4171
Sök

Mängder av svenskar kan ha blivit oskyldigt dömda för fortkörning...

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Min kollega är enveten och ger sig inte i första taget wink ...tänk om han vinner? roll (annars blir det dyrt)
Se film;
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1923345.svd

Polisens kameror visar fel menar fortkörare i Värmland
Publicerad 22 oktober 2008 - 15:37

Mängder av svenskar kan ha blivit oskyldigt dömda för fortkörning. Polisens laserutrustning som avslöjar fortkörare kan visa att stillastående föremål rör sig. Det anser Christer Fessel som tidigare åkt fast för fortkörning i Värmland.

Han körde i 103 kilometer i timmen. Det var i alla fall vad polisens lasermätare sade. Christer Fessel var övertygad om att han inte kört så fort, vilket också två passagerare var. Men det hjälpte inte eftersom tingsrätten trodde mer på laserprotokollet.
Så när hovrätten sade nej till att pröva domen fick Fessler, som är civilingenjör och expert på laser, låna en utrustning.
-Sedan använde jag mig av två vitlackerade plåtbitar och utförde en hastighetsmätning på cirka 250 meter för att se om jag fick ett utslag. Och resultatet blev att jag fick ett mätvärde fastän jag siktade på ett stillastående objekt, säger Christer Fessel.
Han tror att en förklaring kan vara reflektioner från olika föremål och att mätinstrumentet inte kan urskilja föremålen.
När Christer Fessel upprepar försöken framför TT:s kamera händer det igen. Hos trafikpolisen i Värmland har man inte varit med om något liknande.
-Vi har aldrig haft några problem med mätarna. Det görs dagliga kontroller på dem innan de tas i bruk och sedan årliga kontroller av provningsanstalter, säger Håkan Eriksson, chef för trafikpolisen.
Detta enligt TT

~ Life is short, have FUN! ~

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
22 oktober 2008
Haha

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
Han lät rätt efterbliven.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

551 Inlägg
22 oktober 2008
Mr_EmCom skrev:

Hhahaha tongue

Volvo For Life =)

2 924 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:

Hans dialekt är sån pga att han är Tysk men har bott i Sverige några år, han är oerhört intelligent oavsett hans dialekt wink

~ Life is short, have FUN! ~

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
peegee skrev:
Mr_EmCom skrev:

Hans dialekt är sån pga att han är Tysk men har bott i Sverige några år, han är oerhört intelligent oavsett hans dialekt wink

Förstår det. Lite geekvarning nästan, men sånnadär behövs. Fatta vilken pain in the ass han är för snutarna som sköt på han big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

...!!!???
257 Inlägg
23 oktober 2008
Hahaha fan va bra!
Det behövs mer personer som han i Sverige!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
23 oktober 2008
Inte för att alla snutar är svin och bla bla, men härligt med nån som lägger ner sig lite mot dom tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Sök