4195
Sök

Öppet spjällhus?

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja..

håller på att klämma ut lite extra hästar ur B234.. men nu när man ska till insugsdelen...

vad är bäst, öppetspjällhus eller "rakt rör till IC" ?
får man mer effekt av öppet eller hur fungerar de ?

Robban

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 417 Inlägg
24 oktober 2008
#2
Hur menar du med öppet spjällhus?


Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#3
Holme skrev:
Hur menar du med öppet spjällhus?

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Avstängd
386 Inlägg
24 oktober 2008
#4
XeptiQ skrev:
Holme skrev:
Hur menar du med öppet spjällhus?

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

Bärs!
3 456 Inlägg
24 oktober 2008
#5
XeptiQ skrev:
Tja..

håller på att klämma ut lite extra hästar ur B234.. men nu när man ska till insugsdelen...

vad är bäst, öppetspjällhus eller "rakt rör till IC" ?
får man mer effekt av öppet eller hur fungerar de ?

Robban

ehh... va?

Garaget.org peakade 2008.

4 506 Inlägg
24 oktober 2008
#6
vw___tompa skrev:
XeptiQ skrev:
Holme skrev:
Hur menar du med öppet spjällhus?

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

Äh va fan, alla är vi nybörjare någongång!
Så nu ska vi inte vara sådana!

Kan du andas kan du dö.

Avstängd
386 Inlägg
24 oktober 2008
#7
_Wallis_ skrev:
vw___tompa skrev:
XeptiQ skrev:

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

Äh va fan, alla är vi nybörjare någongång!  Ja jo det e sant men man tycker att man borde ha lite koll.
Så nu ska vi inte vara sådana!

nä det e ju torst allt helg snart...

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#8
vw___tompa skrev:
XeptiQ skrev:
Holme skrev:
Hur menar du med öppet spjällhus?

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

hade du inget bättre för dig att skriva? jaja men kolla denna länken.. vet du inte vad ett öppetspjällhus är så är de du som inte ska greja med bilar ^^


http://lgspeed.se/produkter/septhrottle.jpg

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 506 Inlägg
24 oktober 2008
#9
Spällhuset sitter där av en anledning, Det är inte något du kan strunta i.
För då kommer du inte kunna använda bilen alls. smile

Och på bilar med trattar, Så har de separata spjäll i trattarna.
Eller om det är förgasarbilar så sitter spjället i förgasaren.
Det du kan göra när det gäller spjällhus är att skaffa ett med
större radie än det du har nu, Så att du får in mer lufft eller
rättare sagt får in lufften snabbare när du gasar.
Men då ska spjälllägesgivaren funka ochså (En givare på spjällhuset)
Så det är inte bara att ta ett spjällhus och slänga dit.



Ang IC rör:
Jo visst kan det hjälpa att ha mjuka böjjar på Ic rören och inte knivskarpa
eller rentutav en 90graders böj.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

355 Inlägg
24 oktober 2008
#10
XeptiQ skrev:
vw___tompa skrev:
XeptiQ skrev:

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

hade du inget bättre för dig att skriva? jaja men kolla denna länken.. vet du inte vad ett öppetspjällhus är så är de du som inte ska greja med bilar ^^


http://lgspeed.se/produkter/septhrottle.jpg

de är ju dubbla spjälhus inte öppet..

4 506 Inlägg
24 oktober 2008
#11
Det var en bra bild du skicka. Om du nu kollar på den utgående axeln som jag
har markerat med en röd ring där, Den är till spjällena.

http://img401.imageshack.us/img401/4613/septhrottlewh8.jpg
http://img401.imageshack.us/img401/septhrottlewh8.jpg/1/w800.png


Och här har du en bild där trattarna är bortplockade, och där kan du se spjällen.
http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/_shared/img/throttle_valves.jpg
Senast redigerat av _Wallis_ (24 oktober 2008)

Kan du andas kan du dö.

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 oktober 2008
#12
XeptiQ skrev:
vw___tompa skrev:
XeptiQ skrev:

jo jag menar mer att istället för att de är slutet system från IC och runt och vise versa så har jag funderingar på ett öppetspjällhus.. då har jag inget luft filer ingen ting som hindrar att skiten kommer in i insuget typ.. typ 4 st trattar som petar rätt ut från sidan.. smile

hittade ingen bild men lägger upp en så fort jag har hittat en..

E du säker på att du ska hålla på med bilar?

hade du inget bättre för dig att skriva? jaja men kolla denna länken.. vet du inte vad ett öppetspjällhus är så är de du som inte ska greja med bilar ^^


http://lgspeed.se/produkter/septhrottle.jpg

AHA..de e trattarna som du e ute efter...men jag tror luften från IC:n e bättre..(kallare) än den som du kommer dra in me trattarna..ååå dessutom all skit du suger in...var hade du tänkt rena luften då...?

4 506 Inlägg
24 oktober 2008
#13
Läste dina frågor igen.

För att en motor ska gå så bra som möjligt så vill den ha
sval/kall insugslufft, Kör du me öppna trattar och inget
scoop te.x så försämmrar du bilens prestanda då det börjar
bli varmt i motorummet och du får in varmlufft i motorn.

Det är det som är tanken med IC för turbo bilar.
IC= InterCooler (Inlopps kylare eller vad det blir exakt)
Den hjälper ju till att kyla lufften som ska in i motorn.

//Andreas

Kan du andas kan du dö.

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#14
okej.. men då har jag fått lite mer " kött på benen " som man säger smile
jo en motor vill ju ha så kallt luft som möjligt men de borde väl funka med lite knep och knop att de ska komma kall luft till spjällhuset?

P.s De kommer inte bli en turbo bil.. orkar inte med allt de här med SRFO och besiktingen o shit.. en helt vanlig SUGIS smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

892 Inlägg
24 oktober 2008
#15
Du kan ju alltid bygga ett "Cold Air Intake", alltså du bygger vidare på insugs röret till t ex ett öppet filter som sitter i fronten eller nått, eller drar ett rör från fronten/huven och avskärmar i motorrummet. Jag kommer själv antagligen sätta filtret i fronten inom en snar framtid. smile

Vill du experimentera med just "kall luft", så är ju nitrohydroxid (korrekt?) ett sätt, men kanske inget som du bör hålla på med än. smile

Men jag kan inte komma på nått direkt enkelt sätt annat än de första förslagen. Då blir ju luften lika kall som luften utanför bilen, och mer än så går nog inte komma.
Skulle iof vara bra intressant att experimentera med att bygga in kylaggregat i insuget, men frågan är vilken effekt det skulle ge, snarare hindra luftflödet och strypa bilen på luft. wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 oktober 2008
#16
Varför har du IC?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 oktober 2008
#17
Eurosport Tuning har liknande kit till nyare Volvo.

http://www.eurosporttuning.ca/images/volvo/pp_stage_1.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#18
TurbOla skrev:
Eurosport Tuning har liknande kit till nyare Volvo.

http://www.eurosporttuning.ca/images/vo … tage_1.jpg

ja precis.. de var just något liknade de jag menar.. om de är bra eller inte ?
har sett de på massa bilar runt om, dels i tidningar och på nätet..

men kommer motorn då får tillräckligt med kalluft?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 oktober 2008
#19
caromania skrev:
Varför har du IC?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

892 Inlägg
24 oktober 2008
#20
XeptiQ skrev:
TurbOla skrev:
Eurosport Tuning har liknande kit till nyare Volvo.

http://www.eurosporttuning.ca/images/vo … tage_1.jpg

ja precis.. de var just något liknade de jag menar.. om de är bra eller inte ?
har sett de på massa bilar runt om, dels i tidningar och på nätet..

men kommer motorn då får tillräckligt med kalluft?

Ska du ha sånt där kommer antagligen motorn inte få tillräckligt med kalluft om du inte bygger vidare. Antingen bygga ett scoop och avskärma bra, eller bygga ett plenum (heter det va?) runt rören. Med ett plenum kan du även fixa ett rör och filter, så du slipper få in typ löv i cylindrarna. wink

Men alltså, om du bara bryr dig om kalluft, varför krångla med sånt där, varför bara inte bygga som jag tipsade om i min förra post? Sätta dit multipla spjäll har ju liksom inget med just kalluft att göra...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök