ihop koppling av två batterier

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, om du sätter kraftigare generator så bör du även byta laddkabeln som sitter på generatorns B+. Kolla även om det sitter en kort jordkabel från generatorhöljet till motorblocket/generatorfästet, ta loss den och byt ut den också.

Om dessa två kablar har suttit från när bilen var ny så är de säkert slitna, när man byter ut dem så är det lika bra att sätta grövre tycker jag.

Den där blå kabeln som du pratar om, exakt vart sitter den?

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

bakom generatorn finns de två skruvar en av dom går till jord den andra går till + antar jag men den ser inte ut att höra till för den går utan på allting dit satt med buntband och den är inte tjock heller väldigt tunn kabel.

Senast redigerat av ralle_91 (26 oktober 2008)

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, då verkar det som att den har blivit ditsatt i efterhand, bäst hade nog varit med en bild på generatorns baksida där alla kablar sitter. Om du ids så kan du göra det. smile

Men jag blir fundersam när du skriver att den ena skruven går till jord, det borde inte vara så. På Bosch så är den mindre skruven D+ (går till batterilampan i instrumenthuset) och den större skruven är B+ (går till startmotorns solenoid/batteri).

Dina steg kan förresten dra uppåt 100A tillsammans om de drivs fullt ut i RMS-effekt, men det är under förutsättning att de belastas med sin lägsta impedans och att du spelar för fullt.

Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2008)

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

tyvärr så kan jag inte fota idag men den ena skruven med en sladd på går till motorblocket sen den andra på samma skruv minns jag inte men sen på andra skruven går sladden till + .. men den bilen e svår med sladdarna nått pucko som kopplat in konstiga saker innan mig han köpte nog bara en sladd rulle för alla sladder har samma färg jätte svårt att veta om de  jord eller + nånstans

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

Dina steg kan förresten dra uppåt 100A tillsammans om de drivs fullt ut i RMS-effekt, men det är under förutsättning att de belastas med sin lägsta impedans och att du spelar för fullt.  vad innebär de att jag inte ska behöva några andra saker eller?

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Det jag menade var att om du spelar väldigt högt och lastar ner slutstegen med låg impedans, så kan de dra mycket ström. Antagligen mer ström än din generator orkar ge ut. smile

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

aa okej ska kolla runt på skroten o se om jag hittar nån starkare men jag undrar om jag ska ha kvar den blåe kabeln dilemma:P

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

ralle_91 skrev:
tyvärr så kan jag inte fota idag men den ena skruven med en sladd på går till motorblocket sen den andra på samma skruv minns jag inte men sen på andra skruven går sladden till + .. men den bilen e svår med sladdarna nått pucko som kopplat in konstiga saker innan mig han köpte nog bara en sladd rulle för alla sladder har samma färg jätte svårt att veta om de  jord eller + nånstans

Okej, då är det knepigt förstås. Håller med.

Skruven där kabeln går till blocket, är det en lös skruv eller sitter skruven fast i själva generatorn (typ en gängad stång)?

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

vet inte riktigt har inte kollat så noga på de men finns inte de två skruvarna där på alla ?

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, så vitt jag vet så sitter det två skruvar på alla Bosch till 240/740. Egentligen är det inte skruvar, det är två gängade stänger som sticker ut. D+ har M6 gängor och B+ har M8 gängor, det ska även stå instansat "D+" och "B+" i godset bredvid stängerna. Kan dock vara svårt att se på en gammal generator.

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

okej och vad är dom till för ska de gå en till batteriet o en till motorblocket?

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Nej, B+ går till batteriet/startmotorn och D+ går till batterilampan på instrumenthuset. smile
Ingen av dessa anslutningar går till jord.

Antingen får generatorn jordkontakt via sitt eget fäste eller så sitter det en kabel fastskruvad på chassiet (antagligen någon av de långa chassieskruvarna) som går till motorblocket/generatorfästet.

Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2008)

ralle_91
26 oktober 2008 · 254 Inlägg

ska kolla närmare på de imårgon när de är ljus och fota de tack för hjälpen:)

Drönirettab
26 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=33587 … or+14V+65A

Där är ett exempel på hur det kan se ut bakom en Bosch.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang