6355
Sök

Bilen ska stå ute hela vintern, tips

271 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Hej jag vill ha lite tips på vad man kan göra så att den håller sig i gott skick. Bilen ska alltså stå ute hela vintern lång, tänkte starta den ca 1 gång i veckan och köra några minuter ibland.

Det ända jag har tänkt på än är att lyfta av batteriet och ställa det inne varje gång jag inte ska starta den.

Har också funderat på ett såkallat bilkapel, men har hört båda gott och ont om dessa.
Skriv gärna tips, bilen ifråga är en 240

157 Inlägg
20 oktober 2008
du ska ha kapel/överdrag l som kan andas    sen ska bilen ej stå på gräs lägg något under bilen i så fall    ställ  upp den på  pall bockar

audi 100

-utan 940
1 728 Inlägg
20 oktober 2008
Att köra låter onödigt, det är väl bättre att ställa den på pallbockar så att däcken inte blir deformerade och sedan starta någon gång ibland för att få ur kondensen ur avgassystemet så det inte rostar innifrån.

Trätekniker
387 Inlägg
20 oktober 2008
kan lova att däcken inte blir dåliga om dom står helt stilla i ett halv år, se bara till att det är asfalt, grus eller liknande så den inte står fuktigt.
Kan väl rekomendera kapell men se till att rutorna är lite ner vevade och att du lägger nått mellan bilen och kapellet så att luften kan cirkulera, har sett bilar som möglat pga dålig vent.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

271 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Det är meningen att bromsarna ska få röra sig lite när man kör tänkte jag. Bilen ska stå på grus. Glykol är väll ett måste? Är det bara att hälla expansionskärlet eller? Behöver man något i spolarvätskan?

Tack sålänge
Senast redigerat av Keps_nille (15 maj 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
20 oktober 2008
spolarvätskan e väl alkohol i ?

Dog food lid. Backwards

Trätekniker
387 Inlägg
20 oktober 2008
Mät glykolen så den klarar iallafall -20C och blanda i stark spolarvätska så slipper du tråkiga överraskningar!
Står bilen bara på torrt underlag så klarar bromsarna vintern fint
Klart gruset är blött när det regnar men med lite vind så torkar det upp snabbt, hoppas du fattar va ja menar.....

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 oktober 2008
varför ställer man undan en bakhjulsdriven bil under vintern smile ???
Det är ju då dom ska va påställda hehe.
nee men det viktigaste är ju sagt redan så har inget att nämna smile

C H E V R O L E T <3

271 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
oleg skrev:
Mät glykolen så den klarar iallafall -20C och blanda i stark spolarvätska så slipper du tråkiga överraskningar!
Står bilen bara på torrt underlag så klarar bromsarna vintern fint
Klart gruset är blött när det regnar men med lite vind så torkar det upp snabbt, hoppas du fattar va ja menar.....

Joora jag fattar. Tack för infon

Children-of-bodom : Det har du ju rätt i men jag är för ung för att få köra så det blir att vänta ett tag till smile

3 138 Inlägg
20 oktober 2008
Starta varje vecka i några minuter sliter mer än det hjälper.

271 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
viccoA skrev:

Jasså? på vilket sätt då?

Mästare
2 947 Inlägg
20 oktober 2008
Ifall man värmer den sen blir den kall igen, kan det ju inte vara någon direkt höjdare.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

296 Inlägg
20 oktober 2008
viccoA skrev:

Ja hur sliter de? Låter han den stå och gå ett tag lär det väl knappast göra något?

5 089 Inlägg
20 oktober 2008
ja startar man bilen ibland så tar dte ju liten stund innan oljan kommer runt i hela motorn igen, låtetr man bilen stå ett tag så sjunker ju allt till bottnen? Och ja det handar ju bara om några sekunder men det kan göra mycket..

Sen är det väll viktigt med ett kapel som kan andas?

\Lindgren

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 oktober 2008
jag skulle plocka ur batterit och läta den stå hela tiden bara en gammal volvo så

5 042 Inlägg
20 oktober 2008
volvo_dude skrev:
jag skulle plocka ur batterit och läta den stå hela tiden bara en gammal volvo så

"bara" en gammel Volvo. Han här ju ung grabb o kanske inte råd men en till "bara" volvo...

C H E V R O L E T <3

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 oktober 2008
Children-Of-Bodom skrev:
volvo_dude skrev:

"bara" en gammel Volvo. Han här ju ung grabb o kanske inte råd men en till "bara" volvo...

kvittar ändå ju volvos är inga utsällningsbilar för och låta en sån stå behöver man bara ta ut batterit är man rädd för rost ställer man sig i 1 garage;)

5 042 Inlägg
20 oktober 2008
volvo_dude skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
volvo_dude skrev:

kvittar ändå ju volvos är inga utsällningsbilar för och låta en sån stå behöver man bara ta ut batterit är man rädd för rost ställer man sig i 1 garage;)

Det är så sant så!  smile
Men tänkte mest på grabben. Själv vart i den sisten innan så.

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
20 oktober 2008
Om man tänker starta den 1 gång i veckan eller varannan vecka, då bör man ju stoppa i motorvärmaren för att inte slita alltför mycket på motorn. På så sätt tycker jag att det inte blir onödigt motorslitage.

Angående batteriet så kan det mycket väl sitta i bilen under vintern (men då ska det vara bra laddat), självurladdningen minskar nämnligen betydligt när ett batteri förvaras i kyla. Ifall man bara kör bilen i några minuter varje gång så kan man dessutom underhållsladda batteriet tex varannan månad, det räcker för att hålla batteriet i trim.

906 Inlägg
20 oktober 2008
volvo_dude skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
volvo_dude skrev:

Då tycker jag du kan skaffa fram ett garage till grabben om det nu är så lätt och billigt:)

=)

Sök