Vilken topp ska jag välja? (Volvo B230ft)

kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

som sagt vilken ska jag välja en
531 topp med Vx3 kam i fint skick komplett med ventilkåpa, givare , fördelare och termostat

eller

531 topp som suttit på turbobil (natriumkylda avgasventiler) i fint skick med A-kam monterad, inkl ventilkåpaska

ska användas till på ett b230ft block från 940 -91. som skall renoveras och trimmas med nya stakar och kolvar större turbo mm. MVH

OTB
21 oktober 2008 · 117 Inlägg

hade satsat på en 16v topp..fast det är ju min åsikt...
annars 531 (turbo toppen) ochköpt en vx3 kam senare

kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

OTB skrev:
hade satsat på en 16v topp..fast det är ju min åsikt...
annars 531 (turbo toppen) ochköpt en vx3 kam senare

Okej en 16v topp har jag redan liggandes men vill inte köra på 16v. vad skulle skillnaden vara på turbo toppen och den andra?

AndreasPlars
21 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

Saab 900i (1989)
kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

ta toppen från turbo, och vx3 kammen

Jonas
OTB
21 oktober 2008 · 117 Inlägg

kungen_haglund skrev:

AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

OTB skrev:

kungen_haglund skrev:

AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

men hur svårt är det, sålänge man inte har b204ft eller en bil som är från 1975 går det inte

Jonas
kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

OTB skrev:

kungen_haglund skrev:

AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

jasså är de tycker alla gnäller och klagar på att de inte går att regbesiktiga med 16v turbo. MVH

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

kungen_haglund skrev:

OTB skrev:

kungen_haglund skrev:

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

jasså är de tycker alla gnäller och klagar på att de inte går att regbesiktiga med 16v turbo. MVH

eftersom din bil troligen är nyare än 1975 så går det inte!
men volvo hade en 16v turbo till exportmarknaden, den motorn hette B204FT den går att regga med. men då ska man få tag på en också

Jonas
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
21 oktober 2008 · 1 098 Inlägg

säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

speedfreak racing skrev:
säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

jupp därför jag vill köra 8ventilare så en 531 turbo topp med vx3 kam ska jag satsa på då?

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

kungen_haglund skrev:

speedfreak racing skrev:
säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

jupp därför jag vill köra 8ventilare så en 531 turbo topp med vx3 kam ska jag satsa på då?

ja det är en bra kombination!

Jonas
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
21 oktober 2008 · 1 098 Inlägg

Det är en väldigt bra kombination.. Har funkat för många så varför skulle det inte funka för dej? Och skulle du vilja ha mer effekt så går det alltid att porta dom topparna en hel del..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Det är en väldigt bra kombination.. Har funkat för många så varför skulle det inte funka för dej? Och skulle du vilja ha mer effekt så går det alltid att porta dom topparna en hel del..

vad skulle den stora skillnaden vara på 531 turbo toppen och en vanlig 531 topp? kanske mer arbete för att få på den vanliga på en turbo matad bil? MVH

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 oktober 2008 · 3 352 Inlägg

Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile

kungen_haglund allt med motor e skoj:D
21 oktober 2008 · 247 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile

okej ingen skillnad på komp och sådant då?

Kmarcus
23 oktober 2008 · 854 Inlägg

kungen_haglund skrev:

Marcus_89 skrev:
Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile

okej ingen skillnad på komp och sådant då?

Skulle vilja veta samma sak.

Om man köper en 531, ska man kolla något speciellt? Hur slits en topp? Enkla knep för att se om den är i bra eller dåligt skick? Är det bättre att köpa en för 500 och sen renovera med allt nytt inuti? Vill gärna inte lägga mer än 3500-4000, eller hur mycket behövs om man vill ha en topp i bra skick att hänga dit?

Gärna andra tips också om man ska tänka på något.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
wildboy_87_
23 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

nej det är ingen skillnad på komp lr någe precis samma förutom dem natriumkylda ventilerna

men det kvittar det me jag kör vanliga org ventiler i min  jag har 280hk å det har funkat ypperligt i 1000mil nu

ang kam så försök få tag i en v-kam jag lovar du kommer inte bli besviken
  mvh joakim

Team Björkeryd
Kmarcus
23 oktober 2008 · 854 Inlägg

okej, om man byter ventilerna, vad är det för skillnad på vanliga och rostfria? Mer än att dom är rostfria tongue

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang