Grymt ljud med dubbla 12" gas baslåda?

mondeo03
19 oktober 2008 · 38 Inlägg

hej!

har bestält dubbla 12" GAS baslåda med slutsteg, har oxå beställt ny sterio till bilen undra bara om de kommer bli bra ljud med orginal högtalarna när man satt dit baslådan? så man inte bara hör bas.

Ford mondeo (2003)
_DamnIt R1 driver!
19 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Basen kan bli lite överdimentionerad mot originalhögtalare, men det är ju bara till att skruva ner basen, eller acceptera att man har bas som spelar över vanliga ljudet smile Min bas brukar nästan kunna överrösta båda mina 2 vägs system tongue

mondeo03
20 oktober 2008 · 38 Inlägg

joo.. några bra ex. på bra högtalare till dubbla 12" som inte e så dyra sad

Ford mondeo (2003)
_DamnIt R1 driver!
20 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Kör på samma som jag har, dom är faktiskt helt okej! Kör på dubbla 2 vägs system (ett fram och ett bak) med 5,25" midbas och diskant. Finns på mds för 1500-1600kr, och dom är helt okej!

mondeo03
20 oktober 2008 · 38 Inlägg

jaa.. smile kollar lite nu i brl.se såg några 6*9 högtalare för 600 kr/par

Ford mondeo (2003)
_DamnIt R1 driver!
20 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Hehe, 6x9" är inte några favoriter för mig. Men visst, det är ju inte dåligt, du får ju upp mer ljud. Men tänk bara på att om du ska göra ljudet ordentligt, ska du bygga som så att du får allt ljud fram ifrån (tänk dig en konsert), och bak ska enbart fylla ut lite. Är svårt, och roligare om det inte är så big_smile

mondeo03
20 oktober 2008 · 38 Inlägg

joo de e sant smile men bästa e 5*25 för mina dubbla 12" ?

Ford mondeo (2003)
_DamnIt R1 driver!
20 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Jag skulle satsa på ett ordentligt 2 vägs framsystem (med andra ord, separat diskant och delningsfilet) istället för 6x9" eller 5,25" coaxial (diskanten inbyggd i högtalaren) för bästa ljudbild och renast ljud. Tyckte jag hade fint ljud i min gamla bil när jag hade kenwood 4" coaxialhögtalare, men sen jag fick tag i ett 2 vägs system så blev det ett så fruktansvärt enormt lyft!

mondeo03
20 oktober 2008 · 38 Inlägg

va kan de ligga på?

Ford mondeo (2003)
_DamnIt R1 driver!
20 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

du hittar acceptabla från ca 1000kr skulle jag tro, mina kostade 1500 eller 1600kr på mds, och då är dom långt ifrån dom bästa!

Faniskogen Skogsfan
20 oktober 2008 · 649 Inlägg

Mjo, bra framsystem är väll det viktigaste egentligen om man vill kunna njuta av sin musik. Och 6x9or är nog inte det bästa alternativet ifall man nu har en baslåda också. Då är det nog bättre och försöka hitta något bra kitsystem. Om du har köpt lådan på tex brl så ring eller gå till dem och fråga vad dem rekommenderar, då får du nog det bästa svaret!

EDIT: Skriv även gärna vilka basar och slutsteg det är du köpt. Utan den informationen är det i stort sätt omöjligt att rekommendera några passande högtalare.

Senast redigerat av Faniskogen (20 oktober 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
frimarks Avstängd
20 oktober 2008 · 116 Inlägg

Gas tillverkar bara två serie basar
2st för bilstereo/hemhögtalare 500kr eller 2st Alpha 798kr

grymt ljud för pengarna får du men inte GRYMT LJUD om du förstår
det går utmärkt spela med orginal högtalarna du har med GAS basar , men om du vill kan du köpa nått Alpha koax , men jag tror orginal högtalarna är bättre i nya mondeos än alpha ser GAS

Borta Bra Men Helt Väck Bäst
MIKK0 Designer.
20 oktober 2008 · 1 260 Inlägg

Åk på micro och köp Kicker KS 525 kit! 1100kr är dom sänkt till.  Svårt att tro att du får bättre för 1000kr.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Faniskogen Skogsfan
20 oktober 2008 · 649 Inlägg

gör de bara två serier? Jaja, kan kanske stämma, är inte jättehemma i gas smile

Jo, nog får man väll ljud för pengarna tror jag, jag hade 2x gas metal 12"element förut och det spelade på väldigt mycket tillsammans med ett sinus 1500.

ja, om det känns som att framsystemet funkar då är det väll bara att ha kvar det. Det märker ju man ju när man väll börjar spela:)

frimarks skrev:
Gas tillverkar bara två serie basar
2st för bilstereo/hemhögtalare 500kr eller 2st Alpha 798kr

grymt ljud för pengarna får du men inte GRYMT LJUD om du förstår
det går utmärkt spela med orginal högtalarna du har med GAS basar , men om du vill kan du köpa nått Alpha koax , men jag tror orginal högtalarna är bättre i nya mondeos än alpha ser GAS

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
dbjanoz
20 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

mondeo03 skrev:
hej!

har bestält dubbla 12" GAS baslåda med slutsteg, har oxå beställt ny sterio till bilen undra bara om de kommer bli bra ljud med orginal högtalarna när man satt dit baslådan? så man inte bara hör bas.

Är det din ford mondeo du ska installera i?

Normalt sett så blir 2 12" långt över lysnings nivå vad det gäller bas. Jag har 1st 12" och ett steg som ger 150rms watt och redan det är för mycket för normala öron

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xorcess Ljudfreak
20 oktober 2008 · 148 Inlägg

Jag skulle nog rekomondera GAS Alpha´s nyaste framkit. 6½"are med separat diskant i delnings filter. Kostar 800kr på BRL. Själv har jag sånna o dom möter upp mina kicker 15"are bra, så vida du håller en begränsad bas volym förstås. 12" borde inte vara något problem för dessa. Prisvärda flera gånger om! MVH/ Sebastian

evilaudio
20 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

Faniskogen skrev:
gör de bara två serier? Jaja, kan kanske stämma, är inte jättehemma i gas smile

Jo, nog får man väll ljud för pengarna tror jag, jag hade 2x gas metal 12"element förut och det spelade på väldigt mycket tillsammans med ett sinus 1500.

ja, om det känns som att framsystemet funkar då är det väll bara att ha kvar det. Det märker ju man ju när man väll börjar spela:)

frimarks skrev:
Gas tillverkar bara två serie basar
2st för bilstereo/hemhögtalare 500kr eller 2st Alpha 798kr

grymt ljud för pengarna får du men inte GRYMT LJUD om du förstår
det går utmärkt spela med orginal högtalarna du har med GAS basar , men om du vill kan du köpa nått Alpha koax , men jag tror orginal högtalarna är bättre i nya mondeos än alpha ser GAS

de fanns även en PRO serie från gas men då endast som 12" bas.. men nu läget finns de nog bara alpha kvar om de inte finns nå enstaka silver kvar i nån butik,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Xorcess Ljudfreak
20 oktober 2008 · 148 Inlägg

BRL butiken i östersund vet jag har nåra silver basar kvar.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
20 oktober 2008 · 2 009 Inlägg

frimarks skrev:
Gas tillverkar bara två serie basar
2st för bilstereo/hemhögtalare 500kr eller 2st Alpha 798kr

grymt ljud för pengarna får du men inte GRYMT LJUD om du förstår
det går utmärkt spela med orginal högtalarna du har med GAS basar , men om du vill kan du köpa nått Alpha koax , men jag tror orginal högtalarna är bättre i nya mondeos än alpha ser GAS

Vill bara tillägga att ford har crap högtalare orginal.
Så att gas skulle vara sämre tror jag inte ett dugg på.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
frimarks Avstängd
20 oktober 2008 · 116 Inlägg

BMTech skrev:

frimarks skrev:
Gas tillverkar bara två serie basar
2st för bilstereo/hemhögtalare 500kr eller 2st Alpha 798kr

grymt ljud för pengarna får du men inte GRYMT LJUD om du förstår
det går utmärkt spela med orginal högtalarna du har med GAS basar , men om du vill kan du köpa nått Alpha koax , men jag tror orginal högtalarna är bättre i nya mondeos än alpha ser GAS

Vill bara tillägga att ford har crap högtalare orginal.
Så att gas skulle vara sämre tror jag inte ett dugg på.

i en liten Fiesta ? bättre i Mondeo? eller nej? dom slänger nog samma skit i dom där bilarna om det är samma fabrik och mått på framdörrhögtalarna, har du hört GAS ALPHA koaxialer lol i en skoda och audi gav dom ingen förbättring , dock tillhör nyare skoda och audi rätt bra ljud orginal för svenssons
spec audi med BOSE är helt ok

Senast redigerat av frimarks (20 oktober 2008)

Borta Bra Men Helt Väck Bäst
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang