Kupé fläkt, värme paket volvo v70 -99 awd

trogensson
20 oktober 2008 · 39 Inlägg

Tjena! Nu är jag så jävla trött på allt skit me min volvo och alla dessa svar jag fått från volvo själva. Min bil luktar lakris (kylavätska) i kupén och volvo hitta ingen läcka. Det ända dom säger är att det är lågt tryck i ac´n, ja må så vara men det kan inte bara vara det som är problemet. När bilen börjar bli lite varm så blir det rena ångbastun i bilen och jag ser inte ut! Jag har pga detta inte kunna köra bilen och det har resulterat i att batteriet laddat ut. Sist jag körde bilen funkade fläkten i bilen utan problem och efter att batteriet blev urladdat så slutatde fläkten att funka (skumt) Så nu kan ni ju bara förstå vilka problem jag har, det är snart VINTER!!!! Är det nån som har en minsta aning om vad det kan vara för fel på fläkten? Ac´n ska fyllas i dagarna och det hoppas jag på ska lösa det mesta av problemen... Kan det vara något rela till fläken som har gått sönder? Alla säkringar är kollade. Mvh Trogensson

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
ESTRANDBERG88 Hojmek
20 oktober 2008 · 748 Inlägg

Samma problem som jag har, Elementet läker för mig = Ånga i hela bilen.

trogensson
20 oktober 2008 · 39 Inlägg

så det kan alltså vara kondensorn? men borde man inte få tryckfall kanska snabbt vid trycktest?

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
ESTRANDBERG88 Hojmek
20 oktober 2008 · 748 Inlägg

Är ju bara där kylarvattnet skulle kunna komma in i kupén, du har ju en ingående och en utgående slang vid torpedväggen som går till ett " element " .

henke_99 Offroad Racing
20 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

du har nästan garanterat en läcka i värmepaketet, eller nån slang dit eller därifrån. en fungerande ac har en uttorkande effekt på inkommande kupéluft, (om man har den igång) därför kan det lätt bli lite immigt om den inte fungerar. Men det ska inte bli stora mängder imma och framför allt inte lukta glykol. Hade det inte vart för glykollukten så hade det ju kunnat vara en dränering nånstans som är tät och det blir stående regnvatten på olämpligt ställe som sedan förångas när värmeelementet blir varmt. (hade problem med en massa imma i morsans opel, då var det dräneringen som var tät. Det var även en list som låg fel så det rann in vatten som blötte ner filtret till kupéluften.)


Edit: En ac innehånner ingen vätska utan en gas... Snöa inte in dig på det dåliga trycket i ac-n. Ditt problem ligger ändå inte där.

Senast redigerat av henke_99 (20 oktober 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
trogensson
20 oktober 2008 · 39 Inlägg

om jag har förstått, så kan det vara AC Cellpaket / Förångaren? Jag har aldrig hört talas om något element. Ny på jobbet wink

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
ESTRANDBERG88 Hojmek
20 oktober 2008 · 748 Inlägg

trogensson skrev:
om jag har förstått, så kan det vara AC Cellpaket / Förångaren? Jag har aldrig hört talas om något element. Ny på jobbet wink

Alltså, det är ju på det viset du får värme i bilen wink

trogensson
20 oktober 2008 · 39 Inlägg

Nån aning om vad det kan vara för fel på fläkten som bara lagt av?

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
ESTRANDBERG88 Hojmek
20 oktober 2008 · 748 Inlägg

Ska vara mer specifik, Det heter alltså " Värmeväxlare "  smile
Har fläkten haft något missljud eller så innan?

Senast redigerat av Bodegan (20 oktober 2008)

henke_99 Offroad Racing
20 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

Du har ju en "kylare" som kyler ner luften när du vill ha kallt på sommaren. o ett element (liknande kylaren till motorn fast mindre) som värmer luften när du vill ha värme. Dessa brukar sitta ihop i ett litet "paket" där all luften passerar.

Fläkten kan jag inget om, det får nån som kan volvo svara på...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
FLindgren
20 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Blev imma på min bil med och det var värmepaketet, köpte et begagnat på jb. Tog väll en halvtimma att byta, men det var detdära goa ligga under instrumentpanelen på rygg ställningen bara;P

Senast redigerat av FLindgren (20 oktober 2008)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
trogensson
20 oktober 2008 · 39 Inlägg

ja ett litet missljud har det varit men inte ngt märkvärdigt, jag har ialf reagerat på det...

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
trogensson
23 april 2010 · 39 Inlägg

Kan bara säga att man måste söka som en galning för att hitta. Jag slet ut hela mattan och hitta en liten droppe hängande i v-paketet och konstatera läckage. Volvo valde efter mitt fynd att kompensera lite, vilket var skönt...

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang