Ljudbygge BMW 523- 97, något förvirrad

Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Ska börja idag med att göra det jag är helt säker på och det är att jag vill få bort kasettspelaren och sätta in Pioneer-huvudenheten. smile Det ska jag göra hos BRL då de hade billigast inkl. montering. Därefter tänker jag nog ta mig till ditt råd och köpa ett DLS kitsystem, vad sägs om DLS RS5A Reference Slim? Sedan ett GM-6300F slutsteg från Pioneer till det. Invänta lönen sen eventuellt bygga ut med ett baksystem eller baslåda, vad rekommenderas att först göra?

Newbie
27 oktober 2008 · 94 Inlägg

Tarre skrev:
Ska börja idag med att göra det jag är helt säker på och det är att jag vill få bort kasettspelaren och sätta in Pioneer-huvudenheten. smile Det ska jag göra hos BRL då de hade billigast inkl. montering. Därefter tänker jag nog ta mig till ditt råd och köpa ett DLS kitsystem, vad sägs om DLS RS5A Reference Slim? Sedan ett GM-6300F slutsteg från Pioneer till det. Invänta lönen sen eventuellt bygga ut med ett baksystem eller baslåda, vad rekommenderas att först göra?

låter klokt att köpa stereon om du är säker ;P och sen baslåda lr baksystem får du väl vänta och se, kan ju va så att du bara vill ha lite mer ljud bakifrån? och då är nog nytt baksystem bättre smile men jag saknar min bas nu, så jag skulle välja bas i min bil

Lär mig allt du kan
Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Nästa köp kommer garanterat bli ett framsystem då jag värderar det högre än ett baksystem. Därefter lär det ju bli en baslåda såvida jag inte tycker baksystemet gör ljudet obalanserat och dåligt. Helst av allt skulle jag vilja ha ett bra fram- och baksystem som pumpar ut rent och bra ljud med helt okej bas. Så slipper jag utnyttja sån stor del av bagageutrymmet för en baslåda.

Newbie
27 oktober 2008 · 94 Inlägg

Tarre skrev:
Nästa köp kommer garanterat bli ett framsystem då jag värderar det högre än ett baksystem. Därefter lär det ju bli en baslåda såvida jag inte tycker baksystemet gör ljudet obalanserat och dåligt. Helst av allt skulle jag vilja ha ett bra fram- och baksystem som pumpar ut rent och bra ljud med helt okej bas. Så slipper jag utnyttja sån stor del av bagageutrymmet för en baslåda.

okej, men aktiva lådor brukar va mkt små, men inte så jätte kraftiga.. men kan nog fylla ut med lite bakgrunds bas utan problem

Lär mig allt du kan
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

Tarre skrev:
Ska börja idag med att göra det jag är helt säker på och det är att jag vill få bort kasettspelaren och sätta in Pioneer-huvudenheten. smile Det ska jag göra hos BRL då de hade billigast inkl. montering. Därefter tänker jag nog ta mig till ditt råd och köpa ett DLS kitsystem, vad sägs om DLS RS5A Reference Slim? Sedan ett GM-6300F slutsteg från Pioneer till det. Invänta lönen sen eventuellt bygga ut med ett baksystem eller baslåda, vad rekommenderas att först göra?

de låter fett bra big_smile
lycka till me allt bra ljud lär de iaf bli smile

gör du bra installation,så behövs i vissa fall inte baslådor,_:smile

aktiv låda blir ju lite billigare,än o köpa slutsteg o en bas,men ja skulle valt de alt..
visst äre jobbigt me massa kablage o sånt me de fixar ju brl big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (27 oktober 2008)

Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Newbie: Är ungefär det jag vill, eventuellt fylla ut med bakgrundsbas och inte få hela bilen att skaka.

pattilatti: Tvivlar inte en sekund på att ljudet kommer bli grymt! Det där med om installationen är bra så behövs inte alltid en baslåda; jag får väl vara på BRL lite extra och be dem göra en grym installation. Kan själv inget om det. smile

Varför det lutar mer åt en aktiv baslåda _om_ jag nu vill ha en baslåda senare är då jag inte vill dunka in ett till slutsteg för basen då jag redan kommer ha ett 4 kanal slutsteg för fram- och baksystemet. Bra ljud vill jag ha men inte i tävlingsklass, utan mer något som spelar skönt och har bra bas till musikspelande medan man cruisar!

Newbie
27 oktober 2008 · 94 Inlägg

Tarre skrev:
Newbie: Är ungefär det jag vill, eventuellt fylla ut med bakgrundsbas och inte få hela bilen att skaka.

pattilatti: Tvivlar inte en sekund på att ljudet kommer bli grymt! Det där med om installationen är bra så behövs inte alltid en baslåda; jag får väl vara på BRL lite extra och be dem göra en grym installation. Kan själv inget om det. smile

Varför det lutar mer åt en aktiv baslåda _om_ jag nu vill ha en baslåda senare är då jag inte vill dunka in ett till slutsteg för basen då jag redan kommer ha ett 4 kanal slutsteg för fram- och baksystemet. Bra ljud vill jag ha men inte i tävlingsklass, utan mer något som spelar skönt och har bra bas till musikspelande medan man cruisar!

låter mkt vettigt smile och jag har BARA 6,5" kittsystem fram nu och det spelar iaf lite bas, trors att det inte ens har slutsteg, men ska så snabbt som möljigt köpa steg då det blir mkt mkt bättre ljud wink

Lär mig allt du kan
Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Låter bra, då vet jag ungefär vad jag har att förvänta mig! Är det alltid så i regel att ju större system, typ 6,5" vs 5,25" desto starkare och bättre ljud?

Rille_Pille Tyskstuk
27 oktober 2008 · 466 Inlägg

Tarre skrev:
Rille_Pille: Ja, vänligen visa lite bilder för inspiration, skulle uppskatta det! smile Det jag har är BMW Reverse RDR, minns inte om ett "Business" ska in där i namnet. Men det jag har är en radiopanel samt ovanför bakom luckan finns en kasettspelare med Dolby-ljud haha.

pattilatti: Kan man påstå att GAS är ett budget-märke alltså och att man kan få mycket bättre utan att behöva punga ut så mycket mer?

Jag ska fixa bilder och lägga upp senare ikväll!smile

Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Mycket uppskattat! smile

Newbie
27 oktober 2008 · 94 Inlägg

Tarre skrev:
Låter bra, då vet jag ungefär vad jag har att förvänta mig! Är det alltid så i regel att ju större system, typ 6,5" vs 5,25" desto starkare och bättre ljud?

nepp, inte så enkelt kanske. beror ju på watt osv :) men watt är ju inte allt, men ett bra 5,25" kan ju spela som ett 6,5"

Lär mig allt du kan
micke7406
27 oktober 2008 · 1 400 Inlägg

80% beror på monteringen resterande 20 på elementen. Och du kan aldrig få lika bra midbas med en 5.25 som en 6.5. Och jag skulle nog även satsa på en liten baslåda så att du även får med dom lägre frekvenserna 40-60Hz

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Kommer gå på känn efter att ha installerat framsystemet. Känner jag att jag saknar mer bas blir det en baslåda. När du säger att 80% beror på montering, hur menar du specifikt? T.ex. att diskanterna placeras på ett optimalt sätt samt att framsystemet inte kanske bör placeras i framdörrarna utan ett annat ställe. Vad är optimalt?

Rille_Pille Tyskstuk
27 oktober 2008 · 466 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27777/large/491328_o87gfw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27777/large/491331_da4jo4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27777/large/491373_xui4i3.jpg
OBS! endast tillfällig kabeldragning tills slutsteget åker i OBS! big_smile


Vad gäller placering av diskantera så ska du försöka placera dem högt upp vilket passar perfekt i mellanregister hålen i framdörrarna. Min placering av diskanterna är kanske inte det optimala men funkar mer än bra och man slipper dra några synliga kablar. Hoppas detta hjälper.

Senast redigerat av Rille_Pille (27 oktober 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

du kan få ur rätt så mkt midbas ur 5.25"men de er mer av den hårda snärtigare typen:)
jag sku nog hellre få dit 6.5" finns ju adaptr ringar osv..kanske brl kan lösa?
hittat de du e ute eftr än?
skit i aktiva lådan,o spara cash t du har råd me slutsteg /bas..smile får du bättre grejjor dåsmile

ReApEr__88
27 oktober 2008 · 620 Inlägg

Kör med en bandpass låda med 2 st 4" basrör upp i hatthyllan... dubbla 12" Lådan e specialbyggd just för min skuff på e39an. Spelar som bara fan!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44684/491413_5h7o7c.jpg
pumpa..big_smile

Volvo S60 (2006)
Tarre
27 oktober 2008 · 37 Inlägg

Skitbra, tack för bilderna!

pattilatti: BRL hade inga BMW frontpaneler men skulle få in det i mitten på veckan så först då kan jag installera in huvudenheten.

ReApEr__88: Får du sikt bakåt när du har bandpasslåda där eller är de på någotvis nergrävda i hyllan?

micke7406
27 oktober 2008 · 1 400 Inlägg

Tarre skrev:
Kommer gå på känn efter att ha installerat framsystemet. Känner jag att jag saknar mer bas blir det en baslåda. När du säger att 80% beror på montering, hur menar du specifikt? T.ex. att diskanterna placeras på ett optimalt sätt samt att framsystemet inte kanske bör placeras i framdörrarna utan ett annat ställe. Vad är optimalt?

Du bör dämpa dörrarna ordentligt. Detta gör mycket för midbasen. Allt ska sitta 100% tätt. Även vinkeln på högtalarna kan ha betydelse. Sätt gärna diskanterna så nära 5.25-eller 6.5 högtalaren som möjligt och försök ha dom vinklade mot mitten mellan fram stolarna.smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

vill du ha de fett bra,så gäller de som sagt mkt bra dämpat,bra monterat,tätt.osv,men de gäller ju även o ha ok högtalare,samt slutsteg,o en bra hu...
sen kan du ju kolla att hu har inställning för tex,hp 63/80/125 osv..så du kan dela på bra HZ samt att högtalaren spelar dom nivåerna...
men kör du tex pion där o dls kittet så lär de bli bra me ett ok steg,vi ca 60hz delning på HP..möjligen 80hz...

ReApEr__88
28 oktober 2008 · 620 Inlägg

Det ändå som ändras i hyllan är i princip att de blir 2 st hål. Kan försöka fixa bild senare idag om man kommer ihåg.

Volvo S60 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang