratta när du ska köra iväg. Men ett ytterst vanligt fel på dieslarna hos VW. Vanliga andra fel är LMM och turboslangar som ger upp.

Senast redigerat av BiggerDigger (19 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang